• Puddi

3-åring med feber är stirrig och yrar

Min 3-åring har haft nässelutslag i några dagar. Nu har de gått över men istället har hon fått feber (blivit väldigt varm) och har blivit helt stirrig, nästan som psykos. Hon pratar en massa och kan inte vara still, håller på med ollka saker hela tiden och byter ständigt aktivitet. Vad kan det handla om?

• Svar på tråden 3-åring med feber är stirrig och yrar
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 07:20:26 följande:
    Ja, skulle göra det om jag kunde.
    Kan inte säga exakt temperatur, men hon här i alla fall väldigt varm.
    Men allvarligt ts, har du inte ens en termometer åt ditt barn? På tre år?? Åk till apoteket idag, köp helst en digital om du har råd.
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 07:22:34 följande:
    Ok, virus låter sannolikt med tanke på att hon hade nässelutslag innan. Något man ska göra för att bli av med viruset snabbare?
    Nej det kan man inte. Kroppen måste bekämpa viruset på egen hand.

Men med tanke på att du inte ens vet hur hög febern är men att ungen feberyrar så behöver du kontakta sjukvården, NU.
  • Puddi
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-28 09:20:51 följande:
    Men allvarligt ts, har du inte ens en termometer åt ditt barn? På tre år?? Åk till apoteket idag, köp helst en digital om du har råd.
    Har inte behövt det förut då hon aldrig varit så här varm innan.
  • Puddi
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-28 09:21:39 följande:
    Nej det kan man inte. Kroppen måste bekämpa viruset på egen hand.

Men med tanke på att du inte ens vet hur hög febern är men att ungen feberyrar så behöver du kontakta sjukvården, NU.
    Hon är bättre nu.
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 11:47:55 följande:
    Har inte behövt det förut då hon aldrig varit så här varm innan.
    Du skulle ha köpt en termometer när du var gravid. Du har alltså inte på tre år vetat om ditt barn haft så hög feber att hen hade behövt läkarvård. Det går inte att t ex känna på pannan och gissa om det är 38, 39, 40.5 eller högre.

Vad hade du gjort om du mitt i natten upptäckt att barnet var väldigt varmt men du har ingen termometer för att kontrollera om ni måste in på akuten eller inte...? Köp en så fort du har råd!
  • Puddi

Hon är fortfarande lika varm och är liksom förändrad i personligheten. Väldigt pigg, ska prata hela tiden, men inte helt sammanhängande, inte still en sekund, springer runt och ska pilla på allt, har knappt ätit på två dagar (men druckit) etc. Om hon nu hade haft allvarligt hög feber så borde hon väl ha varit tvärtom och knappt velat hitta på nåt eller prata.

Vad kan det här bero på? Oroar mig för att kommande natt kommer bli lika jobbig som igår.

• Anonym (Va??)

Men herregud, ring 1177? Åk in till akuten? Hur kan du sitta och chansa om en sån här sak? 

Om du nu inte ens kunnat skaffa en termometer på nästan 4 år så är väl det minsta du kan göra för din unge att ringa 1177. 

• Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 12:37:56 följande:

Hon är fortfarande lika varm och är liksom förändrad i personligheten. Väldigt pigg, ska prata hela tiden, men inte helt sammanhängande, inte still en sekund, springer runt och ska pilla på allt, har knappt ätit på två dagar (men druckit) etc. Om hon nu hade haft allvarligt hög feber så borde hon väl ha varit tvärtom och knappt velat hitta på nåt eller prata.

Vad kan det här bero på? Oroar mig för att kommande natt kommer bli lika jobbig som igår.

Du skrev ju för bara en timme sen att hon var bättre?

Jag kan tala om för dig att jag har ett litet barn i nästan samma ålder, hen kan bete sig precis som vanligt om febern inte är minst 40, det går inte att titta på hur piggt ett barn verkar, du måste ta tempen och i största mån se till att hon vilar vare sig hon vill eller inte.

Åk till apoteket och köp en termometer för guds skull!!
  • Puddi
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-28 13:02:34 följande:
    Du skrev ju för bara en timme sen att hon var bättre?

Jag kan tala om för dig att jag har ett litet barn i nästan samma ålder, hen kan bete sig precis som vanligt om febern inte är minst 40, det går inte att titta på hur piggt ett barn verkar, du måste ta tempen och i största mån se till att hon vilar vare sig hon vill eller inte.

Åk till apoteket och köp en termometer för guds skull!!
    Hon var lite bättre i jämförelse med hur hon var på natten.

4 år? Hon har precis fyllt 3!
  • Puddi

Jag har termometer och har tagit tempen. Hon har inte akut feber, men är ändå väldigt varm.

• Anonym (Fejk)

Är uppenbarligen någon som skojar. Med tanke på svaren hon ger. Smaklöst skämt.

• Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 13:20:38 följande:
    Hon var lite bättre i jämförelse med hur hon var på natten.

Vadå 4 år?
    Puddi skrev 2021-07-28 13:22:38 följande:

Jag har termometer och har tagit tempen. Hon har inte akut feber, men är ändå väldigt varm.

Jaså du har köpt en nu under dagen? Så bra då. Hur hög feber har hon?
  • Puddi
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-28 13:45:47 följande:
    Vadå 4 år?
    Puddi skrev 2021-07-28 13:22:38 följande:

Jaså du har köpt en nu under dagen? Så bra då. Hur hög feber har hon?
    38-39 grader. Alltså ganska högt men inte jätteallvarligt, men hon är väldigt varm.
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-28 14:27:08 följande:
    38-39 grader. Alltså ganska högt men inte jätteallvarligt, men hon är väldigt varm.
    Ok, ja det är iaf en ok temperatur. Se till att hon är svalt klädd osv, få i henne mycket vätska.
  • Anonym (Va??)
    Puddi skrev 2021-07-28 13:20:38 följande:

3 år + 9 månader graviditet = nästan totalt 4 år du haft på dig att köpa en termometer.

Ledsen, men jag tror du trollar. Alternativt behöver hjälp i ditt föräldraskap.
  • Puddi
    Anonym (Va??) skrev 2021-07-28 15:34:17 följande:
    3 år + 9 månader graviditet = nästan totalt 4 år du haft på dig att köpa en termometer.

Ledsen, men jag tror du trollar. Alternativt behöver hjälp i ditt föräldraskap.
    För att jag ställer helt vanliga frågor?
  • Puddi

Hon luktar väldigt illa i munnen och säger att hon har ont i näsan eller bakom näsan. Äter fortfarande inget och är väldigt varm. Kan det vara bihåleinflammation hon fått? 

• Anonym (Va??)
    Puddi skrev 2021-07-29 14:04:07 följande:

För att ditt barn är sjukt och du sitter på ett forum och ställer frågor istället för att söka vård.
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-29 14:04:07 följande:
    T ex för att du inte köpt någon termometer förrän senaste dygnet eller liknande. När du startade tråden visste du iaf inte vad tempen var, men det vet du idag, så den är isf väldigt ny.

Sedan kan man också hävda att ja, för att du sitter på ett forum och frågar främlingar istället för att vända dig till den naturligaste källan; 1177.
  • Anonym (Mamma)
    Puddi skrev 2021-07-29 14:05:21 följande:

Hon luktar väldigt illa i munnen och säger att hon har ont i näsan eller bakom näsan. Äter fortfarande inget och är väldigt varm. Kan det vara bihåleinflammation hon fått? 

Kan bli så om man inte orkar borsta tänderna när man är sjuk. Ring 1177 eller sök läkarvård om du undrar kring bihåleinflammation. Ingen här vet det ändå, men om det verkligen är det så behöver ni tydligen åka in på akuten eller till en jourmottagning.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/infektioner-i-ogon-oron-nasa-och-hals/bihaleinflammation/

Kontakta genast en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om du eller ditt barn har något av följande symtom:

Ont i bihålorna tillsammans med stel nacke, trötthet och svaghet.
    Ont i bihålorna, hög feber och är mycket sjuk.
    Feber och kraftig värk över pannan.
    Ditt barn får feber och blir samtidigt röd och svullen i ena ögonvrån eller runt ena ögat.

Om det inte går eller är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.

Svar på tråden 3-åring med feber är stirrig och yrar