INTE GÅ TILL MIN SYSTERS BRÖLLOP?
Det låter som att trots att ni är uppväxta i samma familj har ni inte lika lätt för att klara vuxenlivet.... Den här mannen kan bli ännu mer kontrollerande gentemot din syster... jag tänker att om hon inte är mogen själv så blir det svårt för henne att hitta en man som är mogen... som jag vet kan det uppstå våld, de kan gå lång tid men svartsjuka kontrollerande män bryter ned och isolerar personen...
Du berättar att hon inte klarat av studierna inte klarat av att städa ordentligt, hon behöver nog en boendestödjare eller liknande....
Dottern behöver vuxna som kan ta ansvar, hon verkar inte orka det ansvaret.... men om dottern ska bli placerad så ställ krav på socialen om att ni ska godkänna familjen...
Om du går för hårt på så kommer hon ju undvika dig och ljuga.... Frågan är om hon inser att hon behöver hjälp eller om det är svårt att svälja stoltheten och ta hjälp...
Att bryta från mannen kan oxå vara svårt....han verkar ju väldigt respektlös oxå verkar inte bry sig att hon förlora vårdnaden för ett tag.... utan smsar angående deras förhållande bara... Kärleken är ju blind ibland...
Giftermål vill han säkert ha för att kontrollera henne ännu mera och han kan även förstöra hennes ekonomi enklare då tyvärrr...
tyvärr kanske hon inte lyssnar på er närstående... men finns det någon som hon lyssnar på...
Försök ha kontakt utan kritisera henne...... så att hon vågar anförtro sig tilll dig...
Ett argument kan ju vara att kärleken till dottern borde vara viktigast och att med kanske med ett familje hem varannan helg kanske hon klarar ta hand om dottern själv....
Om ni som anhöriga känner ilska och frustration så försök inte låta det gå ut över systern....stärk och peppa henne att hon behöver bygga upp sig själv, fokusera på studier och dottern och sen så kan hon hitta en riktig man som är bra för henne.... Det kan vara jobbigt å vara ensam men bättre det än ett förhållande som bryter ned en...
Ring gärna kvinnojouren det kan ge råd och stöd... Kolla med kommunen vad som finns för stöd....Lycka till!!