• Anonym (E)

Hur jämställt är Sverige?

Intressant att det är männen som inte ser några större problem med jämställdheten i Sverige....

• Anonym (E)
    Postman skrev 2021-08-19 18:19:51 följande:
    Fast alla i sverige får utbilda sig, jobba med vad man vill, gifta sig med vem man vill osv osv.

Man är fri att välja som man vill. Vilka större problem tänker du på?
    Diskriminering, kort sagt. Män och kvinnor behandlas inte likadant av sina medmänniskor.
  • Anonym (E)
    Postman skrev 2021-08-19 19:41:21 följande:
    Det finns det men det är fortfarande inte några "större problem" i vårt land. Människor i Sverige är helt fria att utbilda sig och skapa sina liv precis som man vill. Sen finns det alltid lagar och regler som man kan göra bättre, men större problem, nej det kan vi verkligen inte säga att det är i Sverige.
    Du som man har tyvärr ingen rätt att tala om vad som är ett problem eller inte för kvinnor.

Det du skriver om fri utbildning, lagar osv har inget med saken att göra.

Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.
    Anonym (X) skrev 2021-08-19 19:12:04 följande:
    Menar du att männen skulle ha fördel och behandlas bättre av sina medmänniskor?
    Ja, så är det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hycklare) skrev 2021-08-20 12:07:05 följande:
    Du ser inte vilken hycklare du är? Beklagar sig över sexism samtidigt som Du anser att någon på grund av sin könstillhörighet inte har rätt att framföra sin uppfattning i en viss fråga.

Tar man din logik till dess spets så får de flesta inte ha någon synpunkt om något, då man alltid kommer stå utanför fler grupper än vad man tillhör.
    Det är inte hyckleri, det är sanningen. Män ska inte uttala sig om vad kvinnor upplever, så enkelt är det bara.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hycklare) skrev 2021-08-20 23:29:22 följande:
    Absolut skitsnack! För det första är inte kvinnor en homogen grupp där alla har samma upplevelser. Kvinnor har inte mer rätt att tala för andra kvinnor än vad någon annan har, eftersom kvinnor också är individer.

För det andra tvivlar jag på att du tillämpar den logiken i alla andra sammanhang. Men låt mig gissa att du motiverar att avvika från den regel du själv ställt upp med något svammel om "tolkningsföreträde".

Du är visst en hycklare, och en av få som faktiskt varit sexistisk i denna tråd.
    Kvinnor har rätt att tala om sina egna upplevelser, jag har aldrig sagt att alla upplever det lika. Män har däremot inte rätt att tala om kvinnors upplevelser, eftersom de inte vet ett skit om hur det är att vara kvinna.

Vita kan inte tala för vad färgade upplever, friska inte för handikappade/sjuka/diagnosticerade, unga för gamla osv. En grupp som inte har egna upplevelser kan och ska aldrig berätta för världen hur det är att tillhöra en annan grupp.
  • Anonym (E)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-21 07:58:10 följande:
    Han pratade inte om kvinnors upplevelser utan de problem som kan uppstå.

Du kan absolut som man eller kvinna påttala vad som är problem för gemene person av motstat kön. Det är framförallt en kunskapsfråga och personens kön i sig är inte vidare intressant.

Jag som man kan konstatera att kvinnor generellt har problem med att de stressar upp sig för struntsaker, överanvänder sociala medier och jämför sig för mycket med andra.

Jag som man och en kunnig kvinna kan konstatera att män generellt har problem med att de latar sig för mycket och lägger alldeles för mycket energi på saker som inte ger något annat än underhållning för stunden.
    Nu var det ju inte det du skriver om som hände. Det sitter män i tråden och säger att vi inte har problem med jämställdhet, och det är väl inte konstigt att de inte vet bättre när det inte är de som drabbas! Och då ska män inte sitta och tala för kvinnors del, verkligen inte.

Att konstatera att det finns problem, att faktiskt vara medveten om det och kanske till o med försöka göra skillnad, det är en helt annan sak.
  • Anonym (E)
    Anonym (lihu) skrev 2021-08-21 09:40:30 följande:
    Vilka problem med jämställdhet anser du att vi har?

Anonym (E) skrev 2021-08-19 19:52:17 följande:
    Dessutom kan man lägga till sexism förutom diskriminering. Och kvinnors utsatthet för mäns våld t ex. Det finns en hel del problem kring jämställdheten i det här landet.Ja, så är det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-08-21 15:58:04 följande:
    Har du någon statistik på att män behandlas bättre av sina medmänniskor än vad kvinnor gör, eller handlar det om dina personliga upplevelser?
    Har det helt gått dig förbi så du måste ha statistik på det....? Se dig omkring i samhället, det tar inte många minuter att upptäcka. Handlar om allt från vardagliga samtal till sexistiska skämt till löneskillnader och mycket annat.

www.jamstall.nu/wp-content/uploads/2017/04/Pa%CC%8A-lika-villkor-jamstalldhet-genom-livet-A4.pdf
  • Anonym (E)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-08-21 16:04:12 följande:
    Ja, precis, du har rätt att tala om DINA EGNA upplevelser. Inte någon annans. Du har inte större rätt att tala om andra kvinnors upplevelser än vad män har, bara för att du är kvinna. Du säger att alla inte upplever det lika, men samtidigt betraktar du alla kvinnor som en grupp och om man inte tillhör den gruppen får man inte tala om dess upplevelser. Alltså anser du att alla kvinnor har likartade upplevelser, bara för att de är kvinnor.

Jag som kvinna betackar mig för att du gör dig till talesperson för mig. Jag delar inte dina upplevelser.
    Hur du än vrider på saken är det ett faktum att kvinnor som grupp lever under andra villkor än män. Jag har aldrig påstått att alla kvinnor upplever samma sak, jag har aldrig pratat om mina personliga upplevelser, jag säger att män inte ska komma och säga att vi inte har problem med jämställdhet, dels för att de inte ens är en del av gruppen som befinner sig i underläge, dels för att de är en del av problemet, bl a pga sin okunnighet.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hycklare) skrev 2021-08-21 17:43:57 följande:
    Återigen, färgade (tjena 50-talet) handikappade, unga etc. är inte heller homogena grupper. Du är inte bara sexistisk utan rasistisk och fubkofob också som betraktar dessa människor som representanter för sin "grupp" och tror att de har samma upplevelser. Du skriver att du inte tror det men samtidigt skriver du att enskilda kvinnor får tala om KVINNORS upplevelser, dvs. inte bara sina egna utan gruppens. Hur ska du ha det egentligen. Är du korkad eller obstinat?
    Jag har inte sagt det alls, sluta tillskriv mig en massa idiotiska epitet. Du är bara bråksjuk.
  • Anonym (E)
    Tow2Mater skrev 2021-08-21 16:27:42 följande:
    Vilken sida i det 62-sidor långa dokumentet hänvisar du till?
    Läs t ex kapitlet om hur det ser ut i nutid.
  • Anonym (E)

Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.

• Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2021-08-22 21:22:54 följande:

Det känns som att många gör tankevurpan att tro att jämställdhet bara handlar om yrkesliv och lika möjlighet till utbildning osv. Det handlar lika mycket om hur kvinnor behandlas i vardagen, hur man ser på kvinnor, talar om kvinnor osv.

Som exempel finns ju många i den här tråden som påstår att kvinnor sitter och tycker synd om sig själva i en offerroll - det är exakt den typ av skit som vi fortfarande dras med i det här landet.
Svar på tråden Hur jämställt är Sverige?