Fråga om tomatplanta
Jag och min sambo odlar en tomatplanta här hemma för första gången i våra liv. När vi köpte den, och ganska långt därefter, så var vi helt säkra på att det inte var en buskplanta utan en sådan som blir väldigt hög. Det kanske den är också, vi vet inte säkert.
Sedan den började vänja sig vid att stå utomhus och få mycket solljus så har den blivit otroligt stor och buskig. Jag har lämnat ansvaret för plantan lite åt min sambo men fick mig en chock idag när jag gick ut och såg hur enormt "rejäl" den har blivit på både höjd och bredd. Det var framförallt bredden som förvånade mig eftersom jag förväntade mig en lång och ranglig planta.
Vi har ju ett par blompinnar i den men de är inte så långa och vi har inte förankrat den på något annat sätt på höjden, så nu är jag orolig att vi har behandlat den fel eftersom vi låtit den växa till sig så mycket på bredden. Som nybörjare vet vi inte riktigt vad vi ska förvänta oss. Blir även den där höga sorten stor på bredden och mer buskig med tiden? Är det viktigt att man har långa blompinnar och "tvingar den" att stå helt upprätt? Är det för sent för det nu? Vad tror ni?
Den ser ju ganska frisk ut i övrigt. Och det har kommit ut en del blommor om än inte jättemånga.