Är invandringen en belastning?
Tom Araya skrev 2025-02-17 00:49:02 följande:
Du talar mot bättre vetande, det är inte så det fungerar i praktiken.Genom bekanta har jag haft insyn i två kommuners policy under en period på några år (när vi tog emot exceptionellt många flyktingar) och den var att plocka ut ett antal lägenheter ur de allmännyttiga bolagen, som man brukade göra för sk "sociala behov", men de flesta (9 av 10) öronmärktes för flyktingar. Detta var två Stockholmskommuner som dessutom sålt ut merparten av allmännyttans bestånd.
För den tredje kommunen (som ligger utanför Stockholms län) fanns officiell statistik att tillgå, som talar sitt tydliga språk.
Inte någon av de fyra kommuner min kompis flyttade runt mellan gjorde man någon individuell bedömning av dennes behov eller egna förmåga/förutsättningar för att skaffa bostad på egen hand, utan avfärdade denne direkt på förfrågan om möjlig hjälp. Jag har bekanta till bekanta som också upplevt liknande i flera av dessa kommuner, alla med svensk bakgrund och blandat ensamstående med och utan barn.
Vid ett tillfälle var jag med och själv hörde personal på socialtjänsten säga att personen ifråga skulle sälja sin bostadsrätt istället för att söka ekonomiskt stöd, utan kunskap i dennes möjlighet att skaffa en annan bostad. I några av dessa fall i bekantskapskretsen så var det t.o.m. så att de fått hjälp av anhöriga att skaffa en bostadsrätt just för att de inte har kunnat få en hyresrätt p.g.a. för låg inkomst, skulder, för kort kötid e.t.c. och detta var inga rika familjer, utan helt vanliga knegar-Svenssons som belånade sina bostäder för detta.
Resultatet är att den enda bostad min kompis haft på 10 år som varit anpassad efter dennes behov var den han tvingades sälja några år efter den arbetsolycka som permanent nedsatte dennes fysiska funktion.
Om vi tar emot en mängd flyktingar (eller som i alla fall hävdar att de är flyktingar) så ökar efterfrågan på bostad, i detta fall mer än tillgången. Det är både människor som drabbas men medför även stora kostnader för samhället.
KillBill skrev 2025-02-16 21:06:32 följande:
Mellan 2015 och 2022 skedde en kraftig ökning av bostadsbyggandet, vilket bidrog till att minska bostadsbristen något. Dock, efter att den SD-ledda regeringen (M/KD/L) tog över makten, har byggandet av nya bostäder återigen minskat till rekordlåga nivåer.
Som sagt. Socialtjänsten prioriterar utifrån behov. Om man äger en bostadsrätt minskar möjligheten att få socialbidrag. Har man släktingar som kan stötta med att köpa en bostad, minskar även möjligheten att få en hyresrätt av socialtjänsten.
Under åren 2015-2022 byggdes fler bostäder än antalet flyktingar som togs emot. Totalt byggdes drygt 465 000 bostäder, och i genomsnitt beräknas 2,2 personer bo per bostad. Det innebär att det byggdes bostäder för över 1 miljon människor under perioden.