Soff skrev 2021-10-13 13:50:05 följande:
Hej!
Ja, jag glömde helt att återkoppla här. Jag hade mötet, och har sedan dess haft ett möte till, ett lite längre sådant som jag också tog blodprov inför med massa olika parametrar inräknade.
Dom säger att dom kan se en östrogendominans hos mig, och därmed lite för lågt progesteron. Många av mina symptom visar också på att jag har för lite progesteron, pms-besvär.. Så jag har faktiskt precis fått progesteronkräm utskriven som jag förmodligen kommer få denna veckan!
Är supernöjd med bemötandet där, tycker dom är superbra. Det kostar ju en del.. men är värt det om man faktiskt kan få hjälp, som man tyvärr inte får inom den vanliga vården... vilket är helt sjukt egentligen.
Ska bli väldigt spännande att testa progkrämen denna cykel. Tänk om det är det som gjort att det inte blivit någon graviditet!?? Det vore ju fantastiskt om det kan hjälpa.
Men åh vad härligt att höra! Håller tummarna att det fungerar.
Låter ju helt klart som att det ändå är värt att boka in besök där
Jaa, alltså för min del så har jag tagit prover själv och också insett att jag har östrogendominans. Hade 56 i prog och 841 i östrogen. Har fått ökade pms besvär senaste 6mån och börjat prata med killen om barn.
Tog med dessa prover till en gynekolog som slängde ett öga på dom och sa att det såg bra ut (dvs gjorde ingen jämförelse alls med balansen, bara kollade referensvärde). Uttryckte att jag genuint har en oro för att inte kunna bli gravid (haft den känslan väldigt länge). Så hon gjorde en undersökning och rekommendera p-piller för pms eller antidepressiva som man äter 2v per månad?! Så nonchalant.
Har du även fysiska besvär med pms?
Jag började äta wo-ho och bidrottninggele för ett tag sedan och har iaf fått mildare fysiska besvär. Samtidigt blir jag nojig att sånna tabletter kanske orsakar ?balans? åt fel håll om du förstår vad jag menar.