Inlägg från: brallison |Visa alla inlägg
  • brallison

Bygga hus

Hej!
    Vi funderar på att bygga ett nytt hus (dvs det är bara tankar) och undrar om hur själva processen går. Tacksam om ni som gjort det kan svara på några frågor
    1. Börjar man med att bestämma vilket hus man vill bygga och utifrån det letar efter tomt eller tvärtom?
    2. Hur lång tid tar det ungefär för att bygga ett hus med totalentreprenad (inte så stort hus - max 200 kvm och 2 plan, men troligtvis mindre).
    3. När söker man bygglov och hur lång tid tar det att få det?
    4. Vad är en förutsättning för att få bygglov (dvs för ett vanligt hus, inga konsigheter - finns det nåt särskilt, spm t ex be tillåtelse från alla grannar, mm)?
    5. Hur mycket kostar det att få vatten, avlopp, el? Dvs beror det på län/kommun/avstånd/nåt annat?
    6. Rent praktiskt hur mycket mer pengar går åt bygget i jämförelse med budget där man tror att man har räknat in alla kostnader? I mitt hemland skojar man att om man tar budget x 3, då kommer man närnare sanning - stämmer samma för Sverige?
    Förresten, kaanske kan nån rekommendera en firma för husbygge (som sagt - totalentreprenad)?
    Tack på förhand för all info!

• Svar på tråden Bygga hus
  • brallison
    Tessaloniki skrev 2021-08-16 09:03:56 följande:

Inget svar härifrån, men, vilket roligt sammanträffande! Jag tänkte precis starta exakt samma tråd som dig men kom på att jag borde gå in och kolla om det finns någon redan... Skrattande Så jag hakar på här och kikar på svaren du får Tungan ute

Vad roligt! Men då får vi hoppas på att få några råd här. Hur långt har ni kommit i planeringen? Vi har igårr kollat på lite hus hos några byggfirmor bara för att få ett hum om hur mycket själva huset ska kosta för att sen veta hur mycket vi kan lägga på tomten I o m att vi bor i Stockholm, så är det rätt så dyrt
  • brallison
    Anonym (Byggahus) skrev 2021-08-16 13:06:33 följande:

Vill tipsa om att byta forum. Gå in på www.byggahus.se istället så kommer ni hitta massor av information och bra trådar i ämnet. Lycka till!:)

Åh, tack så mycket - redan hittat massor med nyttig info där
Svar på tråden Bygga hus