Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom, nu är det  DU som hävdar att jag hävdar saker ..  skrev du inte nyss någonting om att (INTE) tillskriva andra åsikter Tomte

Det tog visst hus i helsike att påstå att rasism faktiskt är rasism

Tom Araya skrev 2025-02-26 14:12:20 följande:
    Svensk kultur och moraliska normer för flera hundra år sedan kan inte jämföras med dagens. Även på bara ett par generationer tillbaka märker vi stor skillnad.

Du vill alltså hävda att Sverige inte kommit ett dugg längre än länder som Iran, Afghanistan, Pakistan, Somalia m.fl. vad det gäller synen på lag och rätt, moraliska normer, jämlikhet, individuell frihet gentemot släkten, klanen eller religionen, hur man bemöter och behandlar kvinnor, barn e.t.c?

-Hur ser lagstiftningen ut i dessa länder jämfört med Sverige?
    -Hur ser det ut med möjligheterna till utbildning och förvärvsarbete för kvinnor i dessa länder jämfört med Sverige?
    -Hur blir man behandlad och bemött med avvikande sexualitet, med avvikande religiös övertygelse eller som vuxen, eller som ogift och ensamboende kvinna? 
    -Vilken allmän syn på kvinnans roll i samhället och familjen har man i dessa länder jämfört med i Sverige?

Om vi exempelvis tittar på fallet Pela Atroshi, så dömdes fadern för mordet i Irak, fick 6 månaders fängelse, medan hans två bröder och medgärningsmän dömdes i Sverige till livstids fängelse.

Varför krockar det med hemlandets/föräldrarnas/släktens kultur när invandrade kvinnor här börjar leva mer som svenska kvinnor, om kultur och moraliska normer är lika?
    Tror du att Fadime Sahindal upplevde att hennes föräldrar kultur och moraliska normer var densamma som den svenska som hon ville leva med?
    Tror du Fadimes far och hans släkt upplevde deras kultur och moraliska normer var lika som de svenska?
    Tror du att problemets omfattning bland den helt svenska befolkningen är vad som givit upphov till att starta organisationer som arbetar med detta?

Med tanke på hur demografin ser ut så borde dessa problems omfattning beröra fem gånger fler svenskar än invandrade, om det var på jämförbar nivå som hos invandrade fån nämnda länder, vilket borde synas tydligt i statistik, mediarapportering och även existera i allmänhetens uppfattning.

När hörde du senast talas om att svenskar utomlands skickar hem sina tonårsdöttrar till Sverige för att gifta sig med en okänd man som deras farföräldrar har sett ut åt dem eller att svenska föräldrar tillämpar könsstympning av sina döttrar?
    Några andra likvärdiga exempel?

Koperat från Wikipedias sida om föreningen Varken hora eller kuvad:
    Undersökningar

[redigera | redigera wikitext]
    Stockholm

Rapport, Elvahundra, mars 2016[11]

Kön

Religiös tillhörighet

Kvinna

54,1 %

Islam

48 %

Man

45,9 %

Kristendom

44 %

Judendom

3%

Buddhism

2 %

Annat

3 %

Under mars 2016 presenterade Varken hora eller kuvad rapporten Elvahundra som omfattade 1100 ungdomar i åldrarna 12?18 år och intervjuer med 50 vuxna. Studien genomfördes av sociologen Guluzar Tarhan Selvi, Amineh Kakabaveh och Jonas Lundgren och hade som målsättning att kartlägga förekomsten av diskriminering och förtryck i hederns namn. Majoriteten av de tillfrågade var antingen muslimer (48 procent) eller kristna (44 procent). Studien siktade in sig på flera områden, däribland upplevelsen av kontroll, relationsmöjligheter och umgängen.

I studien framkom att totalt 82 procent av de svarande flickorna respektive 63,2 procent av pojkarna upplevde sig vara mycket kontrollerade av familj, släkt och grannar. Vad gäller relationer fick 73,3 procent av flickorna inte ha sex före äktenskapet. För pojkar var motsvarande siffra 31,1 procent. 49 procent av såväl flickor som pojkar angav att föräldrarna måste godkänna val av livspartner. 61,6 procent ansåg att de var hårt begränsade i val av partner med en annan etnisk och religiös bakgrund än den egna.

En minoritet av de tillfrågade fick umgås med både flickor och pojkar för sina föräldrar. Cirka 83 procent av flickorna fick endast umgås med flickor. 37,2 procent av pojkarna fick umgås med bägge könen. 56 procent av flickorna fick inte delta i sportaktiviteter där pojkar deltog. 43 procent fick inte delta i simundervisning.

Göteborg

I oktober 2016 genomförde VHEK en undersökning med 1200 deltagare i invandrartäta områden i Göteborg. Studien genomfördes av sociologen Guluzar Tarhan Selvi och Amineh Kakabaveh. Enkäten visade att flickor begränsades mycket mer i sitt sociala liv än pojkar samt att var tionde person stödde religiös extremism.

Det finns ingenting som tyder på att dessa problem är i närheten av samma omfattning hos svenskar som hos folk i vissa andra länder i världen (som exempelvis de jag ovan nämner).
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-26 15:23:24 följande:
    De sju farligaste länderna i världen:

Colombia 
    Jemen 
    El Salvador
    Pakistan
    Nigeria
    Venezuela
    Kenya
    Politiskt system eller hudfärg eller vilka högtider man firar i vilka kläder? 

Eller någonting helt annat?
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-26 19:07:04 följande:
    Om ett land är farligt så gäller det förstås kriminalitet. Vad annars?
    Vad tror du det beror på:

Politiskt system eller hudfärg eller vilka högtider man firar i vilka kläder? 
    Eller någonting helt annat? Blandade kulturer?
  • Padirac
    KillBill skrev 2025-02-26 20:16:18 följande:
    Kriminalstatistiken visar att Sverigedemokratiska riksdagsmän vid valet 2014 var mer kriminellt belastade än invandrare. Vad tänker du om det?

www.aftonbladet.se/kultur/a/oR1a2g/sverigedemokrater-mer-kriminella-an-invandrare
    Det måste helt klart bero på friktionen mellan de olika kulturerna inom partiet och svensk kultur. Det är fascister, nazister, vit makt och rasister  - det går ju inte att blanda ihop sånt marginaliserat folk med svenskar utan att de blir kriminellaTomte

Annars beror det väl på något annat
  • Padirac

Så fort rasism vädras så drar jag rasistkortet?

Förvånande?

För en del tydligen?

Du får naturligtvis 'anse' var du vill, Sverige är ett fritt land där folk får anse och tro vad de vill och ha vilken kultur de vill eller har så länge de inte begår brottsliga handlingar 

Det finns kriminella subkulturer, det finns osunda normer och problem - hedersvåld och rasism är två exempel på de senare. Men ingenting av det är förbjudet, även om det är olämpligt, så länge inga brottsliga handlingar begås. 

Kanske har du någon som kan förklara för dig att rasism inte är ok att att det är väl beforskat varför människor dras in i brottslighet och grov kriminalitet.

Sverige är inte det första landet som går igenom en våldsam gängkris. Det har hänt i andra länder tidigare och det kommer att hända i andra länder senare, precis som rasism och förenklade populistiska främlingsfientliga kommer att finnas kvar.

Shiba56 skrev 2025-02-26 21:49:15 följande:
    Så fort vi diskuterar något som inte passar dig så kör du med rasistkortet.

Du har skrivit att om man anser att religion och kultur hör ihop så är man en "rasist".

Så jag ska försöka att förklara på ett enkelt sätt eftersom du inte verkar förstå att de sju farligaste länderna beror på kriminalitet. Så nej, det betyder INTE att det beror på högtider eller hudfärg. Nu är du väl ute och cyklar?  

Om gängmedlemmar kommer från dessa farliga länder så lär deras metoder i den kriminella världen vara ganska så brutala. De har ingen som helst respekt för människoliv, och i deras reptilhjärnor så anser de att det enda som fungerar är våld och skjutvapen. Och det är ju egentligen ganska fegt.
    Kriminella gängmedlemmar från dessa länder är ett klart bevis på att kultur och religion hör ihop.

Har du ingen i din närhet som kan förklara för dig när inlägg är för svåra för dig?

Men om jag ska vara ärlig så är det ganska meningslöst med dessa diskussioner om du tycker att de är för svåra att förstå, och man måste förklara om och om igen.

Du kan väl bilda en klubb med KillBill? Ni verkar ha samma åsikter.

I'm out.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-26 22:52:30 följande:
    Ser du frågetecknen efter?
    Vad tror du de betyder?
    Det betyder att du försökte framställa påståenden med vantolkade premisser som frågor, det är vad jag anser. 
    FÖr jag tror att du är begåvad nog att fatta vad jag skriver om det inte är för många känslor i omlopp för att jag med rätta påstår att etnonationalism är rasism.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-27 02:17:57 följande:
    Till skillnad från dig som hela tiden blandar in andras uttryck och åsikter, så utgår jag från vad du skriver. Jag ställer motfrågor för att säkerställa att min tolkning är riktig, frågor avsedda att förtydliga meningen. Men du vill inte svara, kanske för att du inte hittar mer av argument och sakligt stöd.
    Padirac skrev 2025-02-26 22:58:04 följande:
    FÖr jag tror att du är begåvad nog att fatta vad jag skriver om det inte är för många känslor i omlopp för att jag med rätta påstår att etnonationalism är rasism.
    Jag har fokuserat på kultur och värderingar, men du vill få det till att det handlar om etnicitet?
    Dina motfrågor bygger på vantolkade premisser.  Har du slutat slå din fru Tom? Om du inte svarar så antar jag att du inte har några argument mot att det är fel att du slår din fru.

Kulturrasism är sedan lång tid tillbaks den nya rasismen, neorasism. Kultur har ersatt etnicitet som har ersatt geografisk härkomst som har ersatt hudfärg i försök att tvätta rasismen och ge den lite salongsfäighet och intellektualitet. Samma skit ändå, rasism är rasism.

Ska jag dra den långa bakgrunden om Engdahls ideer och inflytande på rasism bland alternativhögern, identitärer , etnonationalister, nazister, fascister, vit makt och SDs ideologi?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-27 12:42:43 följande:
    Nej, mina frågor bygger på vad du skriver, vilket din fråga här inte gör.
    Padirac skrev 2025-02-27 06:14:30 följande:
    Kulturrasism är sedan lång tid tillbaks den nya rasismen, neorasism. Kultur har ersatt etnicitet som har ersatt geografisk härkomst som har ersatt hudfärg i försök att tvätta rasismen och ge den lite salongsfäighet och intellektualitet. Samma skit ändå, rasism är rasism.
    Till skillnad från ras så existerar kulturskillnader, det kan du inte förneka om du vill hålla dig till sanningen.

Begreppet kulturell identitet kan inte existera utan att det finns olika kulturer med vissa skillnader.

Vad tror du samer skulle säga om någon påstod att samer inte har en egen kultur som avviker från den allmänna kulturen hos svenska folket?
    Jag tror inte att de skulle beteckna det som rasistiskt i alla fall.

Hur man kan få det till rasism när man talar om existerande skillnader är för mig obegripligt.
    Är det då även rasism att tala om olika ideologier, olika religioner, olika klädstilar e.t.c?

På samhällsnivå är det du sysslar med rena självskadebeteendet, för det motverkar kunskap och förståelse för kultur, beteenden, moral och värderingar, 
    Man kan inte skapa en fungerande integration utan sådana kunskaper, vilket är precis det vi ser i samhället och från den politiska maktens håll.
    Vilka teoier du har om min uppfattning om kultiúrer finns eller inte finns har ingenting som helst med frågan att göra.  

Nu valsar du runt med knasiga premisser igen. Att du blir förvirrad  - som du skriver - är inte konstigt då du drar upp påståenden ur intet som en ledsen trollkar ldrar kaniner ur en hatt. Allt detta fabulerande med spridande av alternativa sanningar och spekulativa påståenden som du själv tror är sanna , det ÄR samhällsskadligt.

Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-27 20:58:23 följande:

KillBill. Det verkar som om du inte har några svar på de tre frågorna som vi har ställt till dig tre gånger. Men vad har du för kommentarer om detta? Eller försvinner du ett tag, för att sedan komma tillbaka och byta ämne?

"Gängkriminaliteten ger uppmärksamhet i internationella medier. Sverige beskrivs vara i ett mycket svårt läge, det talas om kris och någon gång krig"

"Brottslighet och migration vävs samman. Det rör sig om ?importerat gängvåld? och att ?multikulturalism förstör".

"Berliner Zeitung" menar att Sverige under lång tid betraktats som en symbol för fredlighet, men att uttalade gängkonflikter utmanar den bilden".

"En del nordiska länder tar upp vad utvecklingen i Sverige skulle kunna betyda för de egna länderna. "Verdens Gang" skriver om rädslan för att hamna i "det svenska tillståndet".

"Independent" skriver: Krigszon och barnsoldater. En ansvarslös invandringspolitik och misslyckad integration".

"Att alla de som har uttryckt sina åsikter anser att situationen är mycket allvarlig framgår av att de använder ord som "inbördeskrig" och "failed state".

Som sagt, vad anser du KillBill om omvärldens syn på Sverige?

Jag ser att du blandar friskt och byter plats på rader i det svenska institutet rapporterat på sin hemsida.

Svensk institiutet är ärliga nog att vara tydliga med vad som kommer från sociala medier och vad som kommer från internarionell press.  Det saknas i ditt inlägg.
  • Padirac

Bra, kultur gör inte folk per automatik mer eller mindre kriminella.

En i samhället frånvaro av öppenhet mot andra kulturer och rasism/främlingsfientlighet mot andra kulturer kapar problem som i sig kan ligga till grund för segregation och utanförskap och social utsatthet. Tillsammans med politiska åtgärder, tex nedrustning av det offentliga samhällets närvaro, banas väg för mer  social utsatthet. 

Vad som är bidragande faktorer till kriminalitet är väl beforskat.

Tom Araya skrev 2025-02-28 01:22:06 följande:
    Skit i SD en stund, det är inte Åkesson du debattera med nu!

Jag hävdar (och det anser jag finns starka belägg för) att kulturskillnader är en försvårande faktor för integration, vilket ger ett visst utfall vad det gäller utanförskap och som i sin tur ger ett visst utfall vad det gäller kriminalitet.

Jag hävdar också att avvikande moraliska normer i kombination med okunskap i svenska språket och svensk lagstiftning ger utfall i brottsstatistik. Detta är en rent praktisk konsekvens, som att en ishockeyspelare spelar fotboll utan vetskap om skillnader i regler.

Om någon skulle hävda att det är kultur i sig som per automatik gör folk mer eller mindre kriminella, så håller jag inte med.

Kultur är inte nedärvt i den meningen att det är genetiskt eller sitter i vårt DNA, men är till viss del ärvd av det samhälle vi växer upp och lever i och hur det formar oss, exempelvis hur våra föräldrar och andra närstående genom fostran påverkar över generationsgränserna. Kultur förändras, men inte lika mycket och lika fort överallt.
    Människor kan flytta till ett annat land och ta till sig kulturen där, men det fordrar nog att man genuint känner att det är rätt, inta bara för att bli en del av samhället, utan även att det nya landets allmängiltiga moraliska normer i huvudsak känns rätt.
    Padirac skrev 2025-02-27 20:17:17 följande:
    Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Kultur och kulturskillnader utgör inte problemet, men är en bidragande faktor i integration. Hur integrationen fungerar är ett av många problem.
    Detta har beskrivits av många som arbetar med detta.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-28 11:49:41 följande:
    Jag skrev bara ut vissa uttalanden från utländska medier eftersom det annars kanske skulle uppfattas som för mycket text att läsa. Och därför så anser du att mitt inlägg bara är påhitt. Därför skickade jag med hela artikeln i mitt förra inlägg.

Om det inte hade varit några problem med invandringen så skulle artikeln vara mycket kort, men den är tyvärr mycket lång. Och vad beror det på? Att omvärlden är förskräckta och oroade över vad som har hänt det tidigare säkra och trygga Sverige. Norge är mycket oroade över att de gängkriminella från Sverige nu skapar mycket stora problem med rån, skjutningar och sprängningar. Jag skäms för att vara svensk.

Vårt land är förstört på grund av invandringen. Varför är det så svårt att erkänna det?
    Sociala medier där enskilda personer vädrar sin rasism är knappast att likställa med utländska medier 

Kanske förvränger du själv detta och förvarar det nu, eller så plockade u upp någon annans förvrängda påståenden och förde dem okritiskt vidare för att det ligger i linje med fördomar 

Jag vet inte, kan bara konstatera att det inte skiljs på utländska media och i lägg på sociala forum o det du skriver och sedan försvarar.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-28 11:06:38 följande:
    Det låter alltid så här när vi lägger fram fakta, allt är en lögn. Här är artikeln, var så god och läs!

si.se/gangkriminalitet-ger-uppmarksamhet-i-internationella-medier/
    I just den artikeln anges en del av 
    det du påstår kommer från utländska medier som kommande från inlägg på sociala medier /forum.

Du har inte återgått detta utan utelämnat detta och blandat rader från artikeln lite hur som helst så att det framstår på ett annat sätt än det som skrivs i artikeln.

. Om det i ditt inlägg var en miss eller medvetet eller bara en tankevurpa vet jag inte.  Osanningar var det i alla fall.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-28 16:30:20 följande:

KillBill. I ren panik så plockar du alltid fram enstaka svenskar som har gjort hemska saker. Men om man jämför med invandrarna så är det en mycket stor skillnad rent procentuellt. Invandrare är helt klart överrepresenterade när det gäller kriminalitet.

Har du ingen som helst förståelse för hur vi etniska svenskar upplever att invandringen att förstört Sverige? Under två års tid skedde 278 sprängningar, och under 2024 var det 262 skjutningar. Vissa har inte ens tagit reda på om det var rätt adress, vilket gjort att oskyldiga har dött.

Det var inte så här när Sverige var svenskt! Hur ofta hör man att folk lovordar invandringen jämfört med att folk är förbannade?

Det spelar ingen roll vad du säger, vi etniska svenskar vet vad som har hänt med vårt trygga och säkra Sverige. Och det är invandrarnas fel.

SDs folkvalda är ännu mer överrepresenterade, det måste bero på att de inte har svensk kultur Tomte

Vart ska de återvandra till?   

/Undrande svensk
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-03-02 15:23:05 följande:
    Ja just det, en forskningsartikel (exempelvis) blir automatiskt desinformation om den har postats/delats på "fel" forum... Skrattande

Är forumet däremot "rätt" så behöver det publicerade inte vara vetenskapligt underbyggd för att den ska betraktas som sanning. Skrattande

Gyllene regler i den politiskt korrekta åsiktskorridoren.
    Det där är SDioternas argument då de får repliker på det de skriver.  

Kritik mot att dela material från NMR, Samnytt och epoch times handlar om att inte ge dessa stollar legitimitet då de står för så mycket skadliga åsikter och ageranden mot andra mämmiksor.

• Padirac
    KillBill skrev 2025-03-02 19:34:01 följande:
    Exakt.

Såg du att att Epoch Times svenske kulturredaktör öppet stödjer Donald Trumps Putinvänliga linje mot Ukraina? Vilket vider!
    Inte förvånad alls. 

Inte heller att en del här på FL stödjer och delar material publicerat på dessa siter, om det är medvetet eller okritiskt naivt kan man ha olika tankar om. 

Radikaliseringen hos dem går vidare
  • Padirac
    KillBill skrev 2025-03-02 21:52:32 följande:
    Det är ingen fri tolkning. Det är ett historisk faktum.
    fler historiska faktum

en.wikipedia.org/wiki/Medieval_Inquisition

en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Inquisition

en.wikipedia.org/wiki/Roman_Inquisition

en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_Inquisition

en.wikipedia.org/wiki/Inquisition_in_France

en.wikipedia.org/wiki/German_Inquisition

en.wikipedia.org/wiki/Inquisition
    The Inquisition always referred to biblical passages, as well as to church fathers, like Augustine of Hippo, to legitimise his actuation.

The New Testament contains some sentences that the church could interpret for dealing with heretics. The excommunication of a deviant from the faith was equivalent to handing him over to the Devil: "When you have gathered together, and my spirit with you, in the power of our Lord Jesus, hand this man over to Satan for destruction of the flesh, so that his spirit may be saved on the day of the Lord." (The Pauline letters: 1 Corinthians, B. Incest in Corinth, 5:4 and 5:5 )[199]

The sentence of Paul could also be understood in this way: he handed over to the Devil those "who have suffered shipwreck in the faith [...] so that they may be taught not to be blasphemous." (The Pastoral epistles: 1 Timothy ? The first letter from Paul to Timothy?Timothy's responsibility: 1:19 and 1:20)[199]

Paul's view reflects less the idea of punishment than the idea of isolation when he says: " After a first and second warning have nothing to do with a disputatious person, since you may be sure that such a person is warped and is self-condemned as a sinner." (The Pastoral epistles : Titus ? The letter from Paul to Titus?3:10 and 3:11)[199]

In the Gospel of John, Jesus tells the apostates in a parable: "I am the vine, you are the branches. Whoever remains in me, and I in that person, bears fruit in plenty; for apart from me you can do nothing. Anyone who does not remain in me is thrown away like a branch and withers. These branches are collected, thrown on the fire and burnt." This parable can be interpreted as the burning of stubborn heretics at the stake. (The Gospel according to John: The true vine?15:5 and 15:6)[199]

The celebrated theologian Thomas Aquinas (1225?1274) supplied the theoretical foundation for the medieval Inquisition in his Summa theologica II 2. 11. A heretic who repents, the first time, should be allowed penance and their life safeguarded by the church from the punishment of the secular authorities (who treated pernicious and public heresy as a kind of sedition.) A subsequent lapse into heresy would show insincerity that called for excommunication, leaving them to the secular authorities who could impose the death penalty on unprotected heretics: "Accipere fidem est voluntatis, sed tenere fidem iam acceptam est necessitatis" (i.e. "The acceptance of faith is voluntary, maintaining the accepted faith is necessary. So heretics should be compelled to keep the faith.")[200][201]

Luis de Páramo, theologian and Inquisitor of then Spanish-ruled Sicily from 1584 to 1605, asserted that Jesus Christ was "the first Inquisitor under the Evangelical law" and that John the Baptist and the apostles were also inquisitors.[202]

However, another traditional stream of Catholic thought, for example championed by Erasmus, was that the Parable of the wheat and tares forebade any premature culling of heretics.

Saint Augustine (354?430) led a debate in Africa with the Donatist community, which had split from the Roman Church. In his works, he called for moderate severity or measures by secular power, including the death penalty, against heretics, however he did not consider it desirable: "Corrigi eos volumus, non necari, nec disciplinam circa eos negligi volumus, nec suppliciis quibus digni sunt exerci", meaning "We would like them to be improved, not killed; we desire the triumph of church discipline, not the death they deserve."[203]"

www.so-rummet.se/kategorier/inkvisitionen

"Inkvisitionen var en katolsk organisation och domstol som hade till uppgift att spåra upp och döma kättare (personer som avvikit från den katolska läran), t.ex. katarer och valdenser. Inkvisitionen växte fram i Central- och Västeuropa under medeltiden, i början av 1200-talet.

Inkvisitorerna (inkvisitionens tjänstemän) var i regel dominikaner- eller franciskanermunkar och lydde direkt under påven. De behövde därför inte foga sig efter biskopar eller abbotar.

Inkvisitionen förfogade över stora arkiv, fängelser, förhörslokaler och speciella tribunaler (särskilda och tillfälligt uppsatta domstolar) där de anklagade kunde ställas till svars.

I mitten av 1200-talet godkände påven inkvisitionens systematiska bruk av tortyr under förhören med misstänkta kättare.
    Men straffen var i regel milda, utom i de fall då offren vägrade att erkänna sig skyldiga och göra avbön. Då kunde straffet bli att brännas på bål.

År 1478 grundades den spanska inkvisitionen som en separat kyrklig organisation utanför påvens inflytelsesfär. Den spanska inkvisitionen riktades under 1500- och 1600-talen mot judar, muslimer, protestanter och andra avvikare i Spanien. Tusentals människor avrättades i kyrkans namn under perioden.

I de protestantiska länderna har inkvisitionen (som är en katolsk företeelse) ofta svartmålats och utnyttjats i propagandasyfte. Man målade till exempel kättarbål där fanatiska inkvisitorer brände människor levande. Allt i syfte att framhäva den katolska kyrkans djävulskhet. Det handlade såklart om stora överdrifter. Vi bör också tänka på att det inom den protestantiska kyrkan förekom liknande tillfälliga institutioner, som exempelvis de tribunaler och trolldomskommissioner som sattes upp för att döma människor för häxeri under 1600-talet. Den 1 juni 1672, i samband med de svenska häxprocesserna, brändes i Torsåker (en ort i Ångermanland) 71 "häxor" på bål.

Under upplysningstiden på 1700-talet avtog det intellektuella och politiska stödet för inkvisitionen. Men inkvisitionen i Spanien levde kvar till 1834 (den avskaffades dock temporärt 1808 under Napoleontiden)."
    www.so-rummet.se/kategorier/historia/nya-tiden/haxprocesserna

"Under 1400-talet uppkom flera häxprocesser i Europa som en följd av inkvisitionens verksamhet (inkvisitionen var en katolsk domstol med uppgift att bedöma och bekämpa "felaktiga läror").

Häxhysterin nådde sin höjdpunkt i Europa 1450-1750. Fler än 30 000 personer avrättades under perioden. Högre siffror än så brukar också nämnas, men för dessa påståenden finns ingen vetenskaplig grund. Den sista ?häxan? avrättades i Schweiz år 1782.

År 1484 gav påven Innocentius VIII tillåtelse till bränning av häxor. Detta skedde genom utfärdandet av den beryktade ?Häxbullan?.
    Med hjälp av boken Häxhammaren skulle trolldomen avslöjas och bekämpas. Boken var författad av två munkar och kom ut i mer än fyrtio upplagor mellan 1487 och 1669. I boken gavs tips på hur man skulle avslöja en häxa.

Häxprovet avslöjade om du var häxa
    Den katolska kyrkan rekommenderade att varje kvinna eller man som var misstänkt för häxeri skulle genomgå ett häxprov. Vattenprovet var ett vanligt förekommande häxprov. Man band då den misstänkta häxan till händer och fötter och slängde henne eller honom i ett vattendrag. Om häxan flöt så var det djävulens verk. Om den anklagade sjönk och drunknade så var hon eller han oskyldig och skulle hedras med en kyrklig begravning.

Häxprocesserna i Sverige 1668-1676
    Det var först under andra hälften av 1600-talet som häxhysterin kom till Sverige. Häxprocesserna i Sverige hängde samman med stormaktstidens kontrollsamhälle där kyrkan hade en viktig roll.

De som anklagats för häxeri ställdes inför en särskild tillsatt trolldomskommission (en slags domstol). I rättegångarna vittnade barn och vuxna om hur vissa utpekade kvinnor, och ibland män, blivit besatta av djävulen. Ett vanligt påstående var att den anklagade fört med sig barn till Blåkulla där de vistats tillsammans med djävulen och fått uppleva olika hemskheter. Ett barns berättelse och ett uppvisat blåmärke (som kunde tolkas som ett häxmärke) kunde räcka för att döma någon till döden för häxeri.

Häxhammaren var den mest inflytelserika instruktionsboken för häxjakt. Den användes inom både protestantiska och katolska områden under häxprocesserna på 1400-1600-talen.

Den 1 juni 1675 brann det största häxbålet i Sveriges historia. På bålet brändes samtidigt 72 ?häxor?, bland dem fanns två män och fyra småpojkar. Häxorna brändes på det så kallade häxberget som ligger cirka en och en halv mil norr om Kramfors i Ångermanland. Det var häradsrätten som dömde och Trollkommissionen som fastställde dödsdomarna. Det var två unga pojkar som hade pekat ut flera av häxorna. Pojkarna påstod att de kunde se "häxmärket? i pannan på flera av kvinnorna. De 72 häxorna avrättades innan de kastades upp på bålet.

Urban Hjärne, professor i medicin, var först aktiv i en trolldomskommission på 1670-talet, men greps efterhand av tvivel på anklagelsernas verklighetsförankring. Han kunde visa att vittnesmålen i många fall hade påverkats av psykologiska faktorer. Genom sitt aktiva arbete med att kontrollera ?bevis? som riktats mot de anklagade kvinnorna blev han senare en av dem som fick slut på häxpsykosen.

De stora häxprocesserna i Sverige började i Dalarna 1668 och ebbade så småningom ut i Stockholm 1676. Över 300 kvinnor blev under den här tiden avrättade för häxeri.

Under 1700-talet förekom bara några enstaka häxjakter och 1779 togs trolldomsparagrafen bort från lagboken."
  • Padirac
    Tyra myra skrev 2025-03-03 16:13:05 följande:

Vill bara påminna om att Nazismens förföljelse av judar delvis förklarades med att det var judarna låg bakom Jesus död. 

och det fanns en religiös dimension förutom den etnonationalistiska dimensionen av kriget i balkan. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?