Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Vårdnadstvist + missbruk

Fast om du är i aktivt missbruk så borde du ju vara ansvarsfull och kärleksfull nog att INTE strida om barnen. Då borde du förstå att barnen har det bäst hos den andra föräldern just nu.

• Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 20:24:07 följande:

Som sagt så träffar jag de inte nu men vill veta om någon har koll på vårdnadsfrågan!!

Som förälder har man inga rättigheter utan bara skyldigheter. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får möjlighet att upprätthålla en kontakt med dig även om du är i aktivt missbruk så länge du inte är uppenbart påverkad och du kan uppföra dig som folk. Men du ska inte ha boende eller övernattningar om du är i aktivt missbruk och det borde du själv förstå om du älskar dina barn. Det här handlar ju inte om att vinna över den andra föräldern utan om vad som är bra för dina barn.

Vid en vårdnadstvis kommer domstolen be familjerätten göra en fullständig utredning, där pratar man med föräldrarna, barnen. Tar referenser och tar registerutdrag. Man kan även begära ut journaler från exempelvis beroendemottagning. Om barnen är små och du är i aktivt eller nyligen avslutat missbruk så ligger du dåligt till vad det gäller boende och oövervakat umgänge. Barnen brukar dock få nån typ av umgänge.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-07-14 20:42:22 följande:

Men om man åker fast för något sånt och har barn så går det väl per automatik en anmälan till soc? Tror polisen måste skicka sånt vidare till soc. Det måste de tom om de tar fast någon för fylla och slänger någon i fyllecell (kommer intr ihåg den juridiska termen).

LOB
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 20:50:42 följande:

Umgänge och boende har jag koll på. Tänkte på vårdnaden.

Så länge du inte använt vårdnaden för att jäklas med barnet eller föräldern som att krångla med papper, passansökningar etc med flit, eller varit svår att nå för att du varit i aktivt missbruk etc så har du möjlighet att få behålla vårdnaden. Om du sköter dig och samarbetar kanske mamman inte känner sig tvingad att göra en stämning.

Tre veckor eller tre månaders dokumenterad drogfrihet räknas som väldigt kort tid har dessa sammanhang.

Fallet med lilla hjärtat gör att man är försiktigare när det gäller barn och föräldrar med missbruk.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-14 21:46:13 följande:

Jag har inte svarat och ställt in umgänge ibland men inget annat.

Rent generellt tänker jag att man som förälder behöver sköta sina skyldigheter innan man börjar kräva massa inbillade rättigheter.
  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-15 11:20:49 följande:

Inbillade rättigheter?!

Ja. Eftersom man inte har några rättigheter som förälder, enbart skyldigheter.

Det är barnet som har alla rättigheter.
Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk