• Helgapelga

Måste jag tvätta om tvätten?

En jättedum fråga kanske, men om man tvättar sina sängkläder i 60 grader, måste man då tvätta om allt ifall underlakanet och örngotten ligger inuti påslakanet (inte luftigt) när maskinen är klar? Det känns ju inte som att det blivit rent om varje del inte fått virvla runt fritt i maskinen? 

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?
  • Silverjenny

De har ju tvättats i 60 grader så bakterier mm har försvunnit. Har du en massa grus i sängen som måste sköljas bort eller vad menar du?

• Helgapelga
    Drottningen1970 skrev 2021-08-15 16:37:47 följande:

Va? Nä. Om ingen hemma har ebola är det nog lugnt.

Jisses

Silverjenny skrev 2021-08-15 16:40:45 följande:

De har ju tvättats i 60 grader så bakterier mm har försvunnit. Har du en massa grus i sängen som måste sköljas bort eller vad menar du?

Haha, jag skrev ju att det var en lite dum fråga :)

Detta har aldrig hänt mig innan, därav min undran. Jag har alltid trott att det bara blir rent om det får fritt utrymme att virvla runt i maskinen och liksom gnuggas mot trumman. Men så är det kanske inte då.

Jag har inte en massa grus i sängen.

• SaraL77

Nej, du behöver inte tvätta om allt. Vatten tränger som bekant igenom bomull.

• Anonym (Peekaboo)

Ja om inte tvätten ligger kvar i fina vikta högar under hela tvättförloppet, då måste man tvätta om!

• Anonym (wetbag)

Alltså, jag brukar stoppa in mina använda tygbindor i ett örngott för att tvätta dem. Jag lovar att dina örngott och underlakan är rena även om de hittat in i påslakanet. Solig

• Anonym
    Silverjenny skrev 2021-08-15 16:40:45 följande:

Bakterier dör inte i 60 grader.
  • Anonym (H)

Jag brukar tvätta om när det blir så. 

Kan bli rester av tvättmedel inne i lakanet. 

• moaguuun
    Anonym (wetbag) skrev 2021-08-15 16:49:26 följande:

Alltså, jag brukar stoppa in mina använda tygbindor i ett örngott för att tvätta dem. Jag lovar att dina örngott och underlakan är rena även om de hittat in i påslakanet. Solig

Inte så hygeniskt.. Bakterier dör inte i 60 grader så det blir kvar bakterier där du lägger huvudet för att sova.
Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?