• Anonym (Ts)

Vårdnadstvist + missbruk

Hur ser tingsrätten att man är mitt i ett missbruk under en vårdnadstvist?

Har inte haft barnen när droger intagits men åkt fast och varit positiv när kört bil....

• Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 20:08:51 följande:
    Jag träffar inte barnen alls sen i början på juni. Den andra föräldern säger att den ska stämma mig. Vill veta mina odds
    Dina odds bör öka om du saknar droger i ditt system som går att hitta med drogtester.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-07-14 20:42:22 följande:

Men om man åker fast för något sånt och har barn så går det väl per automatik en anmälan till soc? Tror polisen måste skicka sånt vidare till soc. Det måste de tom om de tar fast någon för fylla och slänger någon i fyllecell (kommer intr ihåg den juridiska termen).

LOB
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 20:36:01 följande:

Som förälder har man inga rättigheter utan bara skyldigheter. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får möjlighet att upprätthålla en kontakt med dig även om du är i aktivt missbruk så länge du inte är uppenbart påverkad och du kan uppföra dig som folk. Men du ska inte ha boende eller övernattningar om du är i aktivt missbruk och det borde du själv förstå om du älskar dina barn. Det här handlar ju inte om att vinna över den andra föräldern utan om vad som är bra för dina barn.

Vid en vårdnadstvis kommer domstolen be familjerätten göra en fullständig utredning, där pratar man med föräldrarna, barnen. Tar referenser och tar registerutdrag. Man kan även begära ut journaler från exempelvis beroendemottagning. Om barnen är små och du är i aktivt eller nyligen avslutat missbruk så ligger du dåligt till vad det gäller boende och oövervakat umgänge. Barnen brukar dock få nån typ av umgänge.

Umgänge och boende har jag koll på. Tänkte på vårdnaden.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2021-07-14 20:45:56 följande:

Dina odds bör öka om du saknar droger i ditt system som går att hitta med drogtester.

Japp. Tre veckor i rad nu
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 20:50:42 följande:

Umgänge och boende har jag koll på. Tänkte på vårdnaden.

Så länge du inte använt vårdnaden för att jäklas med barnet eller föräldern som att krångla med papper, passansökningar etc med flit, eller varit svår att nå för att du varit i aktivt missbruk etc så har du möjlighet att få behålla vårdnaden. Om du sköter dig och samarbetar kanske mamman inte känner sig tvingad att göra en stämning.

Tre veckor eller tre månaders dokumenterad drogfrihet räknas som väldigt kort tid har dessa sammanhang.

Fallet med lilla hjärtat gör att man är försiktigare när det gäller barn och föräldrar med missbruk.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 21:12:07 följande:

Så länge du inte använt vårdnaden för att jäklas med barnet eller föräldern som att krångla med papper, passansökningar etc med flit, eller varit svår att nå för att du varit i aktivt missbruk etc så har du möjlighet att få behålla vårdnaden. Om du sköter dig och samarbetar kanske mamman inte känner sig tvingad att göra en stämning.

Tre veckor eller tre månaders dokumenterad drogfrihet räknas som väldigt kort tid har dessa sammanhang.

Fallet med lilla hjärtat gör att man är försiktigare när det gäller barn och föräldrar med missbruk.

Jag har inte svarat och ställt in umgänge ibland men inget annat.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 21:46:13 följande:

Jag har inte svarat och ställt in umgänge ibland men inget annat.

Rent generellt tänker jag att man som förälder behöver sköta sina skyldigheter innan man börjar kräva massa inbillade rättigheter.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 22:13:01 följande:

Rent generellt tänker jag att man som förälder behöver sköta sina skyldigheter innan man börjar kräva massa inbillade rättigheter.

Jaja..
  • Anonym (Inte svarat)

Om du inte svarat när den andra vårdnadshavaren sökt dig kan du ju försvåra om det är papper mm som ska skrivas under. Jag jobbar i skola och det finns några papper per år som ska skrivas under av bägge. Och alltid finns det någon som har en strulförålder som inte går att nå osv. Över tid brukar det bli en vårdnadshavare för de eleverna.

Svara i telefonen när dina barns andra förälder ringer. Tänk om det hänt något allvarligt?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Inte svarat) skrev 2021-07-15 06:34:33 följande:

Om du inte svarat när den andra vårdnadshavaren sökt dig kan du ju försvåra om det är papper mm som ska skrivas under. Jag jobbar i skola och det finns några papper per år som ska skrivas under av bägge. Och alltid finns det någon som har en strulförålder som inte går att nå osv. Över tid brukar det bli en vårdnadshavare för de eleverna.

Svara i telefonen när dina barns andra förälder ringer. Tänk om det hänt något allvarligt?

Det har inte hänt ang viktiga papper. Barnet är för litet än och går inte på förskola ens
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-15 06:48:14 följande:

Det har inte hänt ang viktiga papper. Barnet är för litet än och går inte på förskola ens

Du skriver ju "barnen" i plural. Är de tvillingar?

Hur kommer det sig att du inte träffat så små barn på snart två månader?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-07-15 07:01:48 följande:

Du skriver ju "barnen" i plural. Är de tvillingar?

Hur kommer det sig att du inte träffat så små barn på snart två månader?

Ja de är 1 år. Träffade de i början på juni och innan dess i december. Varit en massa skit så försökt hålla de utanför
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 22:13:01 följande:

Inbillade rättigheter?!
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-15 11:20:49 följande:

Inbillade rättigheter?!

Ja. Eftersom man inte har några rättigheter som förälder, enbart skyldigheter.

Det är barnet som har alla rättigheter.
  • Citronsaft

Man får väl hoppas detta klena land inte ger dig någon vårdnad och endast övervakat umgänge. En narkoman ska inte ta hand om barn.

• Anonym (Linn)

Inbillade rättigheter?!

Du har svarat på ett bekymmersamt sätt ett par gånger i denna tråd. Man får intrycket att det är viktigare för dig att "få det du har rätt till " än att ordna upp ditt liv och bli en bra och närvarande förälder till ditt/dina barn.

Som jag förstår det har du knappt varit närvarande i barnens liv pga missbruk. Den andra föräldern planerar att söka ensam vårdnad. Du har ibland inte kunnat nås när föräldern velat nå dig.

Prio ett för dig borde vara att satsa allt på att bli fri från missbruket. Lägg all energi där. Visa att du vill vara närvarande, att du bryr dig genuint om barnen. Visa den andra föräldern att du vill samarbeta, att du är på väg att bli en pålitlig person.

Mamman har ett stort försprång, hon har skött barnet/barnen dygnet runt i ett år. Visa henne att du med hennes hjälp vill lära känna barnen. Var ödmjuk.

Gå med i stödgrupp för missbrukare. Sköt dig. Sök jobb aktivt om du saknar arbete. Se till att ha ett tryggt och stabilt nätverk kring dig. Byt umgänge om det behövs.

Då ser chanserna goda ut.
  • SaraL77
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-15 11:41:35 följande:

Du har svarat på ett bekymmersamt sätt ett par gånger i denna tråd. Man får intrycket att det är viktigare för dig att "få det du har rätt till " än att ordna upp ditt liv och bli en bra och närvarande förälder till ditt/dina barn.

Som jag förstår det har du knappt varit närvarande i barnens liv pga missbruk. Den andra föräldern planerar att söka ensam vårdnad. Du har ibland inte kunnat nås när föräldern velat nå dig.

Prio ett för dig borde vara att satsa allt på att bli fri från missbruket. Lägg all energi där. Visa att du vill vara närvarande, att du bryr dig genuint om barnen. Visa den andra föräldern att du vill samarbeta, att du är på väg att bli en pålitlig person.

Mamman har ett stort försprång, hon har skött barnet/barnen dygnet runt i ett år. Visa henne att du med hennes hjälp vill lära känna barnen. Var ödmjuk.

Gå med i stödgrupp för missbrukare. Sköt dig. Sök jobb aktivt om du saknar arbete. Se till att ha ett tryggt och stabilt nätverk kring dig. Byt umgänge om det behövs.

Då ser chanserna goda ut.

Hur vet du att ts inte är mamman?
  • Anonym (oooo)
    Inbillade rättigheter?!
    Ja, eftersom det handlar om barnets rättigheter i första rummet och inte en förälders "rättigheter" att tex ha umgänge med barnen efter att man kört bil drogpåverkad. Det är barnen som har umgänge med föräldern, och om barnets trygghet äventyras på något sätt så kan det bli som för dig just nu. 

Vårdnadsfrågan är en helt annan sak. Det kan bli så att du skulle förlora vårdnaden men det beror helt på hur du sköter dig framgent. Det tar tid när man stämmer också, ska du veta. Det kan vara så att ni inte får tid i tingsrätten förrän nästa år eller så. Har du då skött dig hela tiden så är ju chansen större för att du får ha kvar vårdnad, än om du tagit droger igen.
  • Anonym (Inte svarat)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-15 06:48:14 följande:

Men återigen. Tänk om det hänt något allvarligt när den andre föräldern ringer? Ett av barnen kanske hamnat på sjukhus? Du kan inte veta vad hen vill utan att svara?

Kan vara papper inför förskoleplats redan så tidigt. De signerade vi bägge här hemma. Men ointressant egentligen.

Tycker det är ett ofog att göra sig okontaktbar. Då är det ju bättre att medföräldern har ensam vårdnad och du tar upp umgänget när du är ren nog för det. Barnen har rätt till umgänge med en frisk förälder. Så ordnar du upp ditt liv kan du säkert över tid ha din barn lite mer och även utan övervakning. Varför önskar du ha vårdnad över barnen när du inte är en del av deras liv? Fel ordning att börja i.
Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk