Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2021-08-07 17:55:32 följande:
    Det är väl antagligen rätt många som betalar 15 000 i skatt bara på inkomsten. Har du 45 k brutto och skattar 30% så är det 15 k.
    Nja, grovt räknat. Mer exakt så måste du upp i nästan 50000 för att betala 15000 i skatt i Norrköping, som jag använde som exempel.

Men du tjänar ju förstås inte 50000 i månaden, varje månad i hela din livstid. Så din inkomstskatt täcker inte din andel av samhällets kostnader. Över din livstid.

Och nu var det "skatt på sitt arbete" det hela började med.
    Men nu är det ju så att det inte bara är privatpersonernas inkomstskatt som täcker statens, landstingets och kommunens kostnader...
    Och därför har vi andra skatter som ofta, men inte alltid - år från år, täcker samhällets kostnader.
    Vilket konstigt sätt att räkna. Systemet är ju byggt på att vi täcker upp för varandra, så att alla inte betalar hela sin eller sina barns kostnad under varje tidsperiod i livet, men att det jämnar ut sig över hela livscykeln.
    Barnen som kostar i 25 år kommer ju sedan att med sin inkomst betala för andra under 40 år.
    Den som är frisk betalar för den som är sjuk under just den perioden, för en annan period kan det vara tvärt om.

Det är två olika sätt att räkna, beroende på hur man ser på det "filosofiskt".

Antingen tillhör barnen sina föräldrar och då måste föräldrarna i mitt exempel betala 60000 i skatt varje månad tills barnen får en egen inkomst.

Eller så är via egna individer från vagga till grav och då börjar de där 15000 i månaden ticka när du föds och då har du en "skuld" till samhället på i runda slängar fyra miljoner när du börjar få en egen inkomst.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-07 18:45:58 följande:
    Pga coronastödet ja. Innan dess kunde staten amortera på statsskulden i många år i sträck. Att vi inte gick runt innan corona är mao trams.
    Jag föreslår att du argumenterar med eller mot det som faktiskt skrivs.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-07 20:53:59 följande:
    Med ditt sätt att räkna vore det bäst att inte ha någon inkomstskatt alls, utan var och en betalar vid varje tillfälle de själv utnyttjar något; skola, vägar, sjukvård e.t.c.
    Varför vore det bäst?
    Tom Araya skrev 2021-08-07 20:56:53 följande:
    Har de i Norrköping med lön på 45-50 k en lägre inkomstskatt än 30%?
    Finns ju jobbskatteavdrag och annat som gör att det inte är rakt av enligt skattetabell. Finns flera sidor på nätet som beräknar skatt på inkomst om man vill räkna mer exakt.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-08 14:08:17 följande:
    För att då betalar var och en alltid för sina egna kostnader vid varje tidpunkt, vilket var vad du efterfrågade.

Själv är jag i stort nöjd med nuvarande system.
    ?

Var har jag efterfrågat det i mina inlägg?

Jag har överhuvudtaget inte efterfrågat någonting utan bara svarat på påståendet: "25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd"

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-08-08 15:36:52 följande:
    Du har ifrågasatt om man betalar för sina kostnader, vilket kan tolkas som en indirekt efterlysning av sådana uppgifter eller ett sådant system. Jag gav dig min syn på det.
    Att jag konstaterar att väldigt få betalar sin andel av samhällets kostnader via inkomstskatten kan svårligen tolkas som att jag vill avskaffa inkomstskatt och istället införa ett system med individuell avgift på allt från tandläkare till nyttjande av trottoarer.
  • Flash Gordon
    Anonym (Johan) skrev 2021-08-09 11:47:05 följande:
    Är 25% väldigt få? Du pratade om fåtal miljonärer vilket är trams
    Inlägg 798
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-06 19:09:58 följande:
    Är det vanligt att andra länder hämtar sina utvisade medborgare från Sverigew?
    UD är ingen resebyrå

www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/ud-ar-ingen-resebyra/

Sverige har förstås ingen som helst anledning att hämta hit terrorister bara för att de råkar ha svenska uppehållstillstånd.
  • Flash Gordon
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-07 13:15:11 följande:

Israel drog framgångsrikt krigsförbrytare och massmördare inför rätta. Hade dessa befunnit sig i Sverige så hade de inte kunnat lämnas ut då de riskerade dödsstraff...

Tycker dessa IS-terrorister ifråga borde hanterats av Assadregimen som säkert hade utdömt lämpliga straff... Deras brott är begångna inom Syriens gränser.

Framförallt är deras brott begångna mot människor i Syrien, Irak osv 

Precis som rättegångar efter WWII hölls i länder som Polen och Tjeckoslovakien bör dessa individer dömas där deras brott begåtts.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kalle) skrev 2021-09-09 06:59:57 följande:
    Finns olika typer av invandring, Så dra inte alla över en kant.

Gör det väldigt enkelt först så kan man dela upp flyktingar i 2 grupper.

Dom som kommer hit lär sig svenska skaffar jobb å lever enligt svenska lagar. Dom kostar pengar men dom betalar tillbaka det genom skatten.

Sen har du dom som kommer, som inte vill jobba bara gå på bidrag. Den gruppen kommer kosta pengar jämt.

Sen har vi den gruppen vi hade som kallas arbetskraftsinvandring, dom kommer för vi har för mycket jobb och för lite folk. Dom kostar inte heller några pengar.

Andledningen till att utländska läkare å liknande kör taxi, är bland annat att vi i Sverige har högre krav på utbildningar. Jämför bara utbildningen sjuksköterskor mellan Sverige och Norge, en svensk får lära sig mer än en norsk sjuksköterska.
    Gruppen "arbetskraftsinvandring" är idag bara en variant på "asylinvandring".

Individer som inte har asylrätt söker via landsmän och klanmedlemmar "jobb" i Sverige som diskare på pizzerior och kommer hit på det sättet istället.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2021-09-21 03:33:37 följande:
    Under 2000-talet har invandringen mer bestått av flyktingar.
    Sedan ungefär 1985 har invandringen i huvudsak bestått av sk "flyktinginvandring".

Det är nästan 40 år synder som ligger samhället till last vid det här laget.
  • Flash Gordon

I tur och ordning handlar väl de stora invandringsströmmarna ungefär om:

Chile

Iran/Irak/Libanon

Jugoslavien

Somalia

Irak (Igen)

Afghanistan

Afrika (allmänt) och Syrien

• Flash Gordon

Det är ju dessa, eller barnen till dessa, som vi nu ser kasta handgranater in i främmande kvinnors lägenheter. 

• Flash Gordon

En twittertråd [läs] som kan sägas höra till trådens ämne

twitter.com/HellstromCarl/status/1439312423283044356

"Ja, mobbing har alltid funnits. Men hederskultur där det ses som en grov kränkning att 'tjalla', att gå ihop i släktbaserade nätverk för att systematiskt trakassera andra, och att det är så intensivt - det var aldrig något som jag var rädd för i skolan eller ens kände till."

• Flash Gordon
    Anonym (Y) skrev 2021-09-21 20:56:25 följande:
    Samtidigt drar det ner för "svenskarna" med en massa rasister.
    Det går bra att skriva svenskarna utan citationstecken.

Och vi svenskar är bland världens minst rasistiska folk så inte heller där är invandringen till någon fördel.
  • Flash Gordon
    Anonym (Y) skrev 2021-09-22 08:07:26 följande:
    www.aftonbladet.se/debatt/a/XgKqQo/tyvarr-sve...
    Klart rasismen "flödar" i Sverige. Men det är inte svenskarna som är de mest rasistiska i det "flödet". Och i internationella jämförelser är Sverige inte ens särskilt rasistiskt.
    Anonym (Y) skrev 2021-09-22 06:46:32 följande:
    Jag räknar inte undersköterskor som högutbildade. Däremot gör de ett bra jobb. Och många kommer från Afrika och ME. Så invandringen är ingen belastning.
    Städerskan på jobbet är spansktalande men inte gör det invandring till mindre av en belastning
  • Flash Gordon
    pyssel skrev 2021-11-08 22:12:18 följande:
    Proppar och motioner är skarpa i motiveringarna men mildare i förslagen när jag söker bakåt, vad jag hittar vid en snabb koll (alltså de tidigare förslagen än det jag hittar från september i år efter kohandel med Kakabaveh. Där heter det dock "förbud"). Tack för rättelsen. Jag hoppas verkligen att det blir ett förbud istället för att bara stoppa nyetablering och öka tillsynen.
    De skolor som stängts är inte registrerade som religiösa friskolor så vad ett förbud mot "religiösa friskolor" skulle göra för gott är oklart.
  • Flash Gordon

Och snart kommer de ännu fler. SVerige Tyskland  hStorbritannien är de länder som dessa ekonomiska migranter vill till, enligt egen utsago. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVQ4nA/betalat-170-000-kronor--sovit-i-koldgrader-tre-natter

Vilket land i EU vill ni till?  

- Alla vill komma in i Polen. Sedan kan jag inte prata för alla, men de flesta pratar om att de vill till tre länder – Sverige, Tyskland eller Storbritannien.

Polen gör en heroisk insats i att försvara Sverige, svensk välfärd och det svenska samhället i detta nu men regeringen kan inte ens ge ett officiellt stöd till landet.

• Flash Gordon
    Marmite Devil skrev 2021-11-19 11:44:32 följande:
    Att ta bort flerbarnstillägget medför ökade kostnader av ekonomiskt bistånd. Det är inte mitt problem om det är för komplicerat för dig att förstå.
    Enbart om du behåller dagens regler kring socialbidrag. De är ju också justerbara.
  • Flash Gordon

Det här är England men det är inte orimligt att överföra det till Sverige också, givet demografin och händelser som inträffat

En särskild grupp som är så känsliga att det utdelas dödshot mot skolbarn som skadar deras "heliga bok" och en rektor som dels straffar dessa barn för att de skadat boken, dels måst ta sig till denna grupps "heliga lokal" för att be om ursäkt inför hela gruppen och försäkra dem om att "man har lärt sig av händelsen"

twitter.com/5Pillarsuk/status/1629882793172824064
    www.bbc.com/news/uk-england-leeds-64835023

Bestäm själva om detta är en belastning på samhället eller inte.

Blå och gul
  • Flash Gordon

Samtalet med Panshiri och Ganman spårar ju ur när Anders Lindberg gör sig själv, och görs till, huvudperson.

Och hon Karin från Expressen får knappt en syl i vädret. 

Samtalet är lite intressant, det är kul men det är ingen intellektuell höjdare direkt.

Blå och gul
Svar på tråden Är invandringen en belastning?