Inlägg från: FamiljeLisa |Visa alla inlägg
  • FamiljeLisa

    Monsterväxten Parkslide — någon som har lyckats bli av med den?

    Som rubriken säger, är det någon som har lyckats att förgöra denna monsterväxt? Berätta gärna era erfarenheter.

  • Svar på tråden Monsterväxten Parkslide — någon som har lyckats bli av med den?
  • FamiljeLisa
    Charlieflower skrev 2021-07-25 09:53:36 följande:

    Rekommenderar att du söker på forumet Byggahus.se istället. Där finns flera långa trådar med alla tips du kan tänka dig :)


    Tack för tipset
  • FamiljeLisa
    fjanten skrev 2021-07-25 09:56:44 följande:

    Gud vad överdrivet med "monsterväxt". När vi flyttade in i vår kåk fanns ett gammalt bestånd. Vi kapade allt några gånger innan juli. Lät det växa upp. Sprutade i glyfosat i stammarna innan första frosten. Säsong 2 kom knappt något upp, och det som kom var lågt och smalt, så vi penslade då glyfosat på bladen innan första frosten. Säsong 3 kom inget upp. Värre var det fasen med pil som växte in i fasaden, men även det går att råda bot på.

    Det har blivit extremt förstorat med denna växt. Den har funnits i Sverige i över 100 år, än har den inte tagit över... "Jamen Storbritannien då!!!!"

    1. Annat, mer gynnsamt klimat där.

    2. Betydligt sämre byggteknik - både historiskt och i nutid.

    3. Där finns företag som tjänar enorma summor på att folk är rädda för växten.


    Intressant. Hur länge har ni bott i huset? Gott att det finns historier där det har gått bra med och att man har lyckats. Vi överväger att inte köpa ett hus pga att det finns Parkslide i utkanten av tomten nämligen. Hört om folk som misslyckas bekämpa den i flera år, att det kan ligga vilande i typ 20 år och samla kraft m.m
  • FamiljeLisa

    Tack för svaren. Den Parksliden som fanns hade stått där i 8 år tror jag de sa och hade inte spridit sig vidare på dessa år. Ett ganska litet bestånd på 1 x 1 meter eller liknande. Däremot 1,5 meter högt. Jag har förstått att man inte ska gräva bort den för då är risken stor att den blir aggressiv och börjar växa snabbt. Hur ska man kunna rycka upp sådana långa stjälkar? Funderar på att spruta in RoundUp direkt i rötterna till hösten innan frosten som jag hört ska vara effektivt (om det nu blir aktuellt).

Svar på tråden Monsterväxten Parkslide — någon som har lyckats bli av med den?