Padirac skrev 2021-09-16 22:09:05 följande:
Tror du det - jag tror att vilken normalbegåvad person som helst ( jag vet inte varför du drog in normlabegåvade personer i debatten) begriper skillanden mellan minskade inkomster och ökade utgifter.
Ja, de flesta normalbegåvade begriper nog skillnaden, men även att de ger samma resultat för ekonomin och därmed är jämförbara i vissa sammanhang.
Resultatet är det viktiga.
Min egen budget? Den har utrymme för utelunch och middag 7 dagar i veckan och 6 veckors semester på internationell resande fot utan att påverka mina andra utgiftsposter. Krogbesök är en försvinnande liten utgiftspost i min budget. Överskott och underskott kommer och går, fördelningen mellan olika poster varierar med behov och önskemål, jag vet idag vilket överskott (eller underskott)jag kommer att ha i december 2022 och det ger mig möjlighet att planera olika budgetposter på lång sikt. Självklart kan någonting omvälvande hända som budgeten inte tar höjd för.
Vad din budget har utrymme för är helt oväsentligt i sammanhanget, då har du inte förstått något av det jag försöker att säga.
Gör du en 6 veckors utlandsresa och äter ute 7 dagar i veckan så har du förbrukat pengar du hade kunnat använda till något annat, kanske sparat till ett drömhus, pension, startkapital till ett eget företag eller något annat.
Principen du har förklarat är ingen princip - det är en förenklad syn på kostnader och budgetering färgad av dina värderingar.
Bara för att du inte personligen är intresserad av olika eller vissa utgiftsområden betyder det inte att dessa områden ' tar pengar från andra utgiftsposter' - det är dtt egna högst personliga värdepåstånde som beskriver din inre verklighet snarare än den verkliga statsbudgeten med olika utgiftsområden.
Det är en förenkling baserad på principer och är inte politiskt färgad. Det finns ingen personlig eller politisk värdering i siffror och räkning.