• Anonym (Lön)

Hur mycket har ni kvar efter räkningar?

Hej, hur mycket har ni kvar efter ni betalat era räkningar?

• Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter räkningar?
  • Anonym (Kvinna 32)

Våren såg ut såhär en vanlig månad, plus minus någon hundralapp beroende på exakt hur jag arbetade:

- Inkomst (lön + CSN)

13000

- Fasta utgifter -

Hyra, el, internet, vatten, TV, mobil

5945

Försäkringar

300

- Fasta men lyxavgifter -

Netflix, Disney +, Apple storage och Google Drive

193

- Sparande -

2500

- Kvar -

Mat (inklusive hygien/städ/tvätt) 2500

Bensin 800

Fickpengar 762

• Anonym (Under existensminimum)

3000-3500 kr men då får jag skippa busskort som hade varit ytterligare 900 kr.
    Är sjukskriven ensamstående sedan många år och går back varje månad. Skulle aldrig ha råd med tandvård eller oförutsedda utgifter. Kan inte delta i umgängesliv  och inte ge presenter så undviker allt social liv också för att slippa skammen och lögnerna.

• Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Under existensminimum) skrev 2021-07-23 13:24:32 följande:

3000-3500 kr men då får jag skippa busskort som hade varit ytterligare 900 kr.
    Är sjukskriven ensamstående sedan många år och går back varje månad. Skulle aldrig ha råd med tandvård eller oförutsedda utgifter. Kan inte delta i umgängesliv  och inte ge presenter så undviker allt social liv också för att slippa skammen och lögnerna.

Samma här, fast jag har ytterligare lite mindre kvar, någonstans mellan 2800 och 3300 beroende på månad.
  • Anonym (tim)

Bor ensam, har ca 15-16k över.

• Shalke04

Vi har 81.000 och 42.000 i bruttolön vilket ger typ 82-84.000 ut varje månad. Efter fasta räkningar på ca 9.000 så har vi alltså kvar en hel del efter det. De rörliga kostnaderna typ mat, restaurang, shopping går väll på ca 35-40.000 resten sparar vi.

• Anonym (Z)

Runt 20.000 kvar efter att hus, försäkringar och sånt är betalt. Fattar inte heller riktigt vad "räkningar" menas som? Huset kostar i alla fall ca 12.000 i snitt per månad och då är 4.500 av det amortering.

• fluu

Det varierar något, men vanligen 15-20. Vi är två vuxna och ett barn(och fyra marsvin ) och lever på en inkomst.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (H)
    fluu skrev 2021-07-23 16:18:15 följande:

Det varierar något, men vanligen 15-20. Vi är två vuxna och ett barn(och fyra marsvin ) och lever på en inkomst.

Marsvin kan äta en hel del. Kan bli dyrt.
  • fluu
    Anonym (H) skrev 2021-07-23 16:20:00 följande:

Marsvin kan äta en hel del. Kan bli dyrt.

Vi har det så förspänt att vi får gratis hö från en bonde vi känner så våra grisar är billiga i drift.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Malin)

Vi är två i hushållet, har ungefär 32000 över efter allt är betalat.

Hyra 13000

Övriga räkningar 5000

Inkomst: 23000 och 27000 efter skatt.

• Wattie

Inkomst netto ca 30k.

Huset ränta och amortering ca 5k

Csn nästan 2k

Telefoner ca 1k

Försäkringar ca 1k

El ca 2k

Vatten ca 0.5k

Samfällighet ca 1k

Tv/stream/bredband/Spotify ca 1k = ca 13.5k/mån

• nittiosju

Typ 14k kvar efter räkningar, el, bilförsäkring, abbonemang etc.

• Anonym (Mia)

Ca 50 000 in, ca 5000 kvar. Köper allt med betalkort och betalar en gång per mån, så det är sparandet som blir kvar.

• Anonym (Original)

Det beror på hur mycket föräldrapenning vi väljer att ta ut varje månad. Just den här månaden tar vi ut full föräldrapenning och får då in ca 62 000 kr (barnbidrag, lön,föräldralön, föräldrapenning). Kvar när allt är betalt, ca 30 000 kr.

• Anonym (Hej)

53.000 - 30.000 (räkningar, aktierposter). Kvar 13.000. Av det går 9000 till mat ????

• Anonym (Bert)
    Anonym (Lön) skrev 2021-07-23 09:53:32 följande:

En räkning är en räkning, oavsett om du betalar 500 på ditt kreditkort för att nästa dag använda 500 kr på kreditkortet så har man ju ändå betalat in 500 (räkning).

Då kan jag inte svara. Ena månaden kanske jag har köpt en cykel för många tusen på faktura, andra månaden kanske ingenting utöver de fasta utgifterna.
  • Anonym (grl)
    Anonym (Bert) skrev 2021-07-24 09:58:52 följande:
    Då kan jag inte svara. Ena månaden kanske jag har köpt en cykel för många tusen på faktura, andra månaden kanske ingenting utöver de fasta utgifterna.
    När jag hör "räkning" så tänker jag "fasta/återkommande utgifter för en överskådlig tid framöver" sånt som återkommer. T.ex. hemförsäkring, boendekostnad, el, lån. 

Att köpa en cykel på faktura räknar jag inte in i "betala mina räkningar" eftersom det inte ingår i mina fasta kostnader, så länge det inte är en snordyr cykel som kommer ta tio år att betala av, som ett billån. Att handla på faktura ser jag bara som ett sätt att betala, precis som internetbanken eller kontanter är det. Om någon köper kläder eller pizza på faktura (ja, folk gör tydligen sånt ibland) så räknar jag inte det till "hyfsat fasta kostnader". Det är ju bara nöjeskonsumtion med en annan betalningsform. 
  • Anonym (f)

Efter alla räkningar (inklusive träning, mobil, netflix osv) ca 6800. Vi är en ungdom och en vuxen.

• Anonym (K)

Studerar just nu, så 4 000 kr ungefär.

• mari123

Jag är "fattigpensionär" så jag har ca 4500 kvar efter att alla fasta utgifter är betalda. Jag klarar mig finfint på de pengarna och kan t om spara.

Svar på tråden Hur mycket har ni kvar efter räkningar?