• LFF

P-piller till 15-åring pga mens

Prata med ungdomsmottagningen i er kommun.

• LFF
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:38:51 följande:
    Hon har missat skolan pga mens och andra saker som hon absolut inte vill göra för att det känns så jobbigt. Det är först nu hon ens pratar med mig om det.

Jag förstår på alla tummar ner att många här tycker jag ör en hemsk förälder som ens funderar på att ge henne piller, men som sagt, vi ska prata med um och de är experterna, kommer lyssna på dem. Sedan även om p-piller/minipiller kan ha biverkningar så har ju hennes mens just nu väldigt många biverkningar/att det påverkar henne.
    Bra att ni pratar med UM. Har du även koll på eventuell proppbenägenhet i släkten? Kolla om det finns möjlighet för dottern att ta ett blodprov för att utreda det. Vet flera som fått blodproppar som unga av p-piller och även en flicka som dog pga p-piller och blodpropp.
  • LFF
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 18:33:19 följande:

Hjälpa eller inte så måste hon ju ha mens nån gång, man kan inte skjuta på mens vecka ut och vecka in, när kommer det egentligen att passa henne att ha mens...? .

Måste man verkligen ha mens nån gång? Jag har inte haft mens på 5,5 år tack vare min hormonspiral. Är sjukt tacksam för att jag slipper smärtan, molvärken och kladdet med mensen. Oftast klarade jag mig på Alvedon och ipren men periodvis när jag var runt 20 behövde jag låna mammas TENS-maskin för att hantera smärtan (och jag drog upp den på rätt höga nivåer). Jag är inget större fan av hormoner själv men jag förstår inte tänket "mens ska göra ont så det är bara att bita ihop". Det säger de till de med endo också, det är därför det är så sjukt svårt att få rätt hjälp eftersom "det är naturligt att man får ont vid mens".
  • LFF
    Anonym (w) skrev 2021-08-03 23:42:29 följande:
    Fast jag vet 3 som dött unga i trafikolyckor. Inte ens deras egna familjer har slutat köra bil eller lobbar för att andra ska göra det.

Trafikolyckor är betydligt mer vanligt och farligt än den lilla ökningen av blodproppar som p-piller skapar.
    Det är en sak att p-piller ökar proppbenägenheten. Det är fullkomligt livsfarligt att ge p-piller till någon som redan innan har en benägenhet för proppar. 

En väns systerdotter dog då hon fick p-piller just pga det. Flickans lillasyster höll på att få samma preparat utskrivet trots att hon sa att hon hade proppar i familjen (vårdslöst av sjukvården).

Jag får inte ta p-piller själv för att man inte kan utesluta att jag har haft en propp under min graviditet.

En fd arbetskamrat har såna problem med proppar att hon måste gå på blodförtunnande livet ut och öka dosen några månader innan hon önskar bli gravid (där kan du snacka om att man behöver planera en graviditet). 

Det är liksom inget man förlöjligar med att "jag känner flera som dött unga i trafikolyckor". Alla dödsfall på unga människor är tragiska och ska förhindras i den mån man kan!
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens