Inlägg från: Anonym (w) |Visa alla inlägg
  • Anonym (w)

P-piller till 15-åring pga mens

Har bara läst ts.

Klart hon inte är för ung! Själv började jag äta p-piller vid 15 och ett halvt eftersom jag knappast ville bli någon tonårsförälder.

Sen bytte jag till p-spruta och senare p-stav. De båda är fantastiska, mensen försvinner helt och hållet!
    Men å andra sidan känns det ju lite onaturligt på något sätt. 

Men när det finns hjälp, som stav och spruta, låt din dotter få någon av dessa. Hon ska ju inte ha barn än på några år så det är väl bara skönt för henne att slippa mensen om den är jobbig för henne. P-stav sätter man in i armen och den kan sitta där i tre år.

Du som mor slipper dessutom oroa dig för graviditeter i tre år. Verkligen win-win för er båda! 

• Anonym (w)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:55:20 följande:
    Ja, vi har inga blodproppar i släkten. Ska se om de kan göra ett test. Får hon piller ska vi givetvis vara uppmärksamma.
    Fast jag vet 3 som dött unga i trafikolyckor. Inte ens deras egna familjer har slutat köra bil eller lobbar för att andra ska göra det.

Trafikolyckor är betydligt mer vanligt och farligt än den lilla ökningen av blodproppar som p-piller skapar.
  • Anonym (w)
    LFF skrev 2021-08-04 08:34:12 följande:
    Det är en sak att p-piller ökar proppbenägenheten. Det är fullkomligt livsfarligt att ge p-piller till någon som redan innan har en benägenhet för proppar. 

En väns systerdotter dog då hon fick p-piller just pga det. Flickans lillasyster höll på att få samma preparat utskrivet trots att hon sa att hon hade proppar i familjen (vårdslöst av sjukvården).

Jag får inte ta p-piller själv för att man inte kan utesluta att jag har haft en propp under min graviditet.

En fd arbetskamrat har såna problem med proppar att hon måste gå på blodförtunnande livet ut och öka dosen några månader innan hon önskar bli gravid (där kan du snacka om att man behöver planera en graviditet). 

Det är liksom inget man förlöjligar med att "jag känner flera som dött unga i trafikolyckor". Alla dödsfall på unga människor är tragiska och ska förhindras i den mån man kan!
    Det var verkligen inte att förlöjliga! Det var att sätta i perspektiv.

Vad jag menar är att med tanke på att så många äter p-piller så är det ovanligt med proppar och de flesta proppar är inte dödliga. Inte farligare än att åka bil som många gärna gör i tid och otid.

Givetvis är alla dödsfall tragiska, vart säger jag emot det?

Beklagar din och din arbetskamrats situation med proppar. Men det är fortfarande inte särskilt vanligt.
  • Anonym (w)
    Anonym (GH) skrev 2021-08-05 14:58:26 följande:
    Ja, det är ovanligt i befolkningen i stort. Men i gruppen som har proppar i familjen är risken så stor att vården inte ens skriver ut p-piller till dem. Som redan skrivits: för den gruppen är det livsfarligt.

Och det är det vi har uppmanat TS att vara noga med - att kolla att dottern inte tillhör riskgrupp. Och det tänker hon ju också vara.

Om man skulle använda billiknelsen är det mer rimligt att jämföra att ge p-piller till någon med propp-benägenhet med att köra bil när man är aspackad.
    Ja, för någon med proppbenägenhet så är det nog en bättre liknelse att köra bil som alkoholpåverkad, det har du nog rätt i!
    Jag hade ju befolkningen i stort i åtanke när jag skrev först.
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens