Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Rataxes skrev 2021-08-17 08:03:36 följande:
    Som vanligt.

Skyll på någon annan...
    Skyll på någon annan Det var ju Liberalerna som drev igenom förslaget. Förslagsvis läser du artikeln jag länkar till.

https://www.gp.se/ledare/liberalernas-plastp%C3%A5seskatt-ett-fiasko-1.34192608

"Miljöpartiet har fått bära hundhuvudet för skatten. I detta fall är det faktiskt oförtjänt. MP-företrädare hänvisar med rätta till att det var Liberalerna som tog initiativ till att få med förslaget i Januariavtalet (GD 25/5), vilket även bekräftas av Regeringskansliet. Förslaget fanns med i Liberalernas budgetmotion inför 2019"

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-08-17 08:50:12 följande:
    För att de med flit lät bli att göra undantag för denna typ av kassar - oklart varför - trots att det påpekades redan innan lagen var antagen.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-20192047-skatt-pa_H7023447

"Skatten är dessutom olyckligt utformad eftersom den inte gör skillnad på om plast­bärkassen har fossilt ursprung eller är tillverkad av förnybart material."

Regeringen motiverade lagen med att det skulle minska nedskräpningen/mikroplasterna.

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/skatt-pa-plastbarkassar_H70347/html

"Syftet med skatten är dock att uppnå EU:s förbrukningsmål och därigenom minska de negativa följder som nedskräpning av plastbärkassar resulterar i, främst spridning av mikroplaster."

Den enda rimliga förklaringen till att regeringen medvetet lät bli att göra undantag för plastpåsar av ex sockerrör är det symboliska i att gå till affären med en tygkasse istället för en plastkasse.

Ständigt denna meningslösa symbolpolitik
    Det du inte nämner  är att om en plastpåse är baserad av förnybart materiel t.ex stärkelsebaserad plast så tar det lika lång tid för påsen att brytas ner i naturen som om påsen var tillverkad av fossilt materiel. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-08-17 09:17:01 följande:
    Miljöpartisterna har trolldeg som de kan använda istället.

"Vi är säkra på att människan kan utveckla ett sätt att bygga utan cement."
    (MP Gotland på Facebook)
    MP vill alltså inte förbjuda betong. Tycker du att det är värt att understödja den typen av lögner?
  • KillBill
    AI Roboten skrev 2021-08-17 20:51:57 följande:
    Till skillnad från dig fattar jag utmärkt. Tror du plast är ett fossilt bränsle?

Dina tankegångar är direkt miljöfarliga.

Plast, produceras nästan uteslutande av fossil olja, visste du inte det? Okunskap som denna bidrar tyvärr till att volymen av växthusgaserna i världen inte minskar tillräckligt snabbt. 

• KillBill
    AI Roboten skrev 2021-08-17 21:40:07 följande:
    Haha, ja låt oss hoppas att några osålda plastpåsar på ICA kompenserar för flygbränsleförbrukningen när flyget växlar upp efter Corona.

Ja nu är jag egentligen ingen fan av Liberalernas miljöpolitik men jag är medveten om att förbränning av plast är uselt för miljön och därför har jag minskat min konsumtion av plastprodukter som kan undvikas. Det borde du också göra. 

• KillBill
    Nutid skrev 2021-08-17 22:21:11 följande:
    Jag vill nog ändå tänka att tillverka plast och sen bränna den är ett bra utnytjande av olja jämfört med att bränna den direkt.
    Att tillverka plastpåsar av fossil olja (plastpåsar som oftast bara används 1 gång) för att sedan bränna upp produkten resulterar i stor utsläpp av växthusgaser. Vi kan inte fortsätta så.  
  • KillBill
    Nutid skrev 2021-08-17 22:38:05 följande:

Nyfiken fråga i vilken förpakning slänger du dina soppor?

I huvudsak papper.
  • KillBill
    AI Roboten skrev 2021-08-17 23:23:40 följande:

Men snälla rara. Hur mycket av plastkonsumtionen i ett hushåll tror du att plastpåsarna egentligen står för. Har du tänkt på att varenda förbannade vara som stoppas i valfri matkasse i sig är plastförpackad? Har du reflekterat över alla slit och släng-produkter och hur mycket plast de innehåller?

Skillnaden mellan oss är att jag vill göra skillnad till det bättre, medan du försvarar symbolåtgärder in absurdum.

Jag tycker alltså inte att Liberalernas plastskaft är särskilt bra men inser ändå att vi måste minska på plastförbränningen. Mat som är förpackad är svårare att välja bort medan plastpåsar som pga av Liberalernas plastskaft blivit svindyra är enklare att avstå.
  • KillBill
    Gaggas hjärncell skrev 2021-08-28 23:27:25 följande:
    Jag tror att om man är gängkriminell röstar man på MP eftersom MP gör allt i sin makt för att underlätta för dessa.

Vad MP inte förstår är att alla vapen som de gängkriminella innehar genererar enorma koldioxidutsläpp när de och dess ammunition tillverkas.

Annars lever MP-väljare i en naiv tro att hela världen tittar på vad Sverige gör och följer efter.

Vad tror ni? Har Afghanistan också infört straffskatt på plastpåsar?
    Det är Liberalerna d.v.s.ett parti i den brunblå alliansen som ligger bakom skatten på plastpåsar.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-05-14 09:00:10 följande:

Ja, det kan man undra.

Miljöpartister i sociala medier har på sistone varit högljudda om att försäljningen av plastpåsar i matbutiker minskat tack vare regeringens plastpåse-skatt.

De missar att samtidigt har försäljning av kinesiska plastpåsar av en sämre kvalitet ökat.

Så typiskt usel symbolpolitik.

Du missa några grundläggande fakta:

1. Det är Liberalerna dvs ett parti i den brunblå alliansen som ligger bakom plastpåseskatten

2. Volymen av plattpåsar i butik var enorm mycket större än plastpåsar på rulle och därför ger procentsatserna i ditt exempel helt andra utfall än vad du vill påskina.
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?