• Anonym (Undrar)

Personlig historik folkbokföring?

Hej! Jag undrar om Skatteverket kan lämna dokumentation kring gamla folkbokföringsuppgifter?

Låt oss säga att jag 2009-2012 bodde på Hittapåvägen 115 i Hudiksvall som inneboende hos Xida Xanonym.
    Därefter har jag flyttat 2 gånger.
    Bor kvar på min nuvarande och sista adress.
    Kan jag fortfarande få fram uppgifter kring att jag varit folkbokförd hos Xida Xanonym 2009-2012 där tidpunkten framgår i dokumentet?

Vet någon ytterligare om detta skulle vara giltigt för att överta ett kontrakt där anhörig avlidit? Eller är det för långt tillbaka i tiden?

• Svar på tråden Personlig historik folkbokföring?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-20 09:35:56 följande:

Hej! Jag undrar om Skatteverket kan lämna dokumentation kring gamla folkbokföringsuppgifter?

Låt oss säga att jag 2009-2012 bodde på Hittapåvägen 115 i Hudiksvall som inneboende hos Xida Xanonym.
    Därefter har jag flyttat 2 gånger.
    Bor kvar på min nuvarande och sista adress.
    Kan jag fortfarande få fram uppgifter kring att jag varit folkbokförd hos Xida Xanonym 2009-2012 där tidpunkten framgår i dokumentet?

Vet någon ytterligare om detta skulle vara giltigt för att överta ett kontrakt där anhörig avlidit? Eller är det för långt tillbaka i tiden?

Jag tror säkert att dessa uppgifter finns kvar, det raderas ju inte bara för att man flyttar.

Men att du skulle få rätt till ett lägenhetskontrakt bara för att du bott inhyrd där för flera år sedan, det fungerar nog inte så. Man ärver väl inte lägenhetskontrakt?
  • Anonym (Undrar)

Är släkt med den som hade kontraktet.
    Vill dock vara försiktig med att säga hur nära anhörig pga att jag vill fortsätta vara anonym.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-20 10:10:17 följande:

Vill dock vara försiktig med att säga hur nära anhörig pga att jag vill fortsätta vara anonym.

Ja, eftersom jag skrev att jag inte tror att man ärver lägenhetskontrakt, så vet jag att du är släkt med hen, det stod dessutom i din trådstart. 

Du får väl kontakta fastighetsägaren och höra vad de säger, hur deras kösystem fungerar. 
  • Glinda från Oz

Ja, du kan få fram uppgifterna men du får givetvis inte ett lägenhetskontrakt på det sättet.

• Anonym (M)

Du har ingen som helst rätt till lägenhetskontraktet om du inte bor där vid tidpunkten för dödsfallet. Anledningen till att regeln finns är ju att man vill minska risken för att någon blir bostadslös när personen hen bor med dör.

• Anonym (Rakt på sak)

När du har flyttat ut har du ingen rätt till kontraktet, det gäller samma regler för dig som alla andra.

• Anonym (Sorry)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-08-20 10:10:17 följande:

Ledsen men det spelar ingen roll om du varit skriven där tidigare oavsett hur länge om du inte är skriven och bor där nu. Min son som växt upp på min adress kan inte överta kontraktet då han nu varit skriven och boende på annan adress ca 1 år.
  • Anonym (NN)

Du mejlar  till  servicejouren@skatteverket.se

"Hej, jag vill ha personbild 6421 på Förnamn Efternamn 19xxxxxx-xxxx

Skicka till

Förnamn Efternamn

Adress
    Postnr postadress"

• Anonym (Nja)
    Anonym (NN) skrev 2021-08-20 15:33:22 följande:

Du mejlar  till  [email protected]

"Hej, jag vill ha personbild 6421 på Förnamn Efternamn 19xxxxxx-xxxx

Skicka till

Förnamn Efternamn

Adress
    Postnr postadress"

Känns ju onödigt, eftersom TS inte har någon nytta av det.
Svar på tråden Personlig historik folkbokföring?