• Anonvm

Egendom vid skilsmässa

Under äktenskapet har båda parter ett solidariskt försörjningsansvar gentemot varandra, men de har även betalningsansvar för gemensamma utgifter.

När jag skilde mig så arbetade jag och min dåvarnade fru var arbetslös/sjukskriven/föräldraledig... Eftersom vi hade både hemmavarande barn under 16 och ägde en fastighet ihop så drog det hela ut på tiden eftersom fastigheten skulle säljas och man har betänketid 6mån enligt reglementet....

Det blev ju givetvis jag som även under denna tid fick stå för alla utgifter för vårat gemensamma hus som hon bodde kvar i medans jag bodde i gästrummet hos en kompis... Jag satte även över pengar på vårat gemensamma konto så att hon hade möjlighet att köpa mat de dagar barnen bodde med henne...

Vi hade även en av tingsrätten tillsatt bodelningsförättare, denna redde ut allt detta sen när det var dags för bodelning.
    Allt jag kunde påvisa att jag betalat som gällde vårat gemensamma hus räknades bort ifrån x:ets lottläggning när det skulle räknas ut skifteslikvid.

Svar på tråden Egendom vid skilsmässa