Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Är invandringen en belastning?

Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-05 11:23:50 följande:
    Och jag har flera gånger undrat varför så stor andel av svenskarna år efter år FORTSATT rösta på politiker som fortsatt föra den migrationspolitik som jag i alla fall tycker har totalhavererat.
    I den konsensuskultur vi lever i har det tyvärr inte funnits så mycket att välja på. Och det gäller inte bara för migrationspolitiken.
  • nattuw
    Anonym (Serbokroat) skrev 2024-12-09 00:21:57 följande:

men oavsett vad, är min synpunkt att Sverige behöver fler invånare för att växa.

En oändlig tillväxt i en ändlig värld är inte en långsiktigt hållbar utveckling.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-09 11:53:16 följande:

Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.

Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-10 11:57:48 följande:

Sedan finns formellt ingen statskyrka sedan 1/1 2000.

Svenska kyrkan var och är en politisk organisation som inte byggt sitt välstånd på allmosor från troende utan på svenska skattebetalares arbete.
  • nattuw
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-12-11 11:43:56 följande:

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Det är fortfarande de svenska skattebetalarna som vare sig de ville det eller inte tvingades hjälpa till att bygga upp den svenska kyrkans välstånd. Att tvångsanslutningen avskaffats ändrar inte på den saken.
  • nattuw
    Anonym (Micke) skrev 2024-12-12 13:43:51 följande:
    I dag skall jag åka och köpa en helg gran !

Den skall jag och barnen klä och dekorera på helg aftonen.
    Glöm inte helgklapparna så att helgtomten får något att dela ut...
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-03 13:18:57 följande:
    Du har inte förstått problemet. Sveriges åldrande befolkning innebär flera utmaningar för samhället, både när det gäller arbetskraft och ekonomisk tillväxt. Problemet är även kopplat till Sveriges låga födelsetal, vilket leder till att befolkningen minskar utan invandring.

Utan invandring kommer det i framtiden att bli arbetskraftsbrist, särskilt inom vården. En relativt sett minskande arbetskraft kan leda till lägre produktivitet och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur skapar problem med att finansiera välfärden och att behålla svenskarnas ekonomiska standard.
    En ständigt ökande befolkningstillväxt i en ändlig värld är inte en långsiktigt hållbar strategi.

Att öka invandringen för att invandrare skall ta han om de invandrare som redan bor i landet är inte en ekonomiskt långsiktig strategi.

En invandring som ökar arbetslösheten kommer att överbelasta välfärdssystemen och en allt för stor del av invandrarna invandrar till arbetslöshet.
  • nattuw
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-03 13:29:53 följande:

KillBill verkar stoppa huvudet i sanden när det gäller kriminaliteten här i Sverige.

Med en icke socialdemokratisk regeringen vågar nu även socialdemokrater erkänna att det finns samhällsproblem.

Visserligen ligger Socialdemokraterna några år efter resten av befolkningen och det mesta handlar om att beskylla den sittande regeringen för konsekvenserna av regeringarna Löfvens " vi såg det inte komma" politik men icke desto mindre ett steg i rätt riktning.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-03 23:20:05 följande:
    Du har uppenbart inte förstått utmaningarna. 
    Med Sveriges låga födelsetal förväntas antalet svenskar i arbetsför ålder minska med nästan en miljon under de kommande 50 åren, samtidigt som antalet pensionärer kommer att öka kraftigt. 
    Idag är gruppen arbetsföra större än gruppen pensionärer. I framtiden kommer gruppen pensionärer att vara väsentligt större än gruppen arbetsföra. Med stigande ålder kommer pensionärerna dessutom att ha ett större vårdbehov än idag.
    Om en stor del av arbetskraften måste sysselsättas inom vård och omsorg istället för inom tillverkning och andra sektorer, kommer detta att få negativa konsekvenser för samhällsekonomin och vårt välstånd. En sådan utveckling kommer leda till minskad produktivitet och ekonomisk tillväxt, vilket i sin tur kommer påverka vår förmåga att upprätthålla en hög levnadsstandard och välfärd.
    Till och med de som propagerar för en ständigt ökande befolkningstillväxt brukar inse att 1 000 000 000 invånare i Sverige inte är hållbart. Därmed kan vi enas om att en ständigt ökande befolkning inte är hållbar om man drar ut tidsaxeln.

Och när vi nu vet att en ständigt ökande befolkning i längden inte är hållbar så är frågan hur länge de som tror att en ständigt ökande befolkning är ett måste har tänkt sig att befolkningen skall öka och hur de har tänkt att problemen skall hanteras när en ökande befolkning inte längre är möjlig.

En stor del av den arbetsföra befolkningen kommer att var verksam inom vård och omsorg för att ta hand om de pensionerad invandrare som skulle ta hand om de pensionerade invandrare som skulle ta hand om vård och omsorg för ....

Tittar vi på produktionsindustrin så är framtiden istället mer automatisering och färre arbetstillfällen.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-02-08 09:31:47 följande:
    Jag har inte påstått att vi behöver bli fler i Sverige jag har bara pekat på att det kommer bli ett stort problem när befolkningen minska samtidigt som antalet pensionärer ökar. 
    Så vad är det då du påstår?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?