Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Anonym (Malta) skrev 2024-10-01 17:27:27 följande:
    Nä MP förde en politik som gjorde att låginkomstagare inte hade råd att köra bil eller förbruka energi när det var som kallast.

MP vill inte att höginkomsttagare ska få behålla den lön som man har slitit sig till och förväntar sig att höginkomsttagare vill betala skatter för en ideologi som inte är verklighetsförankrad. Men om MP hade läst  på om hur marknadsekonomi fungerar så kanske miljöpartiet hade varit ett välfungerande parti.

Om de få kronorna inte gjorde de kunde köpa bil då och köra, så kan de inte göra det nu heller som låginkomsttagare.

En höginkomsttagare har inte det behovet av mer pengar, eller ens nära som en låginkomsttagare.
    Snacka om fallerat argument, och hur man inser du har ingen som helst övers för en låginkomsttagare.

Och den riktiga parodin börjar om du säger och är en låginkomsttagare.
    För det betyder att du röstar emot ditt eget intresse.

Även intressant att du ger MP en kredibilitet de inte ens har i politiken, de är en parentes i nästa fall.
    Och ändå gör du påståendet, man inser där att du är under ett narrativ styrt av en agenda i att få det så fel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-02 23:54:12 följande:
    Jag älskar också miljön men inte partiet. 
    När jag går i min skog så är den inte orörd eftersom i min skog så finns det vindkraft.

Mina promenader blir korta.
    Bättre då att rösta på ett parti som förstör naturen och ska ta bort strandskyddet så vanliga människor inte ska få tillgång då, eller? :lol::lol::lol:   Solig
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Rataxes skrev 2024-10-05 14:08:19 följande:

Fågellivet i det här industriområdet lär vara obefintligt.

Påståenden utan källor det ger vi ingenting för.
    Och ett så litet område också, men allt för agendan.

• klyban
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-06 12:49:30 följande:
    Det är av vikt att förstå innehållet, annars är det slöseri med tid.

Dock är påståendet på en nivå att den vet att dom är obefintliga.
    Och när ett vindkraftverk tydligen dödar 5-10 fåglar per år, så inser man att påståendet obefintligt är en påhittad egen lögn.

KillBill skrev 2024-10-06 13:10:38 följande:
    Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Enligt en rapport från Naturvårdsverket dödas:

6 000 000  - 7 000 000 fåglar per år i trafiken
    ca 500 000 fåglar per år av fönsterrutor
    ca 200 000 fåglar perm år av kraftledningar
    ca 100 000 fåglar per år av oljeutsläpp 
    Ca 5 000 fåglar per år av vindkraftverk

Om du är det  minsta intresserad av fågellivet finns det andra saker än vindkraften som först bör kritiseras. 

HAHA, detta inlägget sätter verkligen perspektiv på saken.

Men en sak är korrekt, det är inte bra för fåglarna, men som sagt vad, kanske man ska ta tag i kamelen allra föst och med tanke på hur många fåglar man kan rädda.

Om nu det inte är så att de inte ens bryr sig om fåglarna från början, vilket jag misstänker med tanke på hur de normalt talar om miljö och klimat.
    Så är en gissning att de inte ens bryr sig, och att det bara är ett narrativ för sin agenda.

• klyban
    nihka skrev 2024-10-06 13:43:02 följande:
    Men det är ändå ett problem när det drabbar särskilda arter hårt såsom havsörn på Norges kust i Smøla där de måste passera genom 68 gilljotiner i området.
    Tågen dödar mer.
  • klyban
    nihka skrev 2024-10-06 14:18:18 följande:

Havsörn som dödas av tåg åtgärdas inte genom att ta bort tåg eller dra om rälsen utan genom att sätta upp viltstängsel.

Havsörnar som dödas av vindkraftverk åtgärdas genom en mer genomtänkt placering av maskinerna.

Och ändå dödar tåg mer örnar.
  • klyban

Hur ser ens ett viltstängsel ut för örnar?
    För alla jag såg i snabbgooglingen var att de alla inte hindrade djur som kan flyga.

Och två, om de hindrar flygning, borde inte detta skörda ett gäng örnar till och när de istället flyger in i stängslet.

• klyban
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-06 14:53:21 följande:

Du frågade hur ett viltstängsel ser ut för örnar...

Nu drar jag, nivån skrämmer mig.

Så det var ingenting du vet om heller då eller?
    Som jag sade googlingen gav inget, och undrar hur de ser ut i verkligheten.

Är det en för hög nivå för dig menar du då eller?
    För en märklig sak att säga och när det verkar som du inte har en aning heller.

Och två som jag sade, om man täcker in hela spåret, så känns det som nätet i sig är en fara, för du fattar att örnar flyger rätt fort va?
    Eller är jag på för hög nivå för dig nu att du inte förstår?

• klyban
    Rataxes skrev 2024-10-06 15:16:17 följande:
    Hur dum får man bli? Alla med förstånd som.övergår de livsuppehållande funktionerna som att.äta och andas förstår att viltstängsel vid järnvägar hindrar djur från att bli överkörda och bli ett skafferi åt diverse rovfåglar som blir sittande proppmätta på rälsen. 

Och ändå dödas mer örnar av tåg än vindkraftverk, visst är det intressant i sammanhanget och hur tycker du då att ett sådant stängsel fungerar då?

• klyban
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-06 15:45:59 följande:

Jag klarar inte av att svara personen längre.

När man måste googla för att se hur ett viltstängsel  för örnar ser ut  och så undrar man varför man inte får ett svar, då är det något som inte står rätt till.

Dessutom frågar samma person om denne har en högre nivå än mig och undrar om det är något som jag inte förstår. Rent instinktivt ville jag svara: du kanske ska googla? Men jag lät bli för det finns en risk att personen inte förstår ironi😂

Jag ska betrakta diskussionstråden på avstånd, för allas skull så  blir det bäst så.

En sak man lärde sig att det existerar inga örnstängsel.

Och trots påståendet så dör det mer örnar av tåget än av vindkraftverk, och det är väl där skon klämmer på riktigt.
    På samma sätt som att det dör inte speciellt många fåglar och om man ska jämföra riktiga fågeldödare.

Kommer även ihåg den om hur högern värnar om att vi ska vara i naturen mer än MP, och när det är just högern som vill begränsa det och genom ta bort strandskyddet och i steg två just hindra möjligheten att nå naturen och då sjöar i detta fall.
    Total tystnad blev det efter den, då det var mer än en som insåg hyckleriet i att högern skulle vara för naturen mer :lol:

Men och andra sidan vet jag redan att de visste det var bara nonsens, men ändå skriver dom det.

• klyban
    Mentat skrev 2024-10-06 16:21:30 följande:
    Tyvärr är det ju så att det finns ett antal skribenter som verkar totalt ointresserade av dialog. Medvetna missförstånd, vantolkningar, halmgubbar och en tendens att alltid tolka något som skrivs på värsta tänkbara sätt snarare än att fråga vad som avsågs är däremot legio. Det är nästan som om vissa har gjort det till sin mission att få folk att tröttna och försvinna från forumet.

Jag förstår dig till fullo.

Och ändå ser man ointresset av faktat att tåg dödar mer örnar än vindkraftverk, och du pratade om en dialog och där en fakta ska låtsas bort.
    Hur är det en dialog menar du?

• klyban
    Rataxes skrev 2024-10-07 06:48:34 följande:
    Jag valde den lösningen för länge sedan.
    Vi vet alla redan, då din "saklighet" inte tål att ifrågasättas och att det blev för övermäktigt för dig.
    Rataxes skrev 2024-10-07 09:53:35 följande:

För övrigt räknar man med att ca 200 havsörnar/kungsörnar dödas av vindkraftverk årligen. (Vår Fågelvärld nr1 2023.) Det är rödlistade arter som man arbetat i decennier med att få ett livskraftigt bestånd av. Vindkraftkramarna jollrar om katter som tar fåglar, det är inte särskilt vanligt att katter tar örnar... snarare tvärtom.

Dock har vi redan kommit fram till vindkraft dödar ingenting i jämförelsen.
    Och vi blir direkt frågande varför du utelämnar och inte vill veta av sakligheten där fåglars liv verkligen släcks.

Men får den direkt känslan av att om en fågel dör av ett vindkraftverk, så är det 100000 ggr allvarligare än en fågel som dör av bilar, rovdjur som tex katter, fönster osv...
    Du vet, sila mygg svälja kameler.

Och inte helelr lyckades du sakligt visa att fåglar är obefintliga kring de miniytorna av vindkraften tar.

stallet90 skrev 2024-10-07 10:47:30 följande:

Känns inte hela grejen med mp lite religiös? De ska rädda klimatet på något magiskt sätt, det är så bråttom! Domedagen är här! Vi lägger ned lite fungerande kärnkraftverk så ska det nog gå bra. Vi har 5 år på oss! Kina och Indien och övriga ökar sina utsläpp i en galen takt, men det spelar ingen roll, för bara vi kan rädda jorden!

Det är ingen som lagt ned någon kärnkraft alls faktiskt.

Utan det som skedde var att de hade nya säkerhetskrav och var tvungna att renovera, och eftersom Vattenfall hade GIGANTISKA förluster och ett elpris som var löjligt billigt.
    Så valde man att renovera två reaktorer, och plocka reserv delar från de andra två och i syfte att spara pengar.

Kina och Indien är dåliga exempel på utsläpp, då det är två nationer som haft en industriell revolution de senaste decenniet eller lite mer.
    Sverige släpper ut väldigt lite procentuellt i energin är värt och notera.

Du behöver inte oroa dig, för klimatet kommer inte räddas och för vi har massor som vägrar forskningen som bevisar att det sker.
    Redan på 70-talet berättade Exxon-mobile i sin forskning de gjorde och vad som händer om vi fortsätter förbränna fossilbränslen och vad som kommer ske.
    Och flera av dessa har skett och sker, men att vi har de som totalvägrar forskning.

Dock behöver vi både vindkraft och lite kärnkraft(Och annan kraft...), Regeringens idé är havererad och pga nya bättre verk är på G och man bör inte överdriva och göra reaktorer obsoleta för snabbt.
    För det kan bli så komiskt att bygga ett nytt verk och ersätta dessa kan vara ekonomiskt hållbart, så därför anser jag man inte ska slösa på en massa onödiga verk nu.
    Och sen när nästa generation kommer, så kan man bygga efter den förväntan av energi som krävs.

• klyban
    nattuw skrev 2024-10-07 18:11:55 följande:
    Att fåglar dör av andra orsaker innebär inte att det är en bra idé att i klimatpopulismens namn döda ännu fler fåglar.

Dock är det ett SJUKLIGT SVAGT argument, och med tanke det är ingenting mot de andra och då också bokstavligen ingenting i jämförelsen.

Det blir bara komiskt när de som hatar vindkraftverk helt plötsligt bryr sig om fåglar, och med tanke på att vindkraften så få mot riktiga dödare.

Och det ser vi samma personer som inte bryr sig ett skit längre, och sånt kallar man för hyckleri i hur miljontals fåglar är inte viktiga, men några tusen är det viktigaste på jorden.
    Tacka rattata för denna.

Och den än mer komisk att prata om örnstaket, och när faktumet är att tåg dödar minst dubbelt så många örnar än som vindkraft gör.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-10 11:51:26 följande:

Ofattbart!

Mätning: Starkaste stödet för MP på nästan tio år (msn.com)

Har folk inte lärt sig någonting av hur det blev senast MP var med och bildade regering?

Katastrofalt!

Dock har MP förändrats en del, kanske det är det folk ser.

De med agenda är dock ointressanta, för där spelar ju det ingen roll vad MP gör, så är det alltid det hemskaste partiet någonsin.(Eller ja, tills de pratar om nästa parti i vänstern :lol::lol::lol:  )

Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?