Anonym (pppp) skrev 2021-07-19 08:51:07 följande:
Givetvis är det ett bra krav att han ska ha lämnat negativa prov. Vet många som haft det kravet på sig för att över huvud taget ha någon anledning att skärpa sig eftersom de velat träffa sina barn.
Det är givetvis beroendet som gör det svårt men det här handlar om barnen, inte den drogande föräldern, så man får faktiskt bita i det sura äpplet om man inte kan uppvisa negativa tester. Enligt lag ska den andra föräldern skydda barnen och då kan det bli att man nekar umgänge. Jag tycker inte det är varken märkligt eller fel.
Om det krävs övervakat umgänge måste ett sådant planeras och det är inte säkert att det är den andra föräldern som ska närvara, kanske varken vill/vågar osv.Det är inte så enkelt att bara slänga ihop ett övervakat umgänge.
TS har inga möjligheter i form av privatperson kräva några negativa tester eller att få tillgång till bevis på att han genomgått behandling så detta är helt enkelt inte en framkomlig väg rent juridiskt. Faktum är att inte heller socialtjänst eller tingsrätt kan kräva att någon lämnar UP. Detta har prövats och JO har kritiserat när socialtjänsten lagt in sådan krav då det strider mot grundlagen då det skulle innebära inskränkningar i den enskildes skydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp.
Så säger lagen.
Jag som person anser även att det där med rena UP är ett falskt skydd. Även om du lämnat ett rent UP förra veckan eller på förmiddagen innebär inte att du är nykter på eftermiddagen.
Rent krasst finns det väldigt många missbrukare som aldrig lyckas sluta missbruka, vilket inte med automatik innebär att de är farliga eller hemska människor. De kan vara hur fina människor som helst som mycket väl kan genomföra ett bra och positivt umgänge tillsammans med den andra foräldern eller umgängesstöd. Att de däremot pga missbruket ej kan anförtros den dagliga vårdnaden eller umgänge på egen hand är en annan fråga.
Det finns jättemånga föräldrar som trots att de ej är missbruksfria klarar av att ha umgänge med sina barn på ett tryggt sätt. Självklart inte om de är aktivt påverkade/berusade, men det är man inte nödvändigtvis för att man är positiv på ett UP.
Det handlar inte om förälderns rätt utan om barnets rätt att känna sin förälder och ha en relation på den nivån som föräldern klarar av.
Det är skadligt för barn att helt skäras bort från den ena föräldern. Ibland är det nödvändigt, men det kan det vara även av andra skäl än just missbruk.
Nej jag vidhåller att umgänge med barn inte ska användas som påtryckninsmedel. Barn har sina egna behov och rättigheter och ska inte på något vis bli ett vapen mellan vuxna även om man anser att syftet ör gott.
Med tanke på hur många som aldrig lyckas bli fria från sitt missbruk, är det då rimligt att barn då aldrig under hela uppväxten ska få träffa sin förälder även om umgänge skulle kunna ske på ett positivt sätt. Jag tycker ju inte det. Det ÄR viktigt att barn får lära känna sin förälder även om de har diverse defekter och problem, under förutsättning att det ej innebär en fysisk eller psykisk fara för barnet.
Jag pratar alltså om trygga umgängen i en kontrollerad miljö inte om att missbrukaren skulle få ta hem barnet missbruka framför dess ögon eller ha nåt ansvar för barnets omsorg.
Ett par timmar i en lekpark är mycket värdefullt för barnet även om föräldern inte kan lämna ett negativt UP.