Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Shiba56 skrev 2025-02-14 12:26:43 följande:

KillBill. Eller det är kanske du som har startat den tråden?

Är du dum? Det framgår vem som startat tråden och det är en frekvent skribent här på FL som har en helt annan syn på invandrare än den som jag har. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-14 10:58:50 följande:

Det är helt meningslöst att diskutera med KillBill. Han verkar lägga hela sin själ och tid på meningslösa diskussioner. Och om man skriver något som är emot hans åsikter, och det är sant, så är det trams. Eller annars så ljuger man. Helt bortkastad dit. Han är nog arbetslös, och invandrare, och detta är hans enda sysselsättning.

Ja som vanligt så skyr ni främlingsfientliga fakta som går emot era påståenden.. 
  • KillBill

Det är en skam att regeringen utser en bortdömd Sverigedemokrat till Landshövding. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-16 13:02:58 följande:
    Varför lyfta fram enbart de med annan etnicitet än svensk, när det i Sverige som gör det som här hyllas utgörs av en majoritet svenskar?
    En rasistisk touch.

Det är ovanligt tondövt av dig att inte begripa det fina med att skänka en tanke till en marginaliserad och svag grupp i samhället.  En majoritet av svensk- och utrikes födda är sysselsatta och när det kommer till arbetslöshet så ökar den just nu mest bland svenskfödda. 

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-16 14:33:27 följande:
    KillBill. Vad har du för åsikter om detta?
    Jag brukar undvika att kommentera anekdoter, eftersom de ofta saknar den objektivitet som krävs för en meningsfull diskussion. Om du däremot vill diskutera fakta och verifierbara uppgifter, gör jag det gärna.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-16 17:08:53 följande:

Jag frågade en arbetslös kompis varför denne var arbetslös:

Han tittar på mig och säger "bostad...  jag blev bostadslös och flyttade sex gånger på  fem och ett halvt år."
    Detta är utöver funktionsnedsättning kan jag tilläga. 
    Men när det gäller bostad så kan jag konstatera att flyktingar värderas högre än svenska medborgare, även de med funktionshinder.

Så du frågade en kompis (apropå anekdoter)..

Det finns ingen policy, lag eller liknande som ger invandrare eller flyktingar förtur till bostäder framför svenska medborgare. Kommunerna i Sverige har en skyldighet att se till att människor har tak över huvudet. Däremot förväntas invånarna göra allt de kan för att själva lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta ihop med släktingar. Detta är sannolikt oftare en möjlighet för svenskar än för flyktingar. Dessutom prioriteras barnfamiljer, oavsett om de är svenska eller invandrade, före ensamstående och det är självklart en rimlig ordning. 

Om du vill rikta din frustration någonstans, bör det vara mot Sverigedemokraterna (SD) och regeringen, vars politik har lett till ett rekordlågt byggande av hyresbostäder.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-16 20:26:29 följande:
    Det du här vill hävda säger emot att det är utlandsfödda som är den marginaliserade och utsatta gruppen.
    Nej. Det är bara att läsa den här tråden för att begripa vilken grupp som är marginaliserad. Ditt påstående gör att jag ifrågasätter om du förstår betydelsen av att vara marginaliserad.  
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-16 20:09:33 följande:
    Åjo, policy har definitivt funnits och kan ev finnas fortfarande.
    KillBill skrev 2025-02-16 19:37:42 följande:

Kommunerna i Sverige har en skyldighet att se till att människor har tak över huvudet. Däremot förväntas invånarna göra allt de kan för att själva lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta ihop med släktingar. Detta är sannolikt oftare en möjlighet för svenskar än för flyktingar. Dessutom prioriteras barnfamiljer, oavsett om de är svenska eller invandrade, före ensamstående och det är självklart en rimlig ordning. 

Allt det här vet vi redan, inget nytt. I praktiken så blir man inte bedömd utefter individuella förutsättningar, utan behandlar flyktingar och svenskar utifrån ett generaliserande förhållningssätt.

Efter 2010 blev det mycket svårare för svenskar att skaffa sig en hyresbostad och ännu svårare att få hjälp med det då andra alternativ saknas.

När min kompis 2018 försökte att komma bort från ett boende som var ogynnsamt utefter hans funktion och han dessutom blev uppsagd ifrån och sökte kommunens hjälp, så avvisades denne med orden "kommunen är ingen bostadsförmedling".
    Men officiell statistik visade att samma lilla kommun hade ordnat permanent boende åt 20 flyktingar under årets fem första månader.SD har knappast ansvar för konsekvenser av politik från 1990- och tidigt 2000-tal, fram till senaste regeringsskiftet.

Under 1990- och tidiga 2000-talet har det inte byggts särskilt mycket med röda eller rödgröna regeringar heller.

Nej, det har aldrig funnits någon sådan policy. Man har alltid ett ansvar att i första hand själv försöka lösa sin bostadssituation, vilket inkluderar att undersöka möjligheten att flytta in hos släktingar, skaffa andrahandsboende och liknande alternativ.

Barnfamiljer har självklart företräde framför ensamstående. Människor med sämre förutsättningar att skaffa egen bostad, såsom de utan släktingar, utan arbete eller med skulder, har företräde framför de som socialtjänsten anser borde ha lättare att skaffa bostad, exempelvis de med släktingar i närheten, inkomst från arbete eller få skulder.

Tillhör man gruppen som anses ha sämre möjlighet att själv skaffa bostad, kommer man att få mer hjälp än den som anses borde kunna lösa bostadsfrågan själv. Detta gäller oavsett om man är svensk eller invandrad.

Under 1990-talet och en bit in på 2000-talet hade Sverige ett överskott av bostäder, vilket innebar att behovet av nybyggnation inte var särskilt stort, med undantag för Stockholm och universitetsstäderna (i många kommuner rev man tom. bostäder). När den moderatledda Alliansen kom till makten minskade bostadsbyggandet kraftigt och återhämtade sig inte förrän Socialdemokraterna tog över regeringen i slutet av 2014.

Mellan 2015 och 2022 skedde en kraftig ökning av bostadsbyggandet, vilket bidrog till att minska bostadsbristen något. Dock, efter att den SD-ledda regeringen (M/KD/L) tog över makten, har byggandet av nya bostäder återigen minskat till rekordlåga nivåer.

Varför vill du inte se Sverigedemokraternas ansvar för det låga bostadsbyggandet? Utan SD i regeringsunderlaget hade denna politik inte varit möjlig.

• KillBill
    Anonym (Man) skrev 2025-02-16 21:54:40 följande:
    Du tror inte att räntehöjningen som runt 2022 har något att göra med att det helt plötsligt blev väldigt mycket dyrare att bygga?

Nej det handlade mest om att SD och regeringspartierna slopade investeringsstödet för hyresbostäder och bostäder för studerande. Beslutet att slopa investeringsstödet togs av Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna i deras gemensamma budget för 2022 (Socialdemokraterna regerade på oppositionens budget under det sista året. 

www.dn.se/ekonomi/regeringen-slopade-byggstodet-nu-blir-bostaderna-farre/

Svar på tråden Är invandringen en belastning?