Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Fattig

KingsCrown skrev 2021-08-03 12:04:30 följande:
    Därför att det kallas skräpmat av en anledning. Vad tror du att falukorv innehåller? Nermalda griskadaver och andra delar av djuret som inte går att sälja som vanliga styckdetaljer. Tänk hals, knorr o.s.v. Har man ont om pengar är det väl extra viktigt att välja livsmedel med omsorg så att man får valuta för pengarna - alltså mycket näring, vilket påverkar måendet och hjärnan så att man kan fatta kloka beslut och ta sig ur sin situation.

Hört uttrycket "Du är vad du äter?"
    Det är bra att använda dessa delar också. Inget fel dessa delar. Grishals äter man som styckningsdel, men då går det under namnet fläskkarré. 
    Förr i tiden var man smart, man tillvaratog hela djuret i olika former. att kasta bort ätbara delar på ett djur är inte försvarbart även i dag.. 
    Svansen på gris och kor är proteinrika delar, som man med fördel kan göra gryta eller soppa på. 
    Nu äter jag inte inälvsmat (mer än i form av leverpastej), men det är delikatesser i vissa länder.
    Så det du dissar är inte skräpmat, det är ett bra sätt att ta hand om hela djuret. 
  • sextiotalist

Satsa på grytor och soppor, det är billig och bra mat, kan drygas ut med grönsaker efter säsong.
    Nu är det skördetid, då brukar det vara bra pris på vitkål och morötter och andra rotfrukter. 
    Inget fel på varken korv eller köttbullar, även färdiga köttbullar, när det ska gå snabbt och enkelt.
    Kyckling är en bra bas, även hel kyckling. Tänk dig höns med curry. Koka kycklingen hel, ta hand om buljongen och ha den som bas i en gryta, soppa eller sås.
    Titta även efter bra pris på grytkött, behöver förvisso sina timmar på spisen, men resultatet kan bli jättegott

• sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:18:32 följande:
    Men snälla, det finns ju bättre mat för billigare peng. Som bönor, linser och allt som har tipsats om här ovanför. När kilopriset på en falukorv är billigare än hundmat så är det också sämre än hundmat. Jag tycker det är ett dåligt val att göra om man har ont om pengar helt enkelt.
    Hundmat ska vara väldigt näringsrikt och proteinrikt. Inget som jag själv skulle äta, men  att påstå att det är dåligt skräp rent generellt är struntprat. 

• sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:33:15 följande:
    Jag menade nacke, inte hals. Är korvens kilopris på samma nivå som hundmat så är det ofrånkomligt att den består av processad skit blandat med lite blod och tillsatser. Vore jag fattig skulle jag hellre gå ut i skogen och äta bark innan jag stoppade sånt skräp i kroppen. Oj vilket bra tips jag kom med där förresten. Bark är näringsrikt. Förr i tiden bakade man bröd på det!
    Och jag äter hellre blodpudding/blodkorv än bark (blodpudding är gjort av blod och tillsatser). eller varför inte svartsoppa (också blod och tillsatser), eller blodpalt (också blod och tillsatser). Dvs helt OK mat (även om man kanske inte gillar det).
    Det är inte skräp, utan bra människoföda. 
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:42:10 följande:
    Jo, man lägger de värderingarna. Har man ont om pengar så är det extra viktigt att värdera vad som är nödvändigt och vad som är onödigt. Förstår inte vad du har emot värderingar. Jag är inte anti mot kött heller. Skräpmat däremot.
    Du definierar skräpmat enligt eget tycke och smak. Allt som inte kan säljas som hela stycken från djuret är enligt dig skräpmat. 
    Det är INTE skräpmat, det är ofta produkter med hög proteinhalt, mycket mineraler och vitaminer. Men har ofta drygats ut med annat, för att få det som en måltid.
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:42:10 följande:
    Jo, man lägger de värderingarna. Har man ont om pengar så är det extra viktigt att värdera vad som är nödvändigt och vad som är onödigt. Förstår inte vad du har emot värderingar. Jag är inte anti mot kött heller. Skräpmat däremot.
    Skräpmat är för övrigt mat med högt energiinnehåll och lite näring. 
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:52:25 följande:
    Nu mår jag illa, tack för den. Nog för att du måste få äta vad du vill, men jag baxnar lite när jag läser dina "grisknorr är helt okej" och "lite blod är vanlig mat." Man lär sig mycket om folk här, men blod är inte människoföda. Generellt är det något som vampyrer livnär sig på i mytologisk litteratur.
    OK, säg det till norrlänningarna (även smålänningar) med sin blodpalt, gourmetkockar som gör soppa av oxsvans, till skåningarna med sin svartsoppa (som ingår i en riktig gåsamiddag).
    Så generellt är blod en ingrediens i många rätter, som även anses ha både kultur och klass.
    Fast du kanske missade detta när du läste Emil i Lönneberga (där man gjorde blodpalt)
    Att du inte gillar det, det är inga problem. Personligen så förekommer varken nötter eller baljväxter i min kost, men jag dissar inte dessa ingredienser för det.
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:04:29 följande:

Sextiotalist, vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. Nu ska jag äta lunch - garanterat utan blodspillan!

Jag har inga problem med att du inte gillar detta. Det var att du kallade det för dålig mat och skräpmat jag reagerade på. 
    Är väldigt säker på att våra stjärnkockar inte delar din uppfattning. 
    (förresten, inget fel på barkbröd heller, om man tar barken under rätt tid under säsongen)
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:37:51 följande:
    Jag är ganska säker på att stjärnkockar inte serverar scans falukorv för 25 kr/kg eller hundmat på burk, så den restaurangen du är stammis på skulle jag nog undvika. Men som sagt - Du är vad du äter.
    Det var det andra, blod, styckdelar som inte kan säljas helt etc.
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:37:51 följande:
    Jag är ganska säker på att stjärnkockar inte serverar scans falukorv för 25 kr/kg eller hundmat på burk, så den restaurangen du är stammis på skulle jag nog undvika. Men som sagt - Du är vad du äter.
    Förresten, så är det flera stjärnkockar som har recept på falukorv. Bara att börja googla. Jag har förresten inte sett falukorv för 25 kronor kilot på flera år,  brukar ligga kring 40-50 kronor kilot, Scans är bland de dyrare (om det inte är en kampanjvara).
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:50:16 följande:

Jo, det vill jag nog påstå. Fransyska (oekologisk) brukar väl inte kosta mer än 70 kr/kg. Ekologisk är dyrare förstås. Icas Eco brukar ligga på runt 130 kr/kg.

Vet inte var du handlar. Men om det är 70 kronor kilot så är det kampanj och i 9 fall av 10 inte svenskt.

Jag handlar ofta framdelskött och ofta är priset en bra bit över 100-lappen kilot.

Om det är svenskt kött vill säga
Svar på tråden Fattig