• Anonym (pppp)

Enskild?

Anonym (Famrätt) skrev 2021-07-18 21:45:00 följande:
    Socialtjänsten har tyvärr ofta rätt dålig koll på det familjerättsliga området och ger således rätt kassa råd. Jag har jobbat med båda i många år och kan själv ha gett liknande tips för att jag inte visste bättre.

Har dessutom mångårig erfarenhet av missbruk och det funkar inte att motivera någon till behandling genom att använda barnet som verktyg. Missbruk handlar om helt andra mekanismer. Folk super och knarkar bort både jobb hus och familjer då missbruk är en komplex problematik. Du ska inte ta på dig ansvaret för hans missbruk och behandling. Du kan inte lösa detta åt honom. Däremot kan och måste du ställa krav på att han inte är synligt påverkad vid umgänge och absolut inte gå med på att han ensam har umgänge innan han har visat stabil och långvarig nykterhet. Men erbjud ungänge tillsammans med dig. Dokumentera alla de gånger du erbjudit umgänge och vilka gånger han dykt upp eller ej dykt upp.
    Givetvis är det ett bra krav att han ska ha lämnat negativa prov. Vet många som haft det kravet på sig för att över huvud taget ha någon anledning att skärpa sig eftersom de velat träffa sina barn. 
    Det är givetvis beroendet som gör det svårt men det här handlar om barnen, inte den drogande föräldern, så man får faktiskt bita i det sura äpplet om man inte kan uppvisa negativa tester. Enligt lag ska den andra föräldern skydda barnen och då kan det bli att man nekar umgänge. Jag tycker inte det är varken märkligt eller fel. 

Om det krävs övervakat umgänge måste ett sådant planeras och det är inte säkert att det är den andra föräldern som ska närvara, kanske varken vill/vågar osv.Det är inte så enkelt att bara slänga ihop ett övervakat umgänge.
Svar på tråden Enskild?