Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Är invandringen en belastning?

Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 14:20:15 följande:
    Jaha, men den åsikten skrev jag på olika forum redan när det begav sig för tio år sedan. Jag behöver ingen Kristensson för att se verkligheten som den är. 
    Javisst.

Jag minns mycket väl att det fanns ett litet gäng här på FL som försökte rättfärdiga Breiviks handlingar och motiv. En del av dem är fortfarande kvar här på FL.

Att terroristkramare anser att demokratin och de åsikter som finns representerade av människorna i en demokrati är skyldiga till mord är inget nytt och heller inte unikt för radikaliserade högerextremister, uppfattningen delas av radikaliserade vänsterextremister eller radikaliserade islamister.

Målen för terrorhandlingarna kan visserligen skilja sig åt, i Breiviks fall var det barn, i Akilovs fall folk som promenerade på Drottninggatan.

• FDFMGA
    pyssel skrev 2021-07-23 18:03:52 följande:
    Det är inte helt sant om du menar Sverige.

Brottsbalken 30 kap 6§

Den som har begått ett brott under påverkan av en allvarlig psykisk störning ska i första hand dömas till en annan påföljd än fängelse. Rätten får döma till fängelse endast om det finns synnerliga skäl. Vid bedömningen av om det finns sådana skäl ska rätten beakta

1.om brottet har ett högt straffvärde,

2.om den tilltalade saknar eller har ett begränsat behov av psykiatrisk vård,

3.om den tilltalade i anslutning till brottet själv har vållat sitt tillstånd genom rus eller på något annat liknande sätt, samt

4.omständigheterna i övrigt.

Rätten får inte döma till fängelse, om den tilltalade till följd av den allvarliga psykiska störningen har saknat förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt. Detta gäller dock inte om den tilltalade har vållat sin bristande förmåga på det sätt som anges i första stycket 3.

Om rätten i fall som avses i första eller andra stycket finner att någon påföljd inte bör dömas ut, ska den tilltalade vara fri från påföljd. Lag (2008:320).
    Bra, jag var lite osäker men nöjde mig med att kolla vad Rättsmedicinalverket skrev - men det jag hittade var så kortfattat.

Tack för hjälpen!

Så en terrorist som var berusad vid brottet kan dömas till fängelse även om hen bedöms allvarligt psykiskt störd.
  • FDFMGA
    Stolt Farsa skrev 2021-07-23 18:39:37 följande:

Rent krasst är det väl så att alla sjuka, brottslingar och arbetslösa är en belastning oavsett vart de kommer ifrån. Att svenskar och invandrare sällan träffas kan såklart ses som något negativt men så länge dessa invandrare inte begår brott, osv utan jobbar hårt spelar det väl egentligen ingen roll. De kanske är glada över att slippa krig och förföljelse.

Jag tror också det beror lite på vilken inställning man har. Man kan ju också se invandringen som en investering son lönar sig på längre sikt.

Fast långt från alla invandrare bor, arbetar och lever i områden där det enbart finns invandrare.

Det finns liksom inte en chans att alla invandrare ska få plats i Rinkeby, Husby och Hallunda.

Där jag bor och där jag jobbar finns det en hel del invandrare, i den mån man nu tänker på dem som invandrare, de är ju kolleger och grannar eller bara förbipasserande.

Visst, många som kommer hit hamnar i det man kallar utanförskapsområden, men de flesta flyttar därifrån, några blir kvar och en del av dem förblir ointegrerade..

Jag gjorde en gång ett tankeexperiment när jag gick till jobbet, utan att passera något utanförskapsområde. Jag prövade att definiera människor utifrån vad jag bedömde som deras ursprung och slogs av att vardagen med svenskarna runt omkring mig plötsligt framstod som något helt annat - en salig blandning av ursprung.

Men tänkesättet kan ju bli en belastning så jag återgick till att leva, bo och arbeta i mitt Stockholm där man inte ser på folk som vore man en Ulf Kristersson.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 21:05:13 följande:
    Jag tilltalade både dig och Padirac med "ni" och tänkte att var och en själv fattar vad man ska ta åt sig av. Det funkade nog någorlunda på Padirac.

Som du nu lärt dig kan man mycket väl döma en dåre till fängelsestraff. En person kan vara dåre och terrorist på samma gång. Och terrorister kan jag tycka är lämpligt att låsa in hur vrickade de än må vara.

Att invandringpolitiken havererat råder det inget tvivel om. Grova våldsbrottslingar får stanna medan indiska programmerare utvisas. Smart där miljöpartiet. När man regerat i 7 år finns inga ursäkter kvar. S-MP har lett oss till denna situation och någon annan måste ta över, ty detta är ej hållbart.

Det råder inget tvivel om att Kristersson flirtar med 65% av svenska folket som dessutom finner denna fråga viktig. Vänster är så svaga att de börjar yla om de c:a 300 nazisterna som finns i landet. Ingen bryr sig om att ni brunmålar. Folk har fått nog av att bli attackerade.

Det är talande att många på din sida avgrunden också börjar fatta att S-MP-regeringen bedriver en ohållbar invandringspolitik. Jag ser det som att Kristersson har goda möjligheter att locka över dessa till sin sida avgrunden. Frågan är viktig. C-MP saknar verkligen trovärdighet.
    Du citerade mitt inlägg och utifrån hur jag uppfattar dig så vill du förmedla ett intryck av att du såväl kan skriva som förstå text. Det kanske du också gör för det mesta - men jag petar dit ditt inlägg.

Fundera gärna på vad det är du påstår eller fråga någon i din närhet om vad det du skrev kan tänkas betyda. det är ditt sista stycke jag syftar påSolig

Jag tror nämligen att ju bättre man behärskar sitt språk desto lättare är det att förstå andras intentioner och ibland rentav att kunna göra sig förstådd. Ett tips vem är det du vänder dig till i inlägget Skrattande

Lycka till!
    Anonym (Freed­om)
    Återställ
    FDFMGA skrev 2021-07-22 22:49:20 följande:
    Tydligen gör norska säpo bedömningen att högerextremistisk terrorism är ett lika stort hot som islamistisk terrorism.

Jag läste förresten tidigare i dag att 80 procent av norrmännen klassar Breivik som en högerextremistisk terrorist medan 20 procent anser honom bara vara en dåre.

Urskuldandet av högerextremistisk terrorism med att det handlar om mentalt förvirrade personer är ett i sig intressant fenomen.
    Mig kan det kvitta hur han klassas, han har gjort det han gjort. Men visst, om jag skulle svara så var ju detta en solklar terror-handling.

En sak har du fått om bakfoten. Det faktum att Breivik är en dåre är inget som helst urskuldrande. Det torde vara omöjligt att mörda oskyldiga om man inte är en dåre.

Men det måste ju vara nåt fel på er vänstermänniskor som hittar på en massa hemska saker om "andra". Tycker man inte som ni så anklagas man för att vara "Breivikhöger". Ni kan inte vara helt friska som skriver så.
  • FDFMGA
    pyssel skrev 2021-07-23 21:14:11 följande:
    Om det krävs fler än ett "om" framgår inte. I ditt fall blir det ju två som är uppfyllda: "Om" hen vid gärningstillfället genom berusning själv vållat en allvarlig psykisk störning och "om" brottet har ett högt straffvärde. Hur praxis ser ut känner jag däremot inte till.

Forvaring i Norge ska man inte heller kunna dömas till om man är "utilregnelig" vid tidpunkten för gärningen, varför ingen så klart hoppades att Breivik var schizofren. Rättspsykiatrisk slutenvård lämnar övrigt att önska bl.a när det gäller hur man vill begränsa en sådan person. Forvaring ger ett annat utrymme för att begränsa den intagnes privilegier, vilket vi sett i hans ganska fruktlösa försök.

Undantaget att vara tillräknelig gäller även här psykiska tillstånd pga självförvållad berusning, tror jag, sett till domar och tidningsartiklar. Tror man måste läsa förarbetena, för hittar det inte i Straffeloven.

Det finns dömda till så mkt som 21 års forvaring där rättspsykiatriska bedömare kommit fram till att vederbörande är "lettere psykisk utviklingshemmet". Lindrig IF är förvisso en funktionsnedsättning, dock är man ju kanske inte "tillräknelig" med en utvecklingsstörning, men med kriteriet uppfyllt så som högrisk för återfall i brott samt kriteriet samhällsskydd, så tänker jag att forvaring är att föredra om det går att få igenom. Tror detta incest-och pedofilifallet var en av de första förvaringsdomarna i Norge, jämte Baneheia-saken. Innan hade våldtäktsmannen förmodligen istället fått en fängelsedom och 10 års "sikring" i tillägg, då han redan var dömd för och sonat flera barnvåldtäkter.
    Inte mitt område.

Själv tycker jag att det måste vara ohyggligt svårt att avgöra om en person är allvarligt psykiskt sjuk såvida personen inte är direkt psykotisk.

Min erfarenhet av psykiatri/psykiska sjukdomar inskränker sig till att ett av mina barns bästa kompis pappa är psykiatriker, att jag läst typ Tokfursten och Gökboet - och som du kanske kommer ihåg "När harpalten ylar" och så Burpojken förstås och alla hennes andra böcker.

Det vill säga ingen erfarenhet alls. Jag kan inte ens föreställa mig det hat och den "galenskap" som driver människor som Akilov och Breivik.

Men jag får liksom en liten hint här i tråden när jag läser inlägget från den som menar att Breivik var ett offer för en orimlig invandringspolitik och som anser att barnen som mördades var skyldiga, åtminstone de flesta av dem.
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 22:11:11 följande:

Jadu FDFMGA. Allt är inte för alla. Du försöker göra nån slags poäng av ingenting. Bryr mig noll.

Jaha. Ja jag har redan noterat att du är angelägen att poängtera att du inte bryr dig. Du är inte ensam om att vafa väldigt angelägen om att poängtera sådant.

Själv inordnar jag det i samma genre som "det här är mitt absolut sista inlägg i tråden", vilket brukar följas av typ 415 inlägg tillSkrattande

Ett tips. Om man inte bryr sig så bryr man sig inte, det vill säga man svarar inte.

Hoppas du får en trevlig aftonSolig
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 22:45:09 följande:
    Men jösses. Det jag påtalar är att jag inte bryr mig om ditt försök att göra en poäng av att jag i mitt svar till dig även gav en känga till Padirac. Förstår man inte det så tror jag man är ganska nära att klassificeras enligt ditt eget inlägg kanske 2 inlägg upp från detta.

Och just detta ditt tjafs om att jag skulle citerat fel inlägg när jag kommenterade Padirac är inte mycket att orda om.

Huruvida invandringen är en belastning är däremot en fråga som engagerar och jag lär fortsätta skriva i tråden ang. sådant som är relevant.
    Men älta inte nu.

Du bryr dig ju inteSkrattande

Det är väl väl bara onödigt att jag ska behöva kopiera in ditt inlägg igen och försmädligt skriva att du kanske har någon i din närhet som kan hjälpa dig att förklara vad du skrev.

Själv bryr jag mig såtillvida att jag ser språket som ett verktyg att förstå sig själv och andra,

Ha en väldigt fin kväll nu innan fredagen rinner över till lördag och söndagen närmar sig med måndagen i antåg för alla oss som måste arbeta för att inte belasta Sverige, såvida vi inte har sommarsemesterSolig
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-23 23:27:18 följande:
    Ja en del måste ju jobba med att sy ihop små barn som blivit sönderskjutna av  gängkriminella. Ingen semester för dem inte.

När Löfvén skulle åka till Norge för att visa sitt deltagande ang. Breivik-massakerna hade han sån infernalisk otur att det ackompanjerades av ett gisslandrama på ett fängelse i Sverige. 2 unga sommarvikarier lär ha fått jobbiga psykiska men efter att ha hotats i 9 timmar av galna mördare.

Ovanpå detta 2 sprängdåd och en Estonia-utredning som hotar riva upp en del damm ifall sanningen kommer fram. Det går bra nu.
    Aha, det var alltså du som sydde ihop såren på de bägge barnen som fick skottskador på grund av skjutningarna i Flemingsberg. Snyggt jobbat!

Och så berättar du om två unga semestervikarier som lär ha fått psykiska men efter att löfven åkt till Norge.

Damm i samband med Estonia verkar lite malplacerat, tänk på att fartyget ligger på havets botten. Efter vad jag har förstått är botten mjuk, nu är jag iofs en insjömänniska  - men kan det vara gyttja eller rentav blålera som rivs upp i stället för damm - om nu sanningen kommer fram.

Tänk ändå vad sossarna kan ställa till med. Bara någon vecka efter regeringsskiftet så förliste Estonia.

Hade Kristersson varit statsminister då hade han lotsat fartyget ända in i kaklet - han är ju på tå, med spända vader.Solig
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-24 09:49:15 följande:
    När jag pratar med begåvade unga människor så säger de att Sverige har blivit sämre under deras uppväxt. De områden de växte upp i vill de inte längre på i p.g.a en massa våld, hot och trakasserier.

"Tell your children that they will not be killed soon" - nån vecka senare hamnar 2 barn i kulregnet. Dessa ord kommer följa efter Löfvén ett tag. Iallafall till nästa groda kommer.
    Det är väl  bra att du pratar med begåvade unga människor.

Ett tips - testa din teori mot dessa begåvade unga människor, någon av dem kanske kan hjälpa dig att förstå varför verkligheten befinner sig på en annan plats än du gör.

Lycka till!
  • FDFMGA
    Anonym (Freedom) skrev 2021-07-24 10:20:57 följande:
    Du som är så klok kanske kan förklara några saker:

Vi är ju överens om att invandringen är lönsam på sikt. Sverige har haft hög invandring i många decennier. Så den stora frågan är: Var är pengarna och varför har vi så många fattigpensionärer?

De begåvade unga har inte mycket över för regeringens politik. Du borde kanske också lyssna på dem. Det är de som är vår framtid. Snart styr de din arbetsplats.
    Åh, ta gärna del av t ex SEB.s återkommande rapporter om svenskarnas samlade förmögenhet - eller Alectas undersökning av hur pensionärerna ser på sin privatekonomi.

Sen kan man iofs tycka att rikedomarna är ojämnt fördelade och att utvecklingen mot ett ekonomisk ojämlikare samhälle varit tydligare i Sverige än i de flesta andra jämförbara länder.

Men det är ju mer av en ekonomiskpolitisk diskussion än en invandringspolitisk sådan.

Ditt argumentationspolitiska dilemma är ju ett helt annat - nämligen att du bestämt att i princip ingen som anser att invandringen bör minska kan rösta på något annat än det brunblå blocket.

Själv vill jag nog påstå att en majoritet av S-väljarna precis som jag anser att invandringen bör minska och att S är det parti som har bäst förutsättningar att uppnå detta utan att belastningssmeta invandringen som företeelse.

I den bästa av världar skulle M ledas av en person som inte var så upptagen med sig själv och sin politiska revansch. Jag tror att Kinberg Batra, 182 cm lång, hade haft betydligt lättare att samarbeta med S än Kristersson.

Själv skulle jag gärna ha sett att M hade kunnat närma sig den politiska mitten i stället för att orientera sig mot den politiska ytterkantens enfaldiga populism.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?