Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Ja det är svårt och blir faktiskt lite irriterad när kvinnor som ska föda första gången pratar om att ?välja kejsarsnitt?.

Med andra barnet fick jag gråta i 10 timmar ungefär (med värkar) och be om snitt innan det till slut blev akutsnitt.

Den här gången får jag förhoppningsvis planerat eftersom det finns medicinska skäl (fått operera en gammal förlossningsskada från första förlossningen så det är är inte så bra om jag föder vaginalt igen). Antagligen berodde skadan på att de fick använda sugklocka och det är ju inte så extremt vanligt att det behövs.

Egentligen är det ju faktiskt bättre för kroppen (och barnet om jag har förstått rätt) att föda vanligt om man kan det. När jag väntade första hade jag inte en tanke på snitt fast jag såklart var rädd. Vet inte varför så många tänker att man bara kan välja utan några medicinska skäl alls.

• Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 15:10:21 följande:

Och jag blir irriterad på sådana som dig!

Varför? Vilka är ?såna som mig?? Som antagligen har rätt till snitt pga medicinska orsaker och har varit med om riktigt jobbiga förlossningar? Är det såna du blir irriterad på? Förklara gärna :)

Jag tror absolut att det kan finnas andra anledningar att man behöver smittas än medicinska.. t.ex om man har varit med om övergrepp (som jag också har förresten men det värsta var efter första barnet). Men man kan som sagt inte bara välja.

Men du tycker att man bara ska få kunna det utan att ha någon anledning alls? Eller hur menar du?

Det är ändå så i Sverige att det är skattebetalarna som betalar.. det är väl därför det är skillnad i t.ex USA.
  • Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 15:10:21 följande:

Och jag blir irriterad på sådana som dig!

Förresten spelar det ingen roll , det är inte jag som bestämmer om du eller andra får snittas och det är inte du som bestämmer om jag får det utan det är läkarna.

Blev lite nyfiken bara på vilka ?såna som mig? är så det får du gärna förklara och sen får du ha en bra dag för jag har tyvärr inte tid att fortsätta diskutera med en människa jag inte känner :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-06 16:36:52 följande:

Jag tycker att man ska kunna bestämma själv; men att om man inte har någon särskild anledning mer än att man föredrar snitt framför vaginal förlossning/kosmetisk anledning så får man bekosta det hela själv.

Så länge det inte påverkar den normala vården dvs; så länge de med riktiga behov av kejsarsnitt inte blir lidande; då är det okej.

Håller med. Så länge det inte påverkar de som verkligen behöver, och är det som du säger av kosmetisk anledning så borde man få bekosta det själv.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-06 14:51:49 följande:

Och jag förstår inte varför andra skall lägga sig u andras rädslor.

Ts har inte varit så specifik men vi har ingen aning om hur rädd hon är.

Det finns förstföderskor som lägger flera hundra tusen och åker utomlands för snitt. Det gör man liksom inte u ?onödan?.

Läste du vad jag skrev? Nu pratade inte jag specifikt om TS eftersom jag inte känner henne och vet inte vad hon har för anledning. Jag pratade inte heller om kvinnor med extrem rädsla/ fobi.

Jag har hört tjejer säga t.ex ?Vet inte om jag ska välja att föda vanligt eller snitt när jag får barn?.. det var mer det jag menade.

Förresten spelar det ingen roll vad jag tycker , är det jag som bestämmer om TS får snittas när hon får barn?

Nu är det ju faktiskt så att man inte bara kan välja utan man måste ha en bra anledning (medicinsk eller annat). Och det är faktiskt , tro det eller ej inte jag som har bestämt att det ska vara så.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-06 14:51:49 följande:

Och jag förstår inte varför andra skall lägga sig u andras rädslor.

Ts har inte varit så specifik men vi har ingen aning om hur rädd hon är.

Det finns förstföderskor som lägger flera hundra tusen och åker utomlands för snitt. Det gör man liksom inte u ?onödan?.

Och jag tycker faktiskt att det borde vara lättare i vissa fall, jag var t.ex 18 år gammal när jag fick äldsta barnet, kom in för sent för epidural , h*n fick förlösas med sugklocka , jag fick ganska stora bristningar och tänkte ?Aldrig mer?.

Sen var det ändå meningen att jag skulle föda andra barnet vaginalt fast jag var väldigt tveksam .. Sen blev det ju akutsnitt iallafall. Hade gärna fått planerat istället.

Men jag känner tjejer som fick barn ungefär samtidigt som jag som hade jättelätta förlossningar. Det är väldigt olika som du säkert vet. Min mamma har t.ex fött 4 barn vaginalt utan speciellt mycket smärtlindring och inte fått några besvär alls efteråt.

MEN jag tycker däremot inte att man bara ska få välja vilket man vill eftersom det antagligen skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt av olika anledningar. Det är ju ändå så i Sverige att det är skattebetalarna som står för det och det finns tyvärr inte hur mycket pengar som helst.

Som sagt så spelar det ju ändå ingen roll vad jag tycker så känns inte som nån mening att diskutera det mer , har sagt hur jag tänker nu och du och TS får ha en bra dag :)
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-06 16:35:50 följande:

Troligen ?sådana som dig? som ser ner på förstföderskor som av olika anledningar önskar kejsarsnitt.

Din första kommentar var inte särskilt ödmjuk och det lät verkligen som att din åsikt är att ingen skall få snitt utan medicinska skäl.

Nu verkar ju du dock eventuellt ha förståelse för perosner med förlossningsrädsla? Vilket vi troligen kan anta att ts har.

Ja det var dumt att säga vad jag tycker och bli missförstådd och påhoppad av folk , behöver inte den extra stressen nu när jag är gravid så nu får det räcka.

Jag pratade inte om just TS eftersom jag inte känner henne och inte vet vad hon har för anledningar men jag har hört tjejer säga t.ex ?Undrar om jag ska välja snitt eller att föda vanligt sen när jag får barn?. Det var mer det jag menade och inte personer med extrem förlossningsrädsla.

Som sagt är det inte jag som bestämmer men jag tror det skulle bli svårt om man fick välja precis vad man ville , det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser som helst och jag tror att det skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt. Och ja jag tycker personer med medicinska skäl ska prioriteras iallafall , sen kan det finnas andra anledningar också.

Men som sagt nu räcker det mer det här, du och TS får ha en bra dag :)
  • Anonym (S)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-09 16:55:55 följande:

Jag bryr mig faktiskt inte om hur många som vill ha snitt, eller om kostnaden, tycker helt enkelt inte att man ska kunna välja fritt om något man inte har någon kompetens om.

Så du menar att du skaffar barn trots din förlossningsrädsla för artens överlevnads skull? Och det är viktigt för artens överlevnad att de föds genom just kejsarsnitt också? Du skriver själv att så få önskar kejsarsnitt, så dessa få bidrar inte med någon betydande samhällsförändring. Det påverkar mig som individ lika mycket som en buttlift eller annan onödig operation som ska vara skattefinansierad för någon annan, är för dig.

Inget av dessa samtal du tar upp kommer i närheten av kostnaden för en operation som inte gynnar någon. Om vi nu ska prata kostnad.

Jag har fött ett barn vaginalt, ett med akutsnitt och väntar ett tredje som antagligen kommer födas med planerat snitt (pga medicinska orsaker) men jag håller med.

Jag tycker inte heller att man ska få välja fritt .. Tror det skulle bli väldigt svårt att få det att fungera utan att det går ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt.

Och det är ändå en ganska stor operation. Vissa verkar tro att en vaginal förlossning innebär en massa risker men snitt innebär 0 risker. Skrev förut i tråden och blev väldigt påhoppad.. Som sagt så kan det säkert finnas andra skäl än medicinska .. men medicinska borde alltid prioriteras precis som med alla andra operationer.

Förstår inte vad det kommer ifrån att folk tror att man bara kan välja , med första barnet t.ex hade jag inte en tanke på snitt eller att jag borde fått välja. Hade jag kunnat föda vaginalt nu hade jag nog hellre gjort det , det är inte så extremt kul med ett operationssår som gör ont , behöva spy pga morfin som man måste få och att inte kunna gå och handla själv pga att man inte får lyfta tungt.

Räknar med massa påhopp och personer som missförstår igen och kommer inte gå in i nån lång diskussion med nån , det här är min åsikt och alla har rätt till sin.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-09 21:07:03 följande:

Din första kommentar var som sagt rätt lätt att missförstå?

Jag håller också med om att man inte bara bör få kryssa i en ruta med om man vill ha snitt eller föda vaginalt.

Däremot så tolkades din första kommentar som att du ifrågasatte allt som inte är medicinskt.

Och skall man neka dem som har grov förlossningsrädsla hamnar man i ett läge där den vaginal förlossningen med stor sannolikhet är mer riskfylld än ett planerat snitt

Jag skrev inte att BARA de som har medicinska anledningar borde få göra snitt utan att jag blir irriterad på personer som tror att man bara kan välja hursomhelst eller tycker att man borde få det. Jag skrev INTE att jag blir irriterad på personer som vill göra snitt pga extrem förlossningsrädsla. TS skrev inte heller något om att hon har extrem förlossningsrädsla.

Hur många barn har du fött vaginalt och / eller hur många snitt har du gjort?
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-09 23:14:40 följande:

Jag har fött ett barn vaginalt. Störtsförlossning med sfinkterruptur.

Jag kommer inte vilja föda med kejsarsnitt nästa gång. För mig är helt enkelt inte riskerna värt det.

Men det är vad jag känner.

Jag utgår ändå från att ts har skäl till sin önskan gällande kejsarsnitt.

Jag förstår , jag skrev inte heller nånting om just TS eftersom jag som sagt inte vet vad hon har för anledning. Men jag har hört inte en utan flera personer som har pratat om det som att de tror att man får välja helt fritt eller att de tycker att man borde det.

Extrem förlossningsrädsla är en sak.. men att föda barn gör ont och det finns risk att behöva sys. Så är det ju liksom och ALLA kan ju inte göra snitt pga det.

Menar inte dig eller TS nu men vissa verkar glömma att kejsarnitt absolut inte är smärtfritt (tänker på efteråt) och absolut inte helt riskfritt. Mitt läkte faktiskt bra men jag hade RIKTIGT ont efteråt och det var jobbigt att vara beroende av hjälp att handla osv (var inte tillsammans med pappan längre) , speciellt när jag inte var beredd på det utan hade räknat med att föda vanligt ..
  • Anonym (S)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-10 12:38:41 följande:

Jag såg hur du blev bemött och tycker också att det var orättvist. Av de anledningarna du beskriver vill jag inte heller föda genom snitt trots förlossningsrädsla. Jag har dock läst att läkningen vid snitt brukar upplevas enklare andra gången, hoppas att det blir så för dig. Grattis till graviditeten!

Tack :)

Jag är ju inte helt 100 på att det blir snitt men det lutar åt det eftersom jag har opererat en föslossningsskada och eftersom jag ska få cerklage igen. Hade det förra gången och de fick inte bort det när jag skulle föda så därför blev det akutsnitt.. Men jag litar på läkarnas bedömning iallafall när det gäller det.

Hoppas det blir lättare andra gången isåfall ..

Förstår att du inte vill föda med snitt , jag tror verkligen det är bäst att föda vaginalt om det går.. snitt är ju ändå en stor operation och det finns ingen anledning att göra det i onödan.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 21:52:03 följande:

Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?

80% av alla förlossningar slutar med bristning.

Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.

Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning

Jag fick faktiskt en förlossningsskada som behövde opereras senare..antagligen pga sugklockan.. så det vet jag att man kan få även om alla inte får bristningar och de allra flesta inte behöver opereras senare .

Däremot blir det lite fel att förminska skadan man ändå får vid ett snitt om man inte har gjort det själv. Jag tror faktiskt inte du riktigt kan föreställa dig hur ont det gör efteråt.

De skär igenom flera lager. Mitt ärr utanpå är fint nu men du skulle sett såret när det var nytt. Och ärret på livmodern syns fortfarande på undersökningar, nu senast på KUB sa BM att det var lite svårt att se allting först för att ärret var som en ?skugga?.

Jag kände inte av att jag behövde kissa på flera veckor efteråt och dagarna efter fungerade inte magen alls eftersom tarmrörelserna stannar efter en stor bukoperation. Och man får som sagt inte lyfta tyngre än barnet efteråt. Så man behöver mycket hjälp med allt.

Förlossningskador kan absolut vara allvarliga också och väldigt jobbiga och ska inte förminskas men det går ändå inte riktigt att jämföra att behöva bli sydd med några stygn i underlivet med att skära upp hela magen.. det ÄR en stor operation och mycket som behöver läka. Och jag har som sagt både fött vaginalt och gjort snitt.

Den här gången vill jag föda framförallt på det sättet som är säkrast för barnet i min situation men även som läkarna bedömer blir bäst för mig.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?