• Anonym (M)

Dålig äggkvalitet? Startar IVF snart

Även om man har många ägg så blir äggkvaliteten sämre med åldern. Om man har sämre äggkvalitet så minskar chansen att lyckas även med ivf. Är du 38 år? Jag blev gravid på naturlig väg med mitt tredje barn i den åldern men det tog längre tid att bli gravid då, antagligen pga sämre äggkvalitet för jag gjorde en fertilitetsutredning som visade att jag hade många äggblåsor.

• Anonym (M)
    Isabelle38 skrev 2021-08-20 17:35:31 följande:

Jag kan inte säga så mycket annat än att jag beklagar din sociala inkompetens. Det måste ha orsakat dig stora bekymmer i livet,

Jag beklagar att du verkar vara helt verklighetsfrånvänd.

Det är inte jag som säger detta utan det här är information som du kan hitta en googling bort på valfri ivf kliniks hemsida.

Hur många ägg du har säger egentligen inte särskilt mycket om kvaliteten på äggen och en högre ålder innebär sämre äggkvalitet. Har du sämre äggkvalitet så är chansen att lyckas med ivf mindre än om du är 20 år och i princip alla ägg är av bra kvalitet. Det måste du väl förstå själv? Det är liksom inte rocket sience..
  • Anonym (M)
    IVF2021 skrev 2021-08-20 18:40:27 följande:

Hej du!

Här kommer ett lite snällare och mer relevant svar. Jag har gjort två äggplock. Fått ut 21 ägg båda gångerna. Första gången blev inget befruktat. Andra blev 18 befruktade men sen föll de sakta ifrån en efter en under odlingen. Det blev 3 blastocyster kvar till frysen (och, precis som för dig, ingen till mig pga överstimulering). Jag har ingen aning om varför så många föll ifrån, men ingen har pratat om dålig äggkvalitet. Läkarna har bara varit positiva till att det blev så många till frysen.

Är 32 år gammal.

Lycka till! Det är en galen berg och dalbana, så rusta dig med tålamod och bra folk i din omgivning. Välkommen till någon av de andra IVF-trådarna för många stöttande vänner och goda tips!

Jag har inte varit otrevlig mot ts, det var ts som var otrevlig mot mig vilket du kan se om du läser vad hon skrivit. Det jag skrivit stämmer så vad är det som är otrevligt med vad jag skrivit?

Jag skrev det jag skrev av egen erfarenhet då jag själv är 39 år och gjorde en fertilitetsutredning när jag inte blev gravid efter lång tids försök, och då talade de på ivf kliniken om detta med hur avgörande äggkvaliteten och ålder är. Många går i tron om att så länge man har många ägg så är det lugnt men det stämmer inte riktigt. Gällande ivf så är åldern också en avgörande faktor för att man ska lyckas.

Läs själva:

nordicivf.se/resultat/
  • Anonym (M)
    Isabelle38 skrev 2021-08-20 19:44:59 följande:

Ska definitivt kolla upp det! Vad intressant ! Förstår självklart att äggen försämras med åldern (tror inte någon kvinna är ovetandes om detta) men det finns ju så mycket som spelar in. Tack för att du skrev och tipsade!

nordicivf.se/resultat/
Svar på tråden Dålig äggkvalitet? Startar IVF snart