Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Växtnovis

Full sol betyder söderfönster med rejäl sol hela e.m. Halvskugga kan betyda väster- eller österfönster eller en bit in i rummet. Det finns däremot få måsten. Växter kan anpassa sig och man kan ju dessutom ha persienner eller annat solskydd. Jag har ca 100 krukväxter och får nästan allt att prunka. Säg vilka du har så kanske jag kan hjälpa dig. Glad {#emotions_dlg.flower}

• Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 11:21:07 följande:

Tack för svar :)

Jag har Sågtandskaktus (tror jag den heter), Elefantöra, Caladium, Höblomster,
    Rosenstänk, Kalatea, Karlbergare, Pelargon (Tomke), Murgröna, Skvallerreva, Prästhavre, 12 apostlalilja och Gullranka.

De är vad jag kommer på just nu. 

Kan man plantera direkt i en ytterkruka?

Börjar med sista frågan. Nej, inga växter ska stå enbart i ytterkruka om det är en sån som saknar hål i botten. Då krävs innerkruka. Av de du har kan gullranka stå/hänga långt in i ett rum. Pelargoner vill ha sol. Karlbergare lite vatten. Överlag vill växter med tjocka blad ha lite vatten. Och kaktusar och suckulenter. Murgröna gillar inte sol. Jag hade en i sol som nästan dog. Nu hänger den i norrfönster och prunkar utöver sig. Fler växter dör av övervattning än för lite vatten. 
  • Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 14:11:55 följande:

Tack igen för svar.

Jag har lite olika porslinsblommor också. Där är bladen lite tjockare så de borde också ha mindre vatten?

Jag har nog dränkt en del av mina växter :( tyvärr. Har de sett lite ledsna ut så har jag varit där med vattenkannan...

Ok, så inga plantor direkt i ytterkruka :) 

Ja, de ska inte ha för mycket heller. Ledsna växter beror nog oftare på redan för mycket vatten. Man ska aldrig vattna "bara för att". Lär dig hur de enskilda blommorna ska vattnas. Lite, mer, sällan, i krukan- eller kanske nersänkt i vatten som tex cyklamen. Plantera om på våren- med innerkruka!, gödsla mars-oktober- nån gång i månaden vintertid. Ställ dom där de troligen trivs bäst.Skydda mot stark sommarsol- utom pelargonerna då som tål sol.
  • Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 15:24:32 följande:

Jag funderar på att skapa en excelfil och skriva in de växter jag har och även vad de behöver tills jag kan dem utantill. Erkänner motvilligt att jag är en klant :(

Så här kommer ytterligare en fråga...

Kan jag, om innerkrukan är tillräckligt stor, plantera olika växter? Alltså de som har samma förutsättningar?

Jag är tacksam för svaren <3 

Annars kan du gå på närmaste loppis och köpa en krukväxtbok eller två. Glad  Faktiskt så jag lärt mig en hel del. 
    Samplanteringar kan funka, men är vanskligt. Nån kanske växer betydligt fortare och blir högre och får mer rötter och då blir de andra undanträngda. Till jul säljs massor med såna och jag garanterar att de flesta dör. Men prova du om du vill. Glad Enda sättet veta. 
  • Jag är bara jag
    100wfs skrev 2021-08-16 18:21:11 följande:

Vissa sorter vill knappt ha näring öht, eller så vill dom ha speciell näring som passar just den sorten. (Personligen ger jag knappt någon näring alls mest för att jag aldrig orkar hålla reda på vilka som ska ha vad osv och mina växter trivs och växer toppenbra ändå)

Jag använde sällan gödning förr, men började i år. Och jösses vad mina blommor gillade det! Solig För första gången på 20 år blommar min hibiskus- 10:e blomman på g nu. Hjärta  Min krysantemum har skenat iväg och växer så man nästan ser det från dag till dag. Glad  Jag blandar i vattnet varje måndag- den enda dagen alla mina får vatten. 
Svar på tråden Växtnovis