Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Skuld vid bouppteckning

Du menar nog bodelning? Respektive makes giftorättsgods och skulder ska tas upp och summeras. Sen summeras det ihop och delas på två, hälften är din mammas del och hälften hennes makes. Har din mamma enskild egendom så ska den däremot inte bodelas utan den ärver ni direkt. Finns varken det eller äktenskapsförord så är allt makarna äger giftorättsgods Efterlevande make kan begära jämkning enl paragraf 12.

Det finns spaltmetrar att läsa om bodelning, googla lite. Det är egentligen inte särskilt komplicerat. Men eftersom ni är särkullbarn så tycker jag att ni borde anlita en jurist.

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-08-07 00:43:04 följande:

Du menar nog bodelning? Respektive makes giftorättsgods och skulder ska tas upp och summeras. Sen summeras det ihop och delas på två, hälften är din mammas del och hälften hennes makes. Har din mamma enskild egendom så ska den däremot inte bodelas utan den ärver ni direkt. Finns varken det eller äktenskapsförord så är allt makarna äger giftorättsgods Efterlevande make kan begära jämkning enl paragraf 12.

Det finns spaltmetrar att läsa om bodelning, googla lite. Det är egentligen inte särskilt komplicerat. Men eftersom ni är särkullbarn så tycker jag att ni borde anlita en jurist.

Alltså för att svara på din fråga, om din mamma hade enskild egendom så används den inte för hans skulder, nej. Är hennes tillgångar däremot enbart giftorättsgods och hon inte har skulder men han har så blir det ju indirekt så. Är man gift så är man, krasst sett.
  • Anonym (H)
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 19:17:11 följande:

Min mamma var skriven i Sverige och hennes man i Norge, så det är svensk arvslag som gäller.

Skulden är över 30 år och han betalar nån summa varje månad från sitt norska bankkonto. Funderar liksom på om det inkassobolaget i Norge får information om bouppteckningen från Sverige..

Det får dom garanterat information om. Det är viktigt att det här blir juridiskt korrekt, ta hjälp om ni tycker att det är svårt.

Betänk också att en vanlig orsak till att man gifter sig är att man faktiskt önskar skydda sin partner ekonomiskt i den händelse att man själv avlider. Om din mammas make har svag ekonomi så kan det ju möjligen vara en orsak till att de gifte sig, och då känner i alla fall jag att det är jätteviktigt att ni får detta rätt med hänsyn till er mors vilja. Hade hennes vilja istället varit att ni ärvde så mycket som möjligt så hade hon ju inte gift sig.

Arv och arvskifte slår ju också i nästa led, alltså när denna make avlider och hans arvingar får det arvet. Det måste helt enkelt vara korrekt gjort.
Svar på tråden Skuld vid bouppteckning