Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Padirac skrev 2021-09-16 00:27:20 följande:
    Har du tittat på de olika utgiftsposterna? Det är inte svårt. Behöver du ha länkar och bilder?
    Nej, länken tycks inte fungera. Innan jag söker upp informationen kan du berätta vad du vill säga.
    Padirac skrev 2021-09-16 00:27:20 följande:
    Om du menar att frånvaro av sparpaket är samma sak som att 'ta pengar från andra utgiftsposter' så är ju alla tilldelade pengar att ta från andra utgiftsposter.
    Tvärt om, sparpaket är ett tydligt exempel där man vill ta pengar från en utgiftspost för att tillföra andra utgiftsposter. Att pengar i regel inte är öronmärkta så att du ser exakt vilka pengar som tas från ett håll och tillförs ett annat får man här bortse ifrån, eftersom varje normalbegåvad ändå förstår att pengarna måste komma någonstans ifrån. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-16 00:49:24 följande:
    Sparpaket syftar till att minska utgifterna - om det sedan är för att kunna tillföra utgifter någon annanstans eller för att helt enkelt är få mindre utgifter för en sak eller totalt är en annan fråga, det kan sparas av fler olika skäl.  Det kan en normalbegåvad förstå.

Påståendet att det 'tas pengar från andra utgiftsposter' är missvisade, kanske är det ohederlig argumentation. Också detta kan en normalbegåvad förstå.

Det är enkelt att kolla upp de olika utgiftsområdenas storlek och att läsa myndigheternas budget.  Jag tror att du kan hitta detta enkelt om du vill. 
    Bra, då förstår du som åtminstone normalbegåvad att medel för att täcka ökade kostnader måste komma någonstans ifrån, de uppstår inte ur tomma intet.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-16 01:08:03 följande:
    Vad jag förstår eller inte förstår eller vilken begåvningsgrad jag har har ingenting att göra med hur budgetens utgiftsposter finansieras. Det kan vara från statens intäkter eller med lånade pengar. Om lånade pengar uppstår ur tomma intet eller inte är en annan fråga.
    Lånade pengar innebär också en kostnad som måste betalas...
    Padirac skrev 2021-09-16 01:08:03 följande:
    Inget av detta betyder nödvändigtvis att pengar tas från andra utgiftsposter.
    Det finns förstås möjligheten till att det finns ett budgetöverskott som ger utrymme för tillskott för någon budgetpost som ökat i kostnad, men då ges ett sådant tillskott på bekostnad av en skattesänkning eller så kanske finns andra budgetposter som också hade behövt tillskott, för att förbättra en bristande kvalitet på en offentlig service exempelvis.

Eftersom allt måste betalas så måste pengarna tas någonstans ifrån, vilket innebär mindre utrymme för andra kostnader.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-16 07:41:23 följande:
    Det finns ännu inget utgiftsområde i statens budget som heter skattesänkningar.
    Nej, det gör det inte, men om du lyssnar på en v-/s-anhängare/politiker i en debatt så heter det gärna att alliansens skattesänkningar är orsak till att det saknas pengar för olika budgetposter. I princip gör man skattesänkningen till en kostnad.

För en privat budget så skulle en sänkt lön ge samma resultat som en högre hyreskostnad= mindre till sparande och andra utgifter.
    Att allt måste betalas betyder inte att pengar 'tas från andra kostnadsposter'.

Det du beskriver kallas att fördela kostnader, om du menar att fördelning av kostnader är att 'ta pengar från andra kostnadsposter' så menar du rimligen att varje fördelning är att 'ta pengar från andra kostnadsposter'?
    Indirekt blir det ofta konsekvensen.
    Det är bara att se hur din egen budget fungerar. Fler uteluncher och krogbesök gjorde att det blev mindre sparat till semesterresan exempelvis, fast pengarna tas från lönen och inte från sparkontot.

skulle du också säga att pengar lagda på andra utgiftsområden samma sak som att 'ta pengar från migration och etablering'?
    Ja.

Vad det verkar handla om är att du vill försvara åsikten att vissa typer av kostnader är 'tagande från andra kostnadsposter' - och vissa typer är i detta fall migration och etablering som du inte gillar och sedan försöker lägga fram ett argument som bygger på en värdering som döljs bakom en missvisande beskrivning av att pengar fördelas..
    Jag har förklarat principen ovan och i tidigare inlägg. Huruvida man direkt tar pengar från en budgetpost eller om man gör en fördelning så att vissa poster får mer och andra mindre är inte så intressant i ett sammanhang där man diskuterar hur kostnader påverkar budgetutrymmet.

Det finns många poster och kostnader jag anser är lägre prioriterade och därmed ogillar att det läggs pengar på, när det finns stora brister i det som borde vara statens, landstingens och kommunernas kärnverksamhet.
    Men det finns nog inget annat exempel som slukar så mycket pengar som migrationspolitiken.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-16 22:09:05 följande:
    Tror du det - jag tror att vilken normalbegåvad person som helst ( jag vet inte varför du drog in normlabegåvade personer i debatten) begriper skillanden mellan minskade inkomster och ökade utgifter.
    Ja, de flesta normalbegåvade begriper nog skillnaden, men även att de ger samma resultat för ekonomin och därmed är jämförbara i vissa sammanhang.
    Resultatet är det viktiga.
    Min egen budget? Den har utrymme för utelunch och middag 7 dagar i veckan och 6 veckors semester på internationell resande fot utan att påverka mina andra utgiftsposter.  Krogbesök är en försvinnande liten utgiftspost i min budget. Överskott och underskott kommer och går, fördelningen mellan olika poster varierar med behov och önskemål, jag vet idag vilket överskott (eller underskott)jag kommer att ha i december 2022 och det ger mig möjlighet att planera olika budgetposter på  lång sikt. Självklart kan någonting omvälvande hända som budgeten inte tar höjd för.
    Vad din budget har utrymme för är helt oväsentligt i sammanhanget, då har du inte förstått något av det jag försöker att säga.

Gör du en 6 veckors utlandsresa och äter ute 7 dagar i veckan så har du förbrukat pengar du hade kunnat använda till något annat, kanske sparat till ett drömhus, pension, startkapital till ett eget företag eller något annat.
    Principen du har förklarat är ingen princip - det är en förenklad syn på kostnader och budgetering färgad av dina värderingar.

Bara för att du inte personligen är intresserad av olika eller vissa utgiftsområden betyder det inte att dessa områden ' tar pengar från andra utgiftsposter'  - det är dtt egna högst personliga värdepåstånde som beskriver din inre verklighet snarare än den verkliga statsbudgeten med olika utgiftsområden.
    Det är en förenkling baserad på principer och är inte politiskt färgad. Det finns ingen personlig eller politisk värdering i siffror och räkning. 

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-17 00:04:59 följande:
    Visst är det en förenkling som är politiskt färgad och bygger på en värdering - du skriver ju att migrationen tar pengar från andra utgiftsposter, du skriver inte att de andra utgifterna tar pengar från utgiftsområdet migration och etablering.
    Du har fel.

Din fråga:
    skulle du också säga att pengar lagda på andra utgiftsområden samma sak som att 'ta pengar från migration och etablering'?
    Mitt svar:
    Tom Araya skrev 2021-09-16 17:12:56 följande:
    Ja.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-17 00:29:21 följande:
    Nej, jag har inte fel.
    Jo, du ställde just den frågan och jag svarade JA. Då kan du inte sedan påstå att jag inte skrivit det.
  • Tom Araya
    Anonym (Y) skrev 2021-09-17 16:59:17 följande:
    Jaha. Så vilka utgiftsområden anser du " tar " pengar från migration och etablering?
    Det vet jag inte och det var inte frågan och inget jag påstod, utan det är principen.

Sparar man på migration för att lägga på vården så är svaret vården.
  • Tom Araya
    Anonym (Y) skrev 2021-09-17 20:27:41 följande:
    Tom Araya skrev 2021-09-17 19:56:08 följande:

Det vet jag inte och det var inte frågan och inget jag påstod, utan det är principen.

Sparar man på migration för att lägga på vården så är svaret vården.

En fråga om principer.Invandrare har inte en egen välfärd
    Både ja och nej...

Generellt sett inte, utan det är samma som för oss andra.
    Antagligen menade han att invandrade inte betalar sin del av välfärden.

Det finns dock fall där man särbehandlar vissa grupper, det gäller asylsökande och flyktingar i fallen tandvård och bostad bl.a.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-09-17 20:47:32 följande:
    Jo, det kan jag  - och du visade just att det jag säger är sant.
    Nej, du har du ändrat meningen i frågan.
    I den fråga jag svarade ja på så efterfrågades inga exempel, utan endast om jag tyckte att principen var applicerbar i andra fall (där du gav ett exempel).
    Det finns här inga skäl till att tala om specifika fall som du nu gör. Den frågan får du först motivera.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?