Inlägg från: Gasellen87 |Visa alla inlägg
  • Gasellen87

Du som helammar - hur avlastar din partner?

Jag har haft fri amning och helammat mina tre barn. Det är ju svårt att veta när de vill äta och hur länge de sover när de är små. Men tänker att de inte dör av biten mellan korvkiosken eller parken och hemmet om bebis vaknar och vill äta. Amma precis innan de går så klarar hon ju sig en stund och blir hon hungrig och otröstlig så är det väll bara att få hem? 1 timme är ju inte jättemkt och är hon 2 månader så är ju produktionen i bra gång osv. Hur tänker du att han ska avlasta dig om han inte kan ha barnet? Bebisar vill ju ofta vara nära mamman för där finns maten men man måste oxå låta pappan försöka att trösta utan att mata. De blir ju trygga där oxå om de får va där. Låt honom testa..

Min sambo har avlastat mycket genom annat. Städa, handla, laga all mat, ta hand om de stora, givit mig ?sovmorgon?, tagit bebis när denne vart mätt och nöjd så jag kunnat sova på dagen. Promenader i vagn har alltid funkat ( våra har gillat vagn, iaf så länge de rullar).

• Gasellen87
    Knepochknåp skrev 2021-08-15 13:53:18 följande:

Biten mellan korvkiosk och hem tar 15 minuter med vagn. Skulle aldrig lämna mitt barn att gråta så länge, eller ens 5 minuter för den delen. Men på den biten vet jag att alla föräldrar inte tänker lika.

Jag "låter" pappa självklart ha barnet, men eftersom vi ammar och inte vill låta bebisen ligga och gråta då bör avlastning ske närmare hemmet än parken tycker jag.

Jag skrev exemplet för att jag trodde jag skulle få medhåll/sympati gällande hur orimligt det var, men tji fick jag :)

Fast ge egna förslag på hur han kan avlasta om du inte tkr hans förslag är bra. Han kommer ju aldrig att amma så inte så enkelt för honom att förstå. Och om bebisen skriker så fort hon är hos pappan om hon inte sover riktigt hårt så kan han ju uppenbarligen inte avlasta så då har du ju inget val om nu bebisen inte kan skrika i några minuter..

Jag har heller inte låtit mina barn skrika om de uppenbart vart hungriga. Men ammade jag nyss och bebis skriker så testar jag ju annat och om de inte funkar ger bröstet igen men är jag ute och går och bebis skriker så har jag inte stannat mitt i vintern för amning, utan då har bebis fått skrika en liten stund tills vi är hemma. Ska man tänka så blir man ju extremt låst.
Svar på tråden Du som helammar - hur avlastar din partner?