Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Vårdnadstvist + missbruk

Hur ser tingsrätten att man är mitt i ett missbruk under en vårdnadstvist?

Har inte haft barnen när droger intagits men åkt fast och varit positiv när kört bil....

• Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk
  • Anonym (Ts)

Åkt fast i december fick lämna pissoprov som visade positivt. Fick olovlig körning och indraget körkort 1 år.

Lämnade ett positivt på jobbet i våras och sen åkte jag fast i början på juni och får troligtvis grov olovlig körning och lämnade positivt då med..

Nu har jag lämnat negativa varje vecka sen dess iaf.

• Anonym (Ts)

Jag träffar inte barnen alls sen i början på juni. Den andra föräldern säger att den ska stämma mig. Vill veta mina odds

• Anonym (Ts)
    SaraL77 skrev 2021-07-14 20:10:55 följande:

Varför vill du ens utsätta dina barn för din närvaro när du är i ett aktivt missbruk? Snacka om självisk! Och det är enbart för att ge igen på den andra föräldern då du bevisligen inte gör det för dina barns skull.

Som sagt så träffar jag de inte nu men vill veta om någon har koll på vårdnadsfrågan!!
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 20:36:01 följande:

Som förälder har man inga rättigheter utan bara skyldigheter. Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får möjlighet att upprätthålla en kontakt med dig även om du är i aktivt missbruk så länge du inte är uppenbart påverkad och du kan uppföra dig som folk. Men du ska inte ha boende eller övernattningar om du är i aktivt missbruk och det borde du själv förstå om du älskar dina barn. Det här handlar ju inte om att vinna över den andra föräldern utan om vad som är bra för dina barn.

Vid en vårdnadstvis kommer domstolen be familjerätten göra en fullständig utredning, där pratar man med föräldrarna, barnen. Tar referenser och tar registerutdrag. Man kan även begära ut journaler från exempelvis beroendemottagning. Om barnen är små och du är i aktivt eller nyligen avslutat missbruk så ligger du dåligt till vad det gäller boende och oövervakat umgänge. Barnen brukar dock få nån typ av umgänge.

Umgänge och boende har jag koll på. Tänkte på vårdnaden.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2021-07-14 20:45:56 följande:

Dina odds bör öka om du saknar droger i ditt system som går att hitta med drogtester.

Japp. Tre veckor i rad nu
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 21:12:07 följande:

Så länge du inte använt vårdnaden för att jäklas med barnet eller föräldern som att krångla med papper, passansökningar etc med flit, eller varit svår att nå för att du varit i aktivt missbruk etc så har du möjlighet att få behålla vårdnaden. Om du sköter dig och samarbetar kanske mamman inte känner sig tvingad att göra en stämning.

Tre veckor eller tre månaders dokumenterad drogfrihet räknas som väldigt kort tid har dessa sammanhang.

Fallet med lilla hjärtat gör att man är försiktigare när det gäller barn och föräldrar med missbruk.

Jag har inte svarat och ställt in umgänge ibland men inget annat.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 22:13:01 följande:

Rent generellt tänker jag att man som förälder behöver sköta sina skyldigheter innan man börjar kräva massa inbillade rättigheter.

Jaja..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Inte svarat) skrev 2021-07-15 06:34:33 följande:

Om du inte svarat när den andra vårdnadshavaren sökt dig kan du ju försvåra om det är papper mm som ska skrivas under. Jag jobbar i skola och det finns några papper per år som ska skrivas under av bägge. Och alltid finns det någon som har en strulförålder som inte går att nå osv. Över tid brukar det bli en vårdnadshavare för de eleverna.

Svara i telefonen när dina barns andra förälder ringer. Tänk om det hänt något allvarligt?

Det har inte hänt ang viktiga papper. Barnet är för litet än och går inte på förskola ens
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-07-15 07:01:48 följande:

Du skriver ju "barnen" i plural. Är de tvillingar?

Hur kommer det sig att du inte träffat så små barn på snart två månader?

Ja de är 1 år. Träffade de i början på juni och innan dess i december. Varit en massa skit så försökt hålla de utanför
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-14 22:13:01 följande:

Rent generellt tänker jag att man som förälder behöver sköta sina skyldigheter innan man börjar kräva massa inbillade rättigheter.

Inbillade rättigheter?!
Svar på tråden Vårdnadstvist + missbruk