• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Chilins
    slo92 skrev 2021-08-16 16:10:55 följande:

18/8 Juli1990 (31 år, första försöket med första barnet)

29/8 Willow89 (32 år, femte försöket med första barnet)

26/8 bez (31 år 1:a försöket, 1:a barnet)

26/8 slo92 (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

?/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, för

Jag fick (tyvärr) min mens idag, två dagar sent, efter en sån där månad av ?blir det så blir det? men nästa ägglossning ska vi försöka pricka in ordentligt så det blir första riktiga försöket :) vill gärna hänga på här och det gläder mig också att flera av er är runt 30!

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)
  • SecretFlower

Hejsan! Hoppar med på den här tråden.

Inne på två veckors väntan och fast jag intalade mig själv att inte ta så stor stress över det, så kan jag inte hjälpa att söka efter minsta lilla symtom och analysera allt.

Hur mår ni som väntar på BIM?

??????????????

18/8 Juli1990 (31 år, första försöket med första barnet)

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, för

• Meemelie

8/8 Juli1990 (31 år, första försöket med första barnet)

3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet)

• hurtänktedunu
    Willow89 skrev 2021-08-16 16:13:32 följande:

Tycker det är jätteavstressande att se den här listan där flera av er är min ålder! Jag har haft lite ålderspanik senaste månaderna då fler och fler bekanta i mitt Facebook-flöde skaffar barn och de flesta är betydligt yngre än mig! Innerst inne vet jag ju att det är helt normalt att få sitt första barn runt 32, men jag kan liksom inte hjälpa att det känns som att tiden bara rinner iväg. Är så trött på mig själv att jag jämför mig så mycket med andra!

Något helt annat, imorgon är min ÄL-period över enligt min app. Det är femte månaden jag går runt och funderar på om det ska bli nåt!? De här två veckorna fram till mensen är så otroligt utdragna och långa. :( 

Ja dom där veckorna är så sega. Plussade på första försöket nu i somras men fick plus redan en vecka innan bim men nu väntar jag ut missfallet och gud så segt det är. Nu måste man ju liksom vänta i alla fall 2 veckor på ägglossning om den kommer som den ska. All denna väntan är så sjukt seg. Hoppas det går bra för dig nu och att du får ditt plus.

Din ålder är absolut inget konstigt för första barnet.
  • Sheltie

Halloj!! Hoppar in i denna tråden och ser fram emot att få följa er alla på denna resa :D 

Sambon och jag är på vårt andra försök till att bli gravida med första barnet. Jag har haft enorm barnlängtan de senaste 1,5 åren och den har inte blivit bättre sedan det har kommit två småttingar detta året i den närmsta familjen på bådas sidor. Men sambon har inte varit helt redo förens nu när resterande delar av livet är mer eller mindre på plats. 

Min Äl-period är mer eller mindre över då vi inte lär hinna med fler försök pga nattjobb idag för sambons del och jag hade ägglossning idag eller igår. 
    Är lite extra pirrig denna månad då det hela känns mer på riktigt och seriöst. 

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet)

• Beckizen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-16 07:21:23 följande:

Förste att du blir besviken, men som du säger så är det inget konstigt att det inte blir något på en gång. Jag tror egentligen inte att det handlar om att ha sex flera gånger per dag utan man ska se till så att det finns överlevande spermier innan ägglossning och att ha sex vid ägglossning. Spermierna lever ju som jag förstår ca fem dagar i en. Tror att det är mycket slumpen som gör när det blir ett barn. Alltså inte slumpen med tidpunkten, det är ju vid ägglossning, men alla förhållanden ska nog stämma på något sätt och det gör det kanske inte varje månad.

Ja, antar att det är väldigt mycket slumpen eller tur om ägget blir befruktat och känns som att förutsättningarna behöver vara perfekta haha. Men vi får fortsätta med bebisverksamheten;)
  • Beckizen

Bra idé med listan! Kopierat in mig här på rätt plats :)

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet)

11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

• Lövsångerska1991
    Willow89 skrev 2021-08-16 16:13:32 följande:

Tycker det är jätteavstressande att se den här listan där flera av er är min ålder! Jag har haft lite ålderspanik senaste månaderna då fler och fler bekanta i mitt Facebook-flöde skaffar barn och de flesta är betydligt yngre än mig! Innerst inne vet jag ju att det är helt normalt att få sitt första barn runt 32, men jag kan liksom inte hjälpa att det känns som att tiden bara rinner iväg. Är så trött på mig själv att jag jämför mig så mycket med andra!

Något helt annat, imorgon är min ÄL-period över enligt min app. Det är femte månaden jag går runt och funderar på om det ska bli nåt!? De här två veckorna fram till mensen är så otroligt utdragna och långa. :( 

Jag har också noja över att bli äldre och att jag vill ha barn snart osv. Men jag försöker tänka att börjar man vid 30 eller lite över så kan man man ju faktiskt få hjälp efter att ha försökt ett år. Ivf brukar vara väldigt lönsamt så som jag förstår det. Tänker att jag borde ha åtminstone åtta år på mig, kanske t.o.m tio på att lösa det och åtminstone få ett barn. Detta tänker jag när jag är förnuftig, men oftast är jag inte det. Istället brukar tankarna rusa och jag tänker ?tänk om jag är infertil, tänk om min sambo är det? ?tänk om det tar jättelång tid? ?varför började vi inte tidigare?? och ?jag vill bli gravid nuuu!? :D

Håller tummarna för er nu iaf! Femte gången gillt! :)
  • hurtänktedunu
    Kiwikiwi skrev 2021-08-16 16:38:35 följande:

Håller verkligen med dig! Än så länge är de rätt få vänner (i samma årskull som jag) som skaffat barn vilket jag är väldig glad över så jag slipper känna stressen att man är "sist ut" men tyvärr har man ju googlat en del och blivit stressad av sin ålder på så vis. Däremot svämmar min Facebook numera också över av bekanta och gamla vänner som en efter en går ut med att de är gravida. Känns kul att vi är ett gäng på 30+ och att vi kan följas åt och peppa varandra här!

Håller helt med. Även om jag har två barn sedan tidigare så känns det ändå så nervöst då det var 5 år sedan och skönt att så många av oss är över 30 i tråden. Massa personer som kan peppa varandra. Så härligt.
  • toughshit

Känner att mensen är på g.. Hoppas att den kommer imorgon så att man kanske kan börja ha lite mer koll på ÄL och så :)

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?