Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Flash Gordon skrev 2021-09-08 11:31:24 följande:

Miljöpartiet briljerar vidare:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/EaJV9P/mp-kravet-forbjud-nya-bensinbilar-om-fyra-ar

Stoppa försäljning av bensin- och dieselbilar inom fem år.

Förbjud bensin och diesel inom 10 år.

"Det är klimatnödläge!" förkunnar Märta Stenevi med darr på rösten.

Kina har alltså lovat att de INTE kommer att minska sin utbyggnad av kolkraftverk innan tidigast 2030.

Men Sverige ska rädda klimatet genom att förbjuda bensin och diesel till samma år?

Märta och MP talar bara om privatbilism hela tiden.

Men, hur gör vi med lantbruksmaskiner? Gräsklippare? Båtmotorer? Entreprenadföretagens grävmaskiner och hjullastare? SJ:s diesellok? Kollektivtrafiken? Lastbilar? Alla sjukhusens reservaggregat?

Det ska alltså vara FÖRBJUDET med bensin och diesel år 2030, enligt MP.

Att förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar till 2025 är en sak, illa nog, men att förbjuda försäljning av bensin och diesel redan till 2030 är så korkat att man baxnar. De vill alltså sätta en maximal livslängd på 5 år på de bilar som säljs 2025? Snacka om slit-och-släng-samhälle, den här gången signerad (mp).
    Dessutom har de uppenbarligen inte funderat på att bensin och diesel kan framställas på andra sätt än genom fossil olja....
  • Mentat
    klyban skrev 2022-08-30 12:57:46 följande:

Noll högerextrema hade MP 0 och SD 289.
    Och en del vill ge verkning eld in bland oskyldiga i folkmassor.

Hur var fördelningen när det gällde dem med vänsterextrema kopplingar?
  • Mentat
    klyban skrev 2022-08-30 18:17:20 följande:

...

Jag har hört att 289 är mer än NOLL, är du av en annan tanke?

Jag är inte av någon annan åsikt, nej, men jag har heller aldrig påstått något annat. Antingen läste du mitt inlägg #363 litet slarvigt (vänlig tolkning) eller så försöker du med flit prata om något annat än det mitt inlägg handlade om (mer sinister tolkning).
    Vi kan ju börja med att anta att den vänliga tolkningen är den riktiga så får du försöka igen.
  • Mentat
    klyban skrev 2022-08-30 20:16:12 följande:
    Visst är det intresant med 289st, och detta ska man rösta på?
    Det har jag aldrig påstått. Läs inlägg #363 ordentligt den här gången.
  • Mentat
    klyban skrev 2022-08-30 20:30:58 följande:
    Besvarat!
    OK. Då kan vi ju konstatera att antingen kan du inte läsa innantill eller så klarar du inte av att föra en dialog. Den vänliga tolkningen var uppenbarligen inte korrekt.

Synd.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-10-04 19:43:44 följande:
    Det verkar inte som du har så stor vana att gå i skogen och i synnerhet inte i områden nära kalhyggen om du inte förstår att kalhyggen inte kantas av promenadstigar utan kantas och genomkorsas av lervälling. Däremot kan det finnas vägar runtomkring, både belagda grusvägar, men skogsmaskiner och timmertransportbilar går så hårt åt särskilt grusvägar att de ofta måste stärkas upp innan man tar ut virke eller repareras efteråt. En skogsväg ska helst vara aningen konvex, men nu kan det handla om konkava vägar med meterdjupa spår.

På et kalhygge kan stå enstaka träd kvar som frötallar och höga stubbar för hackspett men det blir inte direkt ett fågelparadis efter man skapat en "föryngringsyta" som skogsbolagen väljer som skönskrivning på kalhyggen.
    Tja, jag vet inte vilka kalhyggen du har vandrat längs men jag vandrar väldigt mycket och har definitivt gått längs med torra grusvägar med kalhygge på ena sidan och avverkat på den andra, på flera olika platser.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-10-05 02:07:34 följande:
    Jag har aldrig gått längs en väg med ett kalhygge på ena sidan och avverkat på andra sidan och trott att jag går i skogen.

För att man inte ska uppleva hur stora kalhyggen är när man reser med bil genom landet sparas ofta en korridor av skog närmast vägen och det går som regel inga promenadstigar längs kanten där kalhygget börjar. Även om det naturligtvis också förekommer promenadstigar än här än där är inte den vanligaste upplevelsen att det är mycket fågelliv i samband med kalhyggen.
    Tydligen vandrar vi på väldigt olika platser. 
  • Mentat
    nihka skrev 2024-10-05 10:44:15 följande:
    Jag har aldrig vandrat längs ett kalhygge/avverkat område med träd då det är just träden man tar bort. Men du kanske tänker på uppvuxen sly eller gamla kalhyggen som återplanterats? Men då är de inte längre kalhyggen.
    Suck. Det blir lättare för dig om du inte automatiskt tjafsar utan faktiskt läser mina inlägg.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-10-05 13:22:27 följande:
    Suck på dig tillbaka. Jag har läst dina i lägg. Har du?

Vad är det enligt din mening för skillnad på ett kalhygge och ett avverkat område? Inget som jag ser det
    Ok, jag skrev givetvis fel. Ursäkta, fast det borde inte ha varit SÅ svårt att inse. Kalhygge på ena sidan och skog på den andra skulle det förstås vara. Det är inget ovanligt och då kan man mycket väl höra den fågelsång ngn annan skrev om
  • Mentat
    nattuw skrev 2024-10-05 19:20:56 följande:
    Det är vanligt i Norrland. Misstänker att det beror på att en stor andel av skogen där är industriskog.
    Jag har ett populärt strövområde i närheten, på gångavstånd faktiskt, där man nyligen avverkade en hel del. Stigen går ibland längs kanten av kalhygget och ibland inne i skogen. Det är fortfarande en fin miljö, även om den givetvis var bättre innan man högg ner träden. Sedan inser jag att det finns andra och värre exempel också men det här temat började med att det var omöjligt att höra fågelsång om man hade kalhuggit.
  • Mentat
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-06 15:45:59 följande:

Jag klarar inte av att svara personen längre.

När man måste googla för att se hur ett viltstängsel  för örnar ser ut  och så undrar man varför man inte får ett svar, då är det något som inte står rätt till.

Dessutom frågar samma person om denne har en högre nivå än mig och undrar om det är något som jag inte förstår. Rent instinktivt ville jag svara: du kanske ska googla? Men jag lät bli för det finns en risk att personen inte förstår ironi😂

Jag ska betrakta diskussionstråden på avstånd, för allas skull så  blir det bäst så.

Tyvärr är det ju så att det finns ett antal skribenter som verkar totalt ointresserade av dialog. Medvetna missförstånd, vantolkningar, halmgubbar och en tendens att alltid tolka något som skrivs på värsta tänkbara sätt snarare än att fråga vad som avsågs är däremot legio. Det är nästan som om vissa har gjort det till sin mission att få folk att tröttna och försvinna från forumet.

Jag förstår dig till fullo.
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?