• Postman

Hur jämställt är Sverige?

Det går alltid att göra allt bättre men tänker vi oss just Sverige så ger jag det en 4:a

• Postman
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 17:31:00 följande:

Intressant att det är männen som inte ser några större problem med jämställdheten i Sverige....

Fast alla i sverige får utbilda sig, jobba med vad man vill, gifta sig med vem man vill osv osv.

Man är fri att välja som man vill. Vilka större problem tänker du på?
  • Postman
    Jemp skrev 2021-08-19 18:30:52 följande:
    Här kommer min kommentar om begränsning kontra förutsättningar in.

Lagstadgade rättigheter är desamma (om vi pratar cis-kön enbart), normer, uppfostran, bemötande, lön etc är det inte.
    Det är inte alltid allt är helt rättvist och det går att skruva på allt men du och jag är fortfarande fria att skapa våra liv, leva som vi vill, gifta oss med vem vi vill, utbilda oss, resa, bygga hus osv osv. Vi har inga större problem som E  tyckte att vi ändå hade. Nej det har vi inte säger jag då. 
  • Postman
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:07:42 följande:
    Diskriminering, kort sagt. Män och kvinnor behandlas inte likadant av sina medmänniskor.
    Det finns det men det är fortfarande inte några "större problem" i vårt land. Människor i Sverige är helt fria att utbilda sig och skapa sina liv precis som man vill. Sen finns det alltid lagar och regler som man kan göra bättre, men större problem, nej det kan vi verkligen inte säga att det är i Sverige.
  • Postman
    Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:
    Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.

Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.

Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.
    Anonym (X) skrev 2021-08-19 19:12:04 följande:
    Menar du att männen skulle ha fördel och behandlas bättre av sina medmänniskor?
    Ja, så är det.
    Jag är medborgare precis lika mycket som du är vilket innebär att du och jag har samma rättigheter och skyldigheter. Vi har åsiktsfrihet där vi får tycka och tänka vem som.

Klart utbildning, lagar regler osv har betydelse för ett land, vi är en demokrati.
    Det finns sexism och andra problem och mycket kan göras bättre men du är fortfarande fri att skapa ditt liv precis som du själv vill oavsett kön. Att påstå att Sverige har stora problem vill jag påstå är helt fel.
  • Postman
    Anonym (Yllet) skrev 2021-08-19 20:00:53 följande:
    År 2021 finns det t.ex. fortfarande inte ens vettiga arbetskläder till många gravida kvinnor som jobbar, i mansdominerade yrken. Varför ska man ha illasittande storlekar och felpassade skydd bara för att man är kvinna?
    Det är förstås tråkigt att man inte har vettiga arbetskläder för gravida men jag vet att det finns och mer är på gång. B la blåkläder: www.blaklader.se/sv/om-oss/kampanjer-kollektioner/kollektioner/damkollektion

Däremot ser jag det inte som något större problem, du är fortfarande fri att utbilda dig och sen bygga ditt liv som du själv vill. Du får gå klädd som du vill och du kan gå på restaurang och röra dig som du vill. 
  • Postman
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-19 20:52:25 följande:
    Självklart får du tycka och tänka. Men att som man uttala sig om hur det är att vara kvinna är minst sagt märkligt. Det är som att som svensk uttala sig om hur det är att vara invandrare eller att som heterosexuell uttala sig om hur det är att vara homosexuell.
    Ja jag får tycka och tänka. Hur tänker du nu, det skulle vara mycket märkligt om vi inte får uttala oss om andra, du verkar inte vilja ha en demokrati. Dessutom har jag inte uttalat mig om hur det är att vara kvinna, det jag har sagt är att Sverige är jämställt för här får alla leva sitt liv som de själva vill.

• Postman
    Anonym (Hmm) skrev 2021-08-19 22:25:22 följande:
    Var skriver jag att jag inte vill ha demokrati? Än en gång, du får självklart uttala dig, men jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om hur andra grupper upplever sin situation. Du tycker att det är jämställt, det finns många kvinnor som inte håller med dig. Jag som kvinna skulle aldrig sitta och förklara hur män upplever samhället. Jag skulle lyssna. Det du gör nu påminner om vita som säger att det inte finns rasism. Och heterosexuella som säger att det inte finns homofobi.
    Eftersom du uttrycker att jag inte ska uttala mig andra så upplever jag att du vill att jag ska hålla tyst, att säga att någon inte få säga sin åsikt är att gå emot demokratin. Men jag ber om ursäkt om jag övertolkade sina rader.

Återigen så läser du vad du vill läsa....läs om och läs rätt. Jag skriver att vi är ett jämställt land men mycket kan förstås bli bättre. Det kommer för alltid finnas situationer där någon känner sig kränkt, diskriminerad osv men då har vi lagar och regler och domstolar som ska styra upp detta. Precis som att du inte får köra för fort men det finns dom som kör för fort ändå.

Men åter till kärnfrågan så hävdar jag fortfarande att Sverige har inga stora problem när det gäller jämställdheten. Alla människor i Sverige är helt fria att oavsett kön eller hudfärg osv skapa ett liv precis som man själv vill.

• Postman
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 21:43:05 följande:
    Grejen är ju att "vi" har lyssnat, o ledsnat på att ständigt höra samma ältande om o om igen... "vi känner det här" o "vi upplever det här"..... Utan att på något sätt kunna presentera minsta bevis som tyder på att det ni känner och upplever faktiskt ÄR problem.
    +1
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-23 21:37:14 följande:
    Precis, o det är just detta som är problemet.

Att en grupp (detta fallet kvinnor) upplever att det förekommer någon form av diskriminering av dem behöver nödvändigtvis inte betyda att så är fallet.

Bara för att feminister menar på att deras upplevelser visar på att det råder någon form av "könsmaktsordning" eller "patriarkat" eller "lönegap" eller vad de nu må gapa om denna vecka så betyder det inte på något sätt att det faktiskt förhåller sig på det viset.

När det t.ex går att utläsa svart på vitt genom rå hård statistisk data att löneskillnaderna mellan gruppen män och kvinnor är straxt under 4% så upplever feministerna det som att "kvinnor jobbar gratis 2 månader om året" och lobbar för en extra "mansskatt"....

Så jo, det är helt ok att bemöta upplevda problem med motbevisande fakta.
    Män ska inte alls "sluta säga emot kvinnor" när kvinnorna påstår att det förekommer orättvisor och diskriminering om de inte samtidigt kan presentera konkret fakta som styrker deras upplevelser. 
    +1

Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?