Inlägg från: Um Hamza |Visa alla inlägg
  • Um Hamza

BF maj 2022

Hej :)

Gjorde ett positivt test i lördags bf 30 april :)

Tråkigt att läsa om era missfall. Detta blev min andra ägglossning efter ett missfall i somras. Vi hann börja planera lite med jobb och föräldraledighet, alltid jobbigt med sånt! Man blir ju nervös, men läste någonstans att det är ovanligt med flera missfall på rad, så ska försöka hålla fast vid den tanken :) Nu kan min 10-månaders kille få använda sin "jag ska bli storebror" - tröja :)

• Um Hamza
    florens91 skrev 2021-08-23 15:59:08 följande:

Stort grattis! :) <3

Tack så mycket! Och tråkigt att höra om ditt missfall! För mig tog det lite längre tid än efter normal mens att fä ägglossning efter missfallet, jag hade gravtest kvar så jag testade positivt veckan efter missfallet, sen testade jag igen efter ytterligare några dagar så det blev negativt och sen körde jag med älstickor. Det blev inget då utan fick en mens emellan, men nu på andra försöket blev det + Jag har också hört att man har större chanser till + första 6 mån efter ett missfall. Hoppas det stämmer ävrn i ert fall!
  • Um Hamza
    Mamma91a skrev 2021-08-23 19:52:16 följande:

Grattis, jag hållet tummarna för er. Det är ovanligt men jag har 2 barn utan problem sen innan. Nu har jag haft 4 mf i rad och hoppas på att denna 5 graviditet blir lyckad

Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste ha varit! Hoppas och tror att det blir bebis nu för er :)
  • Um Hamza
    Ik96 skrev 2021-08-23 16:31:11 följande:

Stort grattis!! :)

Tack, och detsamma till dig, det lönade sig att kämpa <3
  • Um Hamza
    Anonym (Tingeltangel) skrev 2021-08-24 10:21:56 följande:

Hej! Jag plussade för några dagar sedan! Om jag räknar rätt är jag beräknad till 1 maj. Men menscykeln har ju varit knäpp hela sommaren ????

Jag har två barn sedan tidigare, födda 2009 och 2012 och detta är min sjunde påbörjade graviditet. Jag hoppas att allt går väl denna gången!

Grattis!
  • Um Hamza

Jag köpte en liten body till sonen med texten jag ska bli storebror och överraskade sambon med! Den hinner nog bli för liten innan det är dags att berätta för storasyskonen, eftersom jag haft missfall försöker jag låta bli att jinxa detta genom att inte berätta för någon. Men kläder är ju en rolig idé, köp en tröja till storasyskon, till er själva eller liknande låtsas som inget när ni bär den med familjen :D Spreadshirt har fina

• Um Hamza
    Sheltie skrev 2021-08-28 18:14:05 följande:

Har ni andra ringt till mvc och bokat tid för inskrivningssamtal? 

Jag ringde igår och fick tid redan den 16/9, känns väldigt snart och pirrigt. Ni som har fått barn tidigare, vad brukar generellt dyka upp på ett sådant samtal? :D 

Det var bara samtal som jag minns det, broschyrer, kostråd, en sån krysslista om alkoholvanor, ingen provtagning, gynundersökning eller gravtest. Med mitt första barn tror jag det var både gynyndersökning och gravtest men det var en annan kommun också, och 15 år sedan. Det blir ju intressant nu att se om pappan får vara med på något, han var så besviken förra graviditeten mitt i corona, fick inte vara med hos barnmorska, höra hjärtljud eller ultraljudet.
  • Um Hamza
    Sararebecca skrev 2021-08-29 10:03:29 följande:

Om restriktionerna kvarstår under hela denna graviditet kan du iaf spela in hjärtljud och köra messenger/facetime på ultraljud (i vissa kommuner) :) det är ju såklart inte samma men bättre än inget :)

Jag spelade in hjärtljuden varje gång, men facetime på ultraljudet tänkte hag inte på, tack för tipset! Vi var också tvungna att besöka bb och ta beslut om ett ingrepp när sonen var nångon månad, min sambo kunde inte delta på undersökningen utan fick prata på högtalare genom min mobil med läkarna, man känner sig ju rätt maktlös där. Samtidigt som det är viktigt såklart att stoppa corona!
  • Um Hamza
    Sheltie skrev 2021-08-29 14:11:28 följande:

Åh ja, som jag har förstått det så kan det skilja sig en del mellan olika kommuner. På den mottagningen jag kommer gå till så har de börjat tillåta partners på besök igen, så kolla för säkerhetsskull om det är så också där du ska gå! :) 

Ja det hade varit fint om han fick! Så bra att ni kommer få det, det blir en helt annan grej
  • Um Hamza
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-30 13:01:31 följande:

Jag håller på att plåga mig själv med att ta nya test varannan dag för att se att det stegrar som det ska (vilket det inte gjorde den gången jag fick mf). I morse så va det knappt samma styrka som i förrgår så nu börjar jag ställa in mig på att det kommer gå åt h*vete snart :(

Fast så ska du inte göra tror jag. Det kan väl vara beroende på hur mycket du druckit hur koncentrationen ac hormonet blir i urinen? Sen är det väl ganska tidigt som hormonet vänder nedåt igen, att man får det just i början när gulesäcken bildas? Det kanske nån annan kan svara på. Försök inte tänka alls på missfall. Men jag vet, det är så jobbigt. Berättade för en kompis idag, det känns som att man jinxar det för att det är tidigt. Jobbig känsla!
  • Um Hamza
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-30 22:51:32 följande:

Jo det kan det absolut bero på men hormonen dubbleras varannan dag fram till v 12 ungefär. Så hur som så borde det inte varit svagare. Inte druckit mer än vanligt och det va med första morgonurinet.

Jag har varit med om detta förut och den gången jag fick mf så slutade testen stegra och ett par dagar senare så va mf ett faktum. Därför har jag inte kunnat låta bli att fortsätta kolla under de gånger jag varit gravid efter det. Blir mer stressad av att inte kolla. En heads up gör mig mindre knäckt när och om det sker.

Okej, ja om det är så mycket så förstår jag att det ändå inte borde bero på koncentrationen.. När jag fick mitt missfall så kändes det verkligen som ett sådant där graviditeten är kvar fast det avstannat, flera veckor tror jag. Det gjorde knappt ont alls och kändes som det ramlade ut liksom. Det hade jag ju velat vara inställd på om det gått, fick missfall i v 8 men tror det dog långt tidigare.. Så jag kanske ska ta ett test jag med och se.
  • Um Hamza

Nu har jag en fått en liten rödbrun flytning, v 12+3. Syntes bara på pappret och inget i trosan. Jag kan inte ens ringa barnmorskan! Vi har regiontelefon till alla Barnmorskemottagningar i länet, och ringer man dit på fm säger de att det inte finns några tider. Så har det varit varje gång jag försökt ringa dem. Så ned prioriterat och bortsparat kvinnovård är, man får inte ens prata med sin barnmorska. Tänk om det hade hjälpt graviditeten att faktiskt få tag i någon. Jag har ultraljud imorgon, så antar att jag får vänta tills dess. Kommer inte våga kolla på skärmen, barnmorskan får säga till mig om den rör sig innan jag tittar. Jag minns min bebis ultraljud vid denna tiden, det var en riktig liten unge där ju. Fick ett missfal i somras så nu ligger jag och försöker känna om det molar och tycker att jag känner nåt, fast jag hade inte tänkt på det annars. Kommer bli en lång dag.

• Um Hamza
    Kiwikiwi skrev 2021-10-20 12:40:49 följande:

Det är säkert ingen fara alls men förstår att du blir orolig, skönt att du har ultraljud redan imorgon men förstår att du vill komma i kontakt med din barnmorska! Annars kanske du kan ringa 1177 och få lite råd och kanske några lugnande ord. Hoppas allt ser bra ut imorgon <3

Tack så mycket <3 Det var inget mer på toapappret nu, så jag ska försöka lugna ned mig. Redan lipat och min sambo fått trösta. Pratade med en kompis om vilka namn vi tänkt oss igår, så jag kände bara att det är så typiskt att man inte får glädja sig. Ringde 1177 men det var rätt lång kö, men tänkte att jag ringer mottagningen som gör ultraljudet i em om jag får ont och börjar blöda på riktigt. Tror det är dit man går akut också. Men min sambo sa nu att med vår bebis fick jag lite blod, och kände mig osäker, medans med missfallet jag fick var jag säker från början att det gått dåligt. Och att nu var jag osäker igen. Så jag får väl tänka så, med ett missfall hade jag vetat.
  • Um Hamza

Jag lämnar tråden, fick veta att det bara fanns fostervatten därinne på ultraljudet idag. Men önskar alla er andra lycka till på resan :)

• Um Hamza
    Kiwikiwi skrev 2021-10-21 16:29:01 följande:

Så ledsamt att höra :( all styrka till er <3

Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-21 17:09:56 följande:

Beklagar :(

Tack så mycket, det värmer :)
  • Um Hamza
    Juli1990 skrev 2021-10-21 20:46:01 följande:

Beklagar verkligen :( så ledsamt! Vilken vecka upptäcktes det i? Ta hand om dig <3

V 13. Kände mig väldigt gravid, illamående, trött, känslig mot lukter. Och hade börjat slappna av som man gör i 3e månaden
Svar på tråden BF maj 2022