• Kadburmp

Har du visual snow?

För er som inte vet så är visual snow när man har som ett filter för sina ögon och ser som ett brus (lite som myrornas krig på TV), i synnerhet i mörkare belysning, mot en grå himmel eller inomhus när man kollar på solida färger, som en vit vägg. För mig så är det som miljoner med små "flickrande" transparenta prickar, vilket minst sagt är irriterande.

Enligt en studie så lever ca 2% av Englands befolkning upp till kriterierna för visual snow syndrome, vilket är när man har synbruset tillsammans med ett eller flera av symtomen nedan. Så jag tycker att det hade varit intressant att se om det är några fler än mig som har det här. Orsakerna till det som man vet om idag är migrän, trauma mot huvudet och vissa mediciner (SSRI, SNRI osv) samt droger (cannabis, lsd, svampar osv). När det orsakas av de två sistnämnda så heter det dock HPPD, vilket är en annan störning, men som delar många av visual snow syndromes symtom. Men vissa föds med det eller får det helt utan en förklarlig orsak i deras barndom.

? Ljuskänslighet

? Palinopsia, vilket är att vissa saker stannar kvar i synfältet en stund efter att man har slutat att kolla på dem.

? Överdrivet mycket "floathers" och blue field entopic phenoma.

Nedan är en generator som ger ett hum om hur det kan se ut. Så testa att kolla mot en vit vägg som är i skugga för att se om även ni ser detta bruset. Och som sagt, det är sällan svartvita prickar, utan mer åt det transparenta hållet.

VisionSimulations.com/visual-snow.htm&density=0.5&speed=20&grainsize=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-22 09:56
    Hmm, det gick tyvärr inte att länka här, så ni får googla visual snow generator själva, det är den första länken som dyker upp.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du visual snow?
  • Anonym (Snööga)

Hade aldrig hört talas om det här, men när jag testade titta på en vägg så ser jag det ju. Väldigt lite bara, så som jag tänker mig att dom flesta har? Det är väl så synen är uppbyggd delvis kanske? Inget jag stör mig på i alla fall, speciellt eftersom jag aldrig tänkt på det förut. Jag ser också ofta såna där små "maskar" som åker omkring, det är lite mer störande. 

• Kadburmp
    Anonym (Snööga) skrev 2021-07-22 10:51:16 följande:

Hade aldrig hört talas om det här, men när jag testade titta på en vägg så ser jag det ju. Väldigt lite bara, så som jag tänker mig att dom flesta har? Det är väl så synen är uppbyggd delvis kanske? Inget jag stör mig på i alla fall, speciellt eftersom jag aldrig tänkt på det förut. Jag ser också ofta såna där små "maskar" som åker omkring, det är lite mer störande. 

Pytte lite brus är normalt, eller iaf i mörkare rum. Men den graden som klassas som visual snow är det inte.
  • Core

Låter jag blicken vila längre än någon sekund så har jag stört med myrornas krig i synfältet. och hundratals floaters

Svar på tråden Har du visual snow?