Anonym (w) skrev 2021-08-03 23:42:29 följande:
Fast jag vet 3 som dött unga i trafikolyckor. Inte ens deras egna familjer har slutat köra bil eller lobbar för att andra ska göra det.
Trafikolyckor är betydligt mer vanligt och farligt än den lilla ökningen av blodproppar som p-piller skapar.
Det är en sak att p-piller ökar proppbenägenheten. Det är fullkomligt livsfarligt att ge p-piller till någon som redan innan har en benägenhet för proppar.
En väns systerdotter dog då hon fick p-piller just pga det. Flickans lillasyster höll på att få samma preparat utskrivet trots att hon sa att hon hade proppar i familjen (vårdslöst av sjukvården).
Jag får inte ta p-piller själv för att man inte kan utesluta att jag har haft en propp under min graviditet.
En fd arbetskamrat har såna problem med proppar att hon måste gå på blodförtunnande livet ut och öka dosen några månader innan hon önskar bli gravid (där kan du snacka om att man behöver planera en graviditet).
Det är liksom inget man förlöjligar med att "jag känner flera som dött unga i trafikolyckor". Alla dödsfall på unga människor är tragiska och ska förhindras i den mån man kan!