Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Willow89 skrev 2021-08-16 16:13:32 följande:

Tycker det är jätteavstressande att se den här listan där flera av er är min ålder! Jag har haft lite ålderspanik senaste månaderna då fler och fler bekanta i mitt Facebook-flöde skaffar barn och de flesta är betydligt yngre än mig! Innerst inne vet jag ju att det är helt normalt att få sitt första barn runt 32, men jag kan liksom inte hjälpa att det känns som att tiden bara rinner iväg. Är så trött på mig själv att jag jämför mig så mycket med andra!

Något helt annat, imorgon är min ÄL-period över enligt min app. Det är femte månaden jag går runt och funderar på om det ska bli nåt!? De här två veckorna fram till mensen är så otroligt utdragna och långa. :( 

Ja dom där veckorna är så sega. Plussade på första försöket nu i somras men fick plus redan en vecka innan bim men nu väntar jag ut missfallet och gud så segt det är. Nu måste man ju liksom vänta i alla fall 2 veckor på ägglossning om den kommer som den ska. All denna väntan är så sjukt seg. Hoppas det går bra för dig nu och att du får ditt plus.

Din ålder är absolut inget konstigt för första barnet.
  • hurtänktedunu
    Kiwikiwi skrev 2021-08-16 16:38:35 följande:

Håller verkligen med dig! Än så länge är de rätt få vänner (i samma årskull som jag) som skaffat barn vilket jag är väldig glad över så jag slipper känna stressen att man är "sist ut" men tyvärr har man ju googlat en del och blivit stressad av sin ålder på så vis. Däremot svämmar min Facebook numera också över av bekanta och gamla vänner som en efter en går ut med att de är gravida. Känns kul att vi är ett gäng på 30+ och att vi kan följas åt och peppa varandra här!

Håller helt med. Även om jag har två barn sedan tidigare så känns det ändå så nervöst då det var 5 år sedan och skönt att så många av oss är över 30 i tråden. Massa personer som kan peppa varandra. Så härligt.
  • hurtänktedunu
    Willow89 skrev 2021-08-16 21:58:32 följande:

Försöker hålla mig sysselsatt med allt möjligt för att få tiden att gå, om jag sitter still blir jag ju galen!

Tack, så lugnande och hoppas på samma för dig! :)

Ja jag ska försöka det nu. Har ju vart hemma i och mer missfallet så vart hemma och gjort typ inget sedan torsdagen men i morgon ska jag äntligen till jobbet igen. Då kommer nog tiden rulla på snabbare hoppas jag. Har massa att göra.
  • hurtänktedunu

Börjar bli något otålig på att börja försöka nu. Har inte myst med min man på en evighet känns det som. Nu vill jag bara sluta blöda så man kan försöka hitta ägglossningen. Är lite kluven till om jag ska använda ägglossningstest, har ju alltid känt den så tydligt. Men vet ju inte nu. Någon som har erfarenhet av dessa test? Jag har aldrig testat

• hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 09:27:50 följande:

Jag har inte mycket att säga generellt, för jag har inte använt dem med någon framgång ännu, men en sak efter missfall är att jag märkte att man kan få starkt utslag på dem pga att man fortfarande har hcg-nivåer från den avbrutna graviditeten (eller det tror jag är anledningen i alla fall).

Jag började tidigt för att vara säker på att inte missa ägglossningen och hade superstarkt positivt på äl-testerna i typ fem dagar. Sedan blev det mindre och samtidigt blev graviditetstesterna svagare och svagare.

Sedan har jag inte fått några starka streck, så antingen har jag missat äl, eller så har den inte kommit ännu!

Tack. Ja jag tänkte ta ett grav test i slutet på veckan och se så får vi se om det blir negativt innan vi kör igen.

Så får vi se sen om jag tar eller inte sen.
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 10:33:35 följande:

Ja! Jag är i och för sig inte säker på att det måste bli negativt på grav-test för att det ska vara värt att prova igen, men jag tyckte det var skönt att hålla koll på hcg så att man vet om man kan lita på ett eventuellt positivt test senare.

Jag har fått neg på känsliga tester (25mIU/25ml) till slut sen ett tag tillbaka (ca tre-fyra veckor efter första blödningsdagen.) Testet jag fick från vården för efterkontroll var negativt lite tidigare, efter ca 2,5 veckor (de har ett ganska okänsligt test för att fånga upp höga hcg-nivåer).

Jag är inte säker på att svagt plus på känsliga test innebär tillräckligt hög hcg för att det ska hindra ägglossnign, kanske någon annan vet mer om det!

Hoppas det går bra för dig! Ska du få komma på någon efterkontroll/eftertest?

Ja det är ju svårt det där. Jag har en del test kvar dom från rfsu så får vi se. Men oavsett börjar vi ligga när blödningarna är slut. Det är ju trevligt det också. Men jag hoppas jag känner av ägglossningen sen.

Nej ingen efterkontroll. Brukar man alltid få det?
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 14:28:32 följande:

Ja, vi har kört på och bara tänkt att det är lite kul att när som helst skulle kunna vara tillfället.

Jag tycker det verkar väldigt olika hur mycket de kollar efteråt. Kanske beror lite på hur långt gången man var också. Jag fick komma på VUL efter typ 10 dagar för att se att det inte var kvar rester. Och sedan fick jag alltså ett särskilt graviditetstest att ta hemma efter ca 2,5 veckor, för att se att hcg gått ner ordentligt. Om jag hade plussat där skulle jag ringa in och få komma på mer kontroller, förstod jag det som.

Men har hört om andra som antingen bara fått testet också. De verkar göra så olika. 

Ja det är ju lite så. Men lite jobbigt just i och med att man precis vart gravid. Skulle vart i v.12 nu. Svårt att inte tänka på det. Hoppas verkligen man kan bli gravid snabbt nu. Just nu känner jag bara för att sjukskriva mig tills jag blir gravid igen.
  • hurtänktedunu
    Wave Mother skrev 2021-08-18 15:48:09 följande:

Ja, det är verkligen jättejobbigt. Jag var runt vecka 11 när det upptäcktes och skulle varit i vecka 14 nu, så det var planerat att berätta för familj osv. Svårt att ställa om tankarna, och antagligen gör hormonerna rätt mycket till. I början kände jag mig helt desperat och allt jag kunde tänka på var att bli gravid igen. (Känns fortfarande lite så, och det är ju en sorg man får bära på). 

Det lär vara helt olika för alla, men för mig började det kännas mindre deppigt när jag slutat blöda i alla fall. Håller tummarna för att det går fort för dig att bli gravid igen!

Ja det var samma här. V11 men fostret dog v8. Jätte svårt att ställa om tankarna. Jag känner mig helt klart desperat nu. Men tror blödningar är slut snart. Knappt kommit något på hela dagen. Men ja vi får väl se. Men jag känner också att det nog kommer bli bättre när det slutar blöda som en konstant påminnelse.
  • hurtänktedunu
    Semlan3 skrev 2021-08-18 17:36:57 följande:

Jag skulle varit i vecka 25. Börjat gå på kontroller hos barnmorskan med mera. Tänker att sannolikheten att samma sak händer mig igen är rätt liten. Men kan ju råka ut för massa annat under graviditeten. Känns som att det skulle ta hårdare nu än innan.

Säkerligen. Men jag kan ju inte låta bli att anklaga mig själv hellre. Man får ju hoppas att det går vägen nästa gång
  • hurtänktedunu
    Semlan3 skrev 2021-07-24 21:41:11 följande:

Ja tänker ringa och gråta tills min mm får följa med på ul nästa gång. Tänker aldrig gå igenom ett sånt jobbigt besked ensam igen. Hoppas de kan ha förståelse för en sån situation när mna varit med om ett jobbigt besked.

Men gud fick inte din man vara med på ultraljudet? Det är ju helt sjukt. Jag trodde dom hade släppt på allt det där vid ultraljuden nu.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?