Kusinen skrev 2021-08-21 06:53:18 följande:
Rätt till och rätt till, det handlar ju om rekommendationer och guider, när det handlar om underhållsbidrag handlar det alltid om attkomma överens. . Det är ju dessutom så att om det handlar om underhållsbidrag så är ju jnte rekommendationen att gå på schablonen för underhållsstöd (vilket var summan jag nämnde här) utan att man gemensamt ska räkna ut vad barnet kostar och ha det samt överskott för respektive förälder som underlag när ni räknar ut underhållet. Så summan för underhållet kan bli en annan. Men kommer man i te överens är det ju ofta schanblonen man väljer att gå på.
Men bor barnen som du beskriver, 29% av tiden så har du enligt allt jag kan se rätt till underhåll.
Hade ni haft underhållsstöd hade ni kunnat ansöka om avdrag för hela året (numera görs det inte längre för enstaka månaderÅ och då hade avdrag gjorts enligt ovanstående (efter att man bedömt att det inte ha dlar om växelvis boende).
Skulle ni göra som de andra föreslår och inte ha underhåll alls så är det ju viktigt att ni båda försörjer barnen, dvs att ni båda står för föreningsaktiviteter, kläder, sportutrustning, försäkringar osv. Utgår underhåll faller ju sånt på dig (även om ingen förälder formellt kan kräva att den andre köper specifika sake.
Vi har underhållstöd. Det har varit upp och ned med boendet, länge hade vi varannan vecka, sen mer och mer hos mig. Om jag gör ett avdrag vet man aldrig om der varar att de kommer fortsätta åka dit. Jag har uppmuntrat ädsta att åka varannan vecka men han vill inte då det är många syskon och få sovrum hos dem.