• sten15

Normalt med 2 åring som ekotalar?

Astriidlind skrev 2021-08-19 20:56:18 följande:

Har en son på 2 år och 3 månader. Han pratar normalt skulle jag säga. Leker med andra barn, är social och har ganska bra samspel förutom att han kan bli väldigt okoncentrerad ifall jag ropar på honom när han tex kollar på tv eller leker. En sak jag lagt märke till är hur han ibland ekotalar och inte svarar på frågor med ja. Skulle jag säga säg Svante så kan han upprepa säg Svante. Eller om jag säger vad heter din lillasyster så säger han lillasyster. Sen svarar han aldrig ja till frågor. Utan det är nej tack eller inte men aldrig ja om han vill ha något. Säger jag vill du ha juice så blir han väl mer glad och säger juice och springer till kylen tex. Är detta normalt i denna åldern eller borde jag vara orolig? Någon annan som upplever samma sak?

Min dotter är 1 år och 8 månader och gör upprepar allt vi säger ???? sen om det är normalt eller inte vet jag inte? ???? Trodde det var normalt fram tills jag såg den här tråden ????
  • sten15

Ursäkta alla frågetecken, de skulle absolut inte vara med. Meningen att det skulle vara emojis :)

• sten15
    Jagäterkeso skrev 2021-08-20 21:57:05 följande:

Tourettes? Tourettes kan yttra sig så att man har ett starkt behov/tvång av att härma tal och ord. Ekolali kallas det.

Även om barnet verkar göra det med nöje? Kan det inte vara en del av språkutvecklingen för små barn? Det trodde jag...
Svar på tråden Normalt med 2 åring som ekotalar?