• Anonym (X)

Hur jämställt är Sverige?

Om man räknar bort incels, så klagar kvinnor mer än män. Annars tror jag det finns för och nackdelar både som kvinna och man. Men ändå hyfsat jämt är min bild.

• Anonym (X)
    Jemp skrev 2021-08-19 18:30:52 följande:
    Här kommer min kommentar om begränsning kontra förutsättningar in.

Lagstadgade rättigheter är desamma (om vi pratar cis-kön enbart), normer, uppfostran, bemötande, lön etc är det inte.
    Tänker du att tjejer kommer till korta i Sverige när det gäller normer, uppfostran, bemötande?
  • Anonym (X)
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:07:42 följande:
    Diskriminering, kort sagt. Män och kvinnor behandlas inte likadant av sina medmänniskor.
    Menar du att männen skulle ha fördel och behandlas bättre av sina medmänniskor?
  • Anonym (X)
    Anonym (Yllet) skrev 2021-08-19 20:00:53 följande:
    År 2021 finns det t.ex. fortfarande inte ens vettiga arbetskläder till många gravida kvinnor som jobbar, i mansdominerade yrken. Varför ska man ha illasittande storlekar och felpassade skydd bara för att man är kvinna?
    Det borde väl inte vara värre än män med rejäla ölmagar. Dom får minsann inga passande arbetskläder. Tror att dom innerst inne känner sig en smula kränkta.
  • Anonym (X)
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:
    Ja, så är det.
    Har jag svårt att tro. Förutom den grupp som sitter hemma och är fullt upptagna med att vara offer för omständigheterna, så har nog kvinnor det minst lika bra i samhället. Dock finns det självklart både för och nackdelar. Men nivån är nog summa summarum ganska jämn.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-20 04:54:31 följande:
    Fortsätter listan verkligen? Jag har slagit hål på alla dina påståenden, kanske dags att se världen för hur den verkligen ser ut och inte hur du målat upp den - dvs att det är synd om män ? :)
    Det går ju att hitta artiklar för vad som helst om man letar, det är inget bevis för att du har rätt. Det enda det bevisar är att du suttit uppe till kl05 och letat efter bra länkar.

Sen, om vi ska vara ärliga, så är det ju så att feminister är gruppen som har patent på att tycka synd om sig själva.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mer än kön.) skrev 2021-08-21 08:11:48 följande:

Kvinnor som får enorma fördelar pga sitt kön brukar även se väldigt bra ut, vara väldigt medvetna om att de ser bra ut och vara hyfsat unga.

Så den kombinationen, ung vacker kvinna gör att det kan se väldigt skevt ut med kvinnor som får det mesta de pekar på serverat. Gäller långt från alla kvinnor. men bittra män jämför gärna en oattraktiv skild lönnfet deprimerad 45årig man med en disneyprinsesse-söt tjej på 22 och pekar på den jämförelsen och säger det är orättvist: Hon har 200 matchningar på tinder, jag har bara 2!

Det håller jag inte med om. Ser ok ut och håller formen(behåller du håret och inte klipper tantfrisyr blir det extrapoäng)så kan du åka lite gräddfil länge som kvinna. Det brukar finnas män runt omkring som är beredda att göra det där lilla extra. 

Jag ser bra ut som man, och även om jag haft lätt för kvinnor, så tycker jag mig inte ha samma fördelar som en betydande del av kvinnorna har.
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2021-08-21 08:24:33 följande:
    Det håller jag inte med om. Ser ok ut och håller formen(behåller du håret och inte klipper tantfrisyr blir det extrapoäng)så kan du åka lite gräddfil länge som kvinna. Det brukar finnas män runt omkring som är beredda att göra det där lilla extra. 

Jag ser bra ut som man, och även om jag haft lätt för kvinnor, så tycker jag mig inte ha samma fördelar som en betydande del av kvinnorna har.
    Ville tillägga att jag också har vissa fördelar som man, men jag har inte upplevt att kvinnor fixar bilen åt mig, målar om ett rum, kör hem något på ett släp, bär saker, sätter upp en hylla, hjälp med datorn eller tvättar fönster etc som jag sett att kvinnor ibland får hjälp med av män runt omkring dom.
  • Anonym (X)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-21 08:37:49 följande:
    Fast vad är gräddfil? Att se det som en förmån att lätt få matchningar på Tinder är löjligt banalt.

Jag kan medge att jag aldrig någonsin skulle vilja vara kvinna. Finns alltid en risk att bli våldtagen om man går ensam i skog och mark för dem och man blir framförallt vald för sitt utseende.

Som man får man utdelning utefter sin arbetsinsats och det gör att livet lyfter. I alla fall för oss som gör en ordentlig arbetsinsats dag in och dag ut. Och då hamnar man i en position där det är ett ickeproblem att hitta en bra fru att bilda familj med. Det kommer som en naturlig följd av arbetsinsatsen.
    Jag har inte ens nämnt matchningar på Tinder. Läs gärna ordentligt, tom inlägget under mitt första där jag beskriver vad jag menar.

Och jag har en kvinna sedan många år tillbaka, så mitt fokus ligger inte på dejting.

Dessutom är jag tydlig med att vi män har fördelar i vissa sammanhang, men det har även kvinnor.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 18:05:16 följande:
    Det är klart det finns negativa normer som påverkar män också, har jag sagt annat? Ni män är väldigt välkomna att försöka bryta dessa normer om ni vill, kör hårt! Men trots detta är det enda ni män gör att gnälla på oss kvinnor som belyser och ifrågasätter negativa normer som påverkar våra liv - vilket är OTROLIGT oskönt! "Men alltså MÄN HAR DET FAKTISKT OCKSÅ JOBBIGT" - Ja, vi VET det alla snubbar, men försök ändra på det då?! Vad är ert problem?!

Denna tråden visar ju precis VARFÖR det är så svårt att få ändring! Kvinnor: "Såhär upplever vi vår vardag som kvinna, kan vi ändra på det?" Män: "NEEEEJ du har heeeelt FEL du upplever det inte alls så och vi behöver inte ändra på NÅGOT!"

Är man inte en del av lösningen är man en del av problemet!
    Det är ju faktiskt du som blivit fartblind. Du ser bara dina egna problem ur ditt eget perspektiv.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 20:05:49 följande:
    Det är väl självklart jag ser mina problem som kvinna ur mitt perspektiv? Det är det enda jag kan utgå från?

Om du som man säger att du upplever problem med säg macho-ideal så säger jag knappast "nä nä alltså det kan du inte ha, för lyssna här på MITT perspektiv till ditt problem!"? Nä, då lyssnar jag och lär mig mer - för jag kan inte veta eftersom jag inte är man.

Jag förstår inte alls vad ditt problem är?

Enligt dig så ska männen ta tag i sina problem.. Men du gnäller när inte män ser kvinnors problem?

Om du nu har kvinnliga problem, så får du väl lösa dom med den logiken.

Själv tycker jag att både kvinnors och mäns problem är ett samhällsproblem som vi behöver lösa tillsammans.

• Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 21:06:57 följande:
    Eftersom vi lever i ett patriarkat som är till mäns fördel så är det rimligt att det som sitter på makten delar med sig av den.

Ja precis, men det blir svårt att lösa dem tillsammans när män inte ens lyssnar eller bekräftar kvinnor när de säger att det finns problem.

Det finns massor av män som lyssnar och bekräftar kvinnors problem. Du verkar inte se det. Hur tror du då den stora förändringen i samhället kommit till?

Men det är även så att pojkar/män har saker som dom behöver hjälp med i samhället. Där behöver samhället, inklusive dig, också kunna bekräfta och lyssna på dessa problem och göra något pt dom.

Vi vill inte ha ett könskrig. Vi vill hjälpa både män och kvinnor till ett bättre samhälle.

Men jag tror inte att du köper det av vad jag kan se i dina kommentarer tidigare. Du verkar ärlig talat ha lite taskig attityd, speciellt till mansfrågor.

• Anonym (X)
    Anonym (Haha) skrev 2021-08-23 22:19:19 följande:

Jag har inget behov av att sitta här och förklara för en grupp män hur strukturer funkar eller hur kvinnor har det när ni inte är intresserade av att lyssna. Lycka till med era liv, hoppas att allt går bra för er.

Tycker du att du lyssnar?
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?