Inlägg från: Anonym (Svårt men det går) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt men det går)

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Anonym (E) skrev 2021-08-06 17:29:01 följande:

Under en förlossning har man inte ens en läkare och vid ett snitt medverkar flera läkare. Tror inte man kan jämföra med Brasilien.

Vaginal förlossning med någon som är livrädd och där kroppen stretar emot, då får man också räkna in kostnaderna för Aurora-besöken i början, antagligen kurator-besök, operationer efteråt för att laga ihop kroppen, i värsta fall terapi efteråt (jo, folk får ptsd av förlossningar) och kanske det hela ändå slutar med akut kejsarsnitt.

Så det där med att kejsarsnitt är dyrare - nja, antagligen inte i längden.
    Anonym (B) skrev 2021-08-06 18:01:01 följande:

Den läkaren hade visst jättebra kunskap.

www.aftonbladet.se/family/a/M3jqmJ/henry-dog-fem-dagar-gammal--sjukhuset-utreds

? Läkaren kom fram till att Henry hade överlevt om vi hade fått kejsarsnitt, om det hade skett senast fem timmar innan han föddes. Journalerna visar att proverna av Henrys värden var så dåliga att man borde ha avbrutit förlossningen, berättar mamma Tove.

Precis, och det finns ju fler liknande fall. Plus alla fall av syrebrist och hjärnskador som följd.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-08 16:52:37 följande:

Nej, vad naivt att tro det. Om en läkare godkänner en stor bukoperation som medför ökade risker för barn och mor utan starka skäl, blir denna av med sin legitimation. Det är en medicinsk bedömning som behöver göras och görs under legitimationen och signeras av den som tar beslutet. Detta skulle jag aldrig gjort lättvindigt om det var mitt yrke, antagligen inte du heller. För då är det du som måste ta konsekvenserna när något går snett. Vi måste kunna ha tilltro till att medicinska bedömningar görs med vårt, och i dessa fall barnets, intressen i första hand. Och läkaren ska inte behöva ha en kvinnas/barns liv eller hälsa på sitt samvete i onödan heller.

Men vem tar ansvar för alla vf som går fel då? Barn dör faktiskt då och då pga någons hårdnackade beslut att det absolut ska födas vaginalt under omständigheter när kejsarsnitt hade räddat liv. Så det är lite samma om man vänder på det.
    Anonym (Liinda) skrev 2021-08-08 22:41:28 följande:

Varning för låång text! Som några tidigare har varit inne på så skiljer det sig MARKANT från olika kliniker. Jag är med i snittgruppen som någon nämner i början av tråden. Så gå med i den och sök för det sjukhus du tillhör.. där just östra sjukhuset i Gbg utmärker sig att vara svåra överlag trots bagage medan andra utmärker sig på annat sätt. Givetvis hur bakgrunden ser ut också som tas i beaktande.

Jag födde mitt första barn vaginalt, vilket är mitt livs största trauma och då hade jag inte blankt innan. Jag var lagom i ålder, vältränad (detta lyfte bm fram) och därefter gick allt åt fanders. Hade värkar i massa timmar som dessutom först var pinvärkar, som jag fick av en hinnsvepning bm gjorde utan att informera innan! Vi hade löst diskuterat det innan men INTE i detta läget, sådär 11 dgr över tiden. Barnet fött efter närmare 40hs smärtor, med en medtagen och febrig mamma med oklar infektion, jag var öppen i flera timmar men inget hände. Till slut fick de ta den hemska sugklockan trots att jag vädjat långt innan att min kropp var slut som artist, man är så utsatt. Det störtar in ett megateam från neo, den känslan att ligga där så utlämnad, utmattad och jag får inte ur barnet! Den fruktansvärda känslan att mitt barns liv hänger på mig, i det måendet jag hade då. De viskade också sinsemellan som min man hörde att nu var det bråttom. Till slut kommer ett köttstycke ut med kroppen alldeles vit och huvudet plommonlila. De kastar henne på barnbordet och får pumpa igång andningen. Det var ju ett kraftpaket på 4,8 kg och stort huvud. Apgar efter 1 min var 2?givetvis hade hon fått en plexusskada och brutit nyckelbenet, avseende den första skadan finns den i tre svårighetsgrader men lyckligtvis hade barnet den lättaste. Sen skulle jag sys i underlivet, givetvis av en som behöver upplärning, jag jobbar själv i vården så det är självklart men ibland behöver man också värdera om det är rimligt i just detta fallet. Efter en 40h mardröm är det då två saker som ger mig stor irritation än idag. Dels att de slänger upp barnet på mig för anknytning; jag som gråter av uppgivenhet för jag e säker på att barnet inte kommer få ett drägligt liv. Det tar man ingen hänsyn till. Sen att man då låter nybörjare öva. Åter visst måste de få det men man får väl också kolla vad vi har framför oss. Den här förlossningen har kostat multum vill jag lova. BVC-sköterskan fick samla ihop denna människospillra och det blev i princip dagliga besök där. Sen psykologkontakt. Sjukgymnast för dottern två ggr i veckan. Etc etc. Jag fick inga fysiska men mer än att jag inte kunna sitta på några månaderna men?det psykiska! Jag var helt övertygad om snitt vid andra graviditeten, både psykolog och läkare benämnde det som Ptsd. Jag blev beviljad hur enkelt som helst. Jag bytte klinik mellan för jag bröt ihop bara jag såg lokalerna. Min förlossning med snitt var en helt annan nivå, amningen funkade direkt vilket den aldrig gjorde med första efter den kaosförlossningen. Är medveten om risker med snitt men jag som på nära håll varit YTTERST nära att förlora mitt första barn pga hotande fosterasfyxi och lägg därtill fysiska skador, föredrar riskerna med kejsarsnitt.

Hade man under första förlossningen gett upp och snittat tidigare hade jag högst troligt inte drabbats av ptsd. Det var de sista timmarna som förstörde mig och gav mig stark ångest. Hade man liksom inte dragit detta till vägs ände som Helsingborgs lasarett åtminstone då var kända för så hade jag absolut kunna tänka mig att prova igen. Men aldrig efter den behandlingen. Detta är ju vad man kallar sekundär förlossningsrädsla och så såg bakgrunden ut för mig.

Tack för din berättelse. Det här är anledningen till varför jag aldrig skulle utsätta mig för en vf. Folk måste förstå att SÅNT HÄR HÄNDER i Sverige, antagligen dagligen. Det här är anledningen till att vi är många som vill ha kejsarsnitt, och vi är otroligt pålästa. Åratal av hemmaforskning av vetenskapliga artiklar, i mitt eget fall. Det är liksom inte att vi är rädda för en liten bristning (som kan ge nog med problem). Och därför är argument som -snitt kostar så mycket- eller -snitt är ett stort och farligt ingrepp- helt irrelevanta.

Inte hade ett snitt varit större åverkan på din kropp än vad du nu fick genomgå med din vf? Kan verkligen inte tänka mig det! För att inte tala om det psykiska. Vilka händelser i livet förutom vf kan ge en ptsd medan alla omkring en påstår att det är såååå bra, såååå naturligt?! Ingen händelse!! Vf är ett fruktansvärt lotteri. Tack gode gud för fb-gruppen som hjälpt så många kvinnor att slippa skadas för livet.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 10:10:08 följande:

Om du är så påläst borde du känna till precis hur ett kejsarsnitt hade kunnat ge samma åverkan på hennes kropp. Det är fruktansvärt det hon varit med om, men hur hade man kunnat veta det innan? Nu blev det ju rätt i o m att hon fick beviljat snitt andra gången.

Håller med om att det inte är naturligt att föda barn, våra kroppar är inte särskilt bra anpassade till så stora människobarn. Kejsarsnitt är inte heller naturligt.

Inget planerat kejsarsnitt tar 40h i plågsamma smärtor, kräver sugklocka eller ger barnet benbrott. Oftast föds inte barnet blått av kejsarsnitt heller. Observera att det är planerade snitt på friska kvinnor och barn jag pratar om.

Det är ju just det, att man inte kan veta innan. Just den osäkerheten som gör att jag personligen föredrar kejsarsnitt. Om någon kunde garantera mig att inte bli skadad av en vf, att inte plågas i onödan eller inte hinna få bedövning, och sen leva med levatorskador och inkontinens, ja då hade det kanske varit annorlunda.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 09:56:32 följande:

Skatten går till många saker, vad vill du välja bort för att få snitt utan anledning? Skola till dina barn? Sjukvård?

Och vilka andra professioner, förutom läkare, vill du ta över och ta beslut utan relevant utbildning?

Det är extremt litet antal i Sverige som önskar planerat kejsarsnitt, bara så du vet. Är inte hemma så kan inte kolla källan men det är försvinnande få. Klaga istället på alla terapisamtal dom som önskar ks tvingas till, där kan man spara in pengar.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 11:13:01 följande:

Men det är ju större risker med kejsarsnitt, så hur är det ett skäl...? Ingen kan garantera att du inte får en infektion och sepsis med organsvikt vid KS, då blir man svårt allmänpåverkad och kan inte sköta sitt barn, förutsatt att man överlever. Eller blodpropp som vandrar i blodbanan och fastnar i lungan, vilket normalt behandlas med blodförtunnande, men med ett stort sår i livmodern efter moderkakan och snittsåret skulle man förblöda snabbt med den metoden. Vävnadsdöd pga syrebrist vid/efter blodproppen. Det finns en risk att man råkar skära i barnet, det har också hänt. Allt detta är det större risk för vid kejsarsnitt. Sedan också att barnet inte får mammans bakteriekultur och föds i steril miljö, vilket inte ger ett basalskydd och gör barnet mer mottagligt för infektioner och ökar risken för astma, allergier, diabetes och fetma livslångt. Barnen har oftare andningssvårigheter när de föds, och amningen tar längre tid och försvåras.

Vid snitt ökar risken för att livmodern brister vid en eventuell nästa graviditet, eller att moderkakan växer in i ärret från snittet. Då kan man antingen förlora det barnet och livmodern så man inte kan få fler, eller bli tvungen att föda för tidigt vilket ger sämre förutsättningar för det barnet. Också ökade risker med just snitt jämfört med vaginal förlossning.

Ingen kan garantera dig att du inte får något av detta heller.

Såklart ingen kan garantera det, men det är risker jag hellre tar än dom med vf. Vet du om hur extremt små ökade riskerna är dessutom?

En del risker går från 0,1% vid vf till 0,2% vid ks. Dom saker du nämner är det väldigt låg risk för. Typisk skräckpropaganda, därmed inte sagt att det ALDRIG händer. Jag letar gärna fram källor när jag är hemma, om du inte vill göra det själv.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 11:26:37 följande:

Så min skatt ska gå till andras obefogade operationer, för "de är ändå så få"? Då kanske jag vill bestämma över min kropp och få en brazilian buttlift, som du ska betala med dina skattepengar! Sen kan man tänka sig att fler önskar KS om man får välja fritt.

Jag klagar inte, det var ett svar på att man ska kunna kräva operationer för att få bestämma över sin egen kropp, eftersom man betalar så mycket skatt.

Du kan ju inte på allvar tycka att det är onödiga terapisamtal, ska man dela ut riskfyllda operationer helt utan att informera om riskerna, vem har då ansvar om något går snett? "Ingen berättade för mig att jag kunde förlora min livmoder" blir resultatet. Dessutom kostar inte en terapitimme lika mycket som en operation, kära nån.

Jag har för mig att man sett att frekvensen av önskade kejsarsnitt inte ökar, om det är lättare att få. Men folk tror gärna att kvinnor skulle springa ner sjukhusen om valet var friare, och använder det gärna i brist på bättre argument.

Om du tycker en buttlift är relevant för artens överlevnad och bidragande till samhället så får du förstås ha den åsikten.

Det är inte ett terapisamtal som krävs, utan oftast flera stycken, plus Aurora-samtal, besök på förlossningen i nån form av så kallad kbt osv. Riskerna med kejsarsnitt vill jag gärna höra från en läkare, inte en terapeut.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 16:55:55 följande:

Jag bryr mig faktiskt inte om hur många som vill ha snitt, eller om kostnaden, tycker helt enkelt inte att man ska kunna välja fritt om något man inte har någon kompetens om.

Så du menar att du skaffar barn trots din förlossningsrädsla för artens överlevnads skull? Och det är viktigt för artens överlevnad att de föds genom just kejsarsnitt också? Du skriver själv att så få önskar kejsarsnitt, så dessa få bidrar inte med någon betydande samhällsförändring. Det påverkar mig som individ lika mycket som en buttlift eller annan onödig operation som ska vara skattefinansierad för någon annan, är för dig.

Inget av dessa samtal du tar upp kommer i närheten av kostnaden för en operation som inte gynnar någon. Om vi nu ska prata kostnad.

Förstår inte vad du får saker ifrån, citera gärna där jag säger att samtalen kostar lika mkt som en operation (som inte gynnar någon? Säg det till dom som är skadade för livet genom vf). Jag sa att där kan man iaf spara in pengar. Tycker du kan ge dig på alla storpampar och politiker som spenderar lika mkt pengar som ett ks kostar på ett enda restaurangbesök, skattepengar då alltså.

Tråkigt att du vill se fortsatt förlossningsskadade kvinnor i samhället. Hoppas du en dag förstår att om vanliga människor skulle ha så otroligt svårt att förstå vad ingreppet innebär så skulle inga planerade snitt göras alls. Kanske bäst att ställa in alla operationer som inte är livräddande eftersom folk inte är intelligenta nog att sätta sig in i riskerna.
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 18:56:20 följande:
    Svårt att citera något du inte sagt. Men du tog upp kostnaden, det som är dyrt är ju operationen. Och som sagt är det inte något som är viktigt för mig att driva.

DU kan säga det till de som förlorat sin livmoder eller andra organ, inte kunnat amma, varit nära på att dö eller vars barn fått en livslång autoimmun sjukdom.

Nja det är läkarens jobb att sätta sig in i riskerna och göra bedömningen under sin legitimation. Sen har du som patient däremot alltid rätt att tacka nej.

Nä, nu får du ge dig! Jag vill VÄLDIGT gärna se statistiken på att förlora livmodern/ ANDRA organ är så pass vanligt vid planerade kejsarsnitt att det går att jämföra med hur vanligt skador är vid vf. 

50-60% av alla som föder vaginalt får en bristning grad 2, då muskler och bindväv skadas. Vad det innebär kan du läsa mer om i källan: www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/outforskad-kroppsdel/

3500-4000 kvinnor får varje år en sfinkterruptur av sin förlossning: www.expressen.se/amelia/halsa/svenska-kvinnor-bland-de-i-europa-som-far-mest-forlossningsskador/

Det här är liksom inga låga siffror. Visst finns det allvarliga komplikationer med ks, MEN som vi alla vet så är oftast statistisken för planerade ks ihopbuntad med akuta ks, vilket såklart gör att alla allvarliga komplikationer som egentligen beror på en misslyckad vf, ser ut som dom beror på ks i sig. Som sagt vill jag gärna se statistiken för risk att vid PLANERAT ks förlora livmodern, eller dessa andra organ du pratar om. 

Autoimmuna sjukdomar, diabetes och liknande, vet man ju inte heller säkert om dom beror på ks i sig, ELLER om det är så att mammor med fetma och anlag för diabetes oftare får ks. 

Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-09 10:38:20 följande:
    Inget planerat kejsarsnitt tar 40h i plågsamma smärtor, kräver sugklocka eller ger barnet benbrott. Oftast föds inte barnet blått av kejsarsnitt heller. Observera att det är planerade snitt på friska kvinnor och barn jag pratar om.

Det är ju just det, att man inte kan veta innan. Just den osäkerheten som gör att jag personligen föredrar kejsarsnitt. Om någon kunde garantera mig att inte bli skadad av en vf, att inte plågas i onödan eller inte hinna få bedövning, och sen leva med levatorskador och inkontinens, ja då hade det kanske varit annorlunda.
    Anonym (Ob) skrev 2021-08-09 23:12:53 följande:
    Du vet inte vad du pratar om.

Eh, okej... du får jättegärna backa upp det påståendet med fakta som strider mot det jag just sa (citerat ovan). Dvs, att ett kejsarsnitt tar 40h, kräver sugklocka och ger barnet benbrott. Planerade kejsarsnitt, eftersom det är vad vi diskuterar. 

Du får gärna också visa fakta på att levatorskador och inkontinens inte förekommer vid vf, eftersom du säger emot även det påståendet. 

Anonym (S) skrev 2021-08-09 23:26:15 följande:
    Menar inte dig eller TS nu men vissa verkar glömma att kejsarnitt absolut inte är smärtfritt (tänker på efteråt) och absolut inte helt riskfritt. Mitt läkte faktiskt bra men jag hade RIKTIGT ont efteråt och det var jobbigt att vara beroende av hjälp att handla osv (var inte tillsammans med pappan längre) , speciellt när jag inte var beredd på det utan hade räknat med att föda vanligt ..
    Vill bara flika in här att dom som får ks pga extrem förlossningsrädsla/fobi medvetet väljer den smärtan istället för den vid en vf. :) Så jag tror inte någon lyckas ta sig förbi vårdens information om att ks gör ont.

På samma sätt som någon som vill ha en vf accepterar den eventuella smärtan så accepterar jag med glädje den eventuella smärtan från ett ks. Ville bara förklara. :) 
    Anonym (Ob) skrev 2021-08-10 09:56:55 följande:
    Som sagt. Du vet inte vad du pratar om. Du har NOLL erfarenhet, insyn och personlig kunskap i ämnet. Det enda du har är statistik. Du vet inte ett skit om hur det ser ut för hade du liksom jag vetat vad du pratar om skulle du aldrig sitta här och förespråka snitt utan medicinsk indikation. Tänker inte ge ett enda argument här till varför du tänker fel, för det är som att prata till en vägg mest troligt.

Säger det igen. Du vet inte vad du pratar om.

Tråkig attityd. 

Jag är helt öppen för diskussion. Men du har inga belägg för dina påståenden och därför är påhopp det enda du har att komma med.

Hade du varit insatt som du säger, och med tanke på ditt nick, så tror jag du betett dig helt annorlunda. Om du nu har med patienter att göra hoppas jag du ger dom mer belägg för sin vård än "du vet inte vad du pratar om". 

Anonym (Nettan) skrev 2021-08-10 10:14:24 följande:
    Att göra snitt utan medicinsk indikation är lika meningsfullt operera bort sitt tarmappendix utan att ha blindtarmsinflammation eller att söva sig inför ett bungyjump-hopp för att man vill ha gjort det men inte vågar närvara.
    Dina liknelser är tyvärr ganska dåliga och intetsägande.
    Tow2Mater skrev 2021-08-10 18:31:12 följande:
    Eftersom man kan ta livet av ungen om man vill, borde man banne mig kunna bestämma sättet man vill ha ut den på. Sverige är ett u-land i detta avseende.
    Exakt. Läs den här insändaren från en barnmorska i Götborgs-posten från 7 augusti i år. 

"Det är fullständigt kris på kvinnokliniken i Göteborg. Patienterna flyter runt och personalen simmar så fort de kan, från den ena till den andra eftersom alla behöver hjälp.

Jag är en av många som jobbar uppemot 16 timmar i sträck. Jag simmar fort för att försöka hjälpa patienterna, men de blir bara fler och fler.

Jag har huvudvärk eftersom jag inte hunnit dricka på flera timmar. Jag hinner inte med det. Jag måste fortsätta. När jag ser mig omkring har några av mina kollegor försvunnit, men patienterna har blivit fler.

Jag är hungrig. Jag måste få äta något. Har inte ätit på flera timmar. Jag behöver få en paus. Måste få en paus."

www.gp.se/fria-ord/vi-drunknar-i-patienttsunamin-p%C3%A5-f%C3%B6rlossningen-1.52273731

Den här personen är säkert jätteduktig på sitt jobb, men det är tyvärr inte en person jag vill bli förlöst av. Det är så här barn dör och kvinnor blir skadade för livet eftersom ingen kan finnas där just när det behövs. 

Anonym (F) skrev 2021-08-11 16:38:55 följande:
    ---

Men kolla gärna statistiken för kejsarsnitt (planerade) så ser du att många av de risker som ökar med 50% eller liknande i praktiken ökar med någon procentenhet/mindre än så.

---

Det här tycker jag är så viktigt att få fram! 

Många tar till den retoriken, "det är 50% högre risk att få --- när man får kejsarsnitt".

Det låter mycket men kolla på risken för infektion tex, den ökar med 50% vid ks jämfört med vf. 

Men: risken är 0,2% med en vf utan ingripande med instrument, och 0,4% vid ks. 

OCH: både sugklocka och tång ger en STÖRRE risk för infektion jämfört med planerat ks! 

Källa ovan: Socialstyrelsen - Komplikationer efter förlossning, 2018

Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?