Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Anonym (Man) skrev 2025-02-11 10:48:49 följande:
    Ja det är ju totalt vansinne. Men en stor anledning till dom här problemen är tidigare regerings fel. Runt 2015 var det ju totalt oacceptabelt att ens närma sig problemen som följt med invandringen och Mona Sahlin poserade glatt i burka.
    Varför ljuger du? Mona Salin har väl aldrig klätt sig i burka?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 10:48:11 följande:

Utöver detta erhåller invandraren en retroaktiv föräldrapenning under 480 dagar per barn. Grundersättningen ligger på 180 kronor per dag. Totalt har en nyanländ trebarnsmamma rätt till 259 200 kronor i retroaktiv föräldrapenning. Hon kan själv bestämma när och i vilken takt den ska betalas ut. Den retroaktiva föräldrapenningen beskattas, men om utbetalningarna görs under fyra års tid blir skattesatsen strax under 20 procent.

Invandraren i exemplet har dessutom rätt till ett skattefinansierat hemutrustningslån på 25 000 kronor, som lämnas till subventionerad ränta av CSN. Om SFI ingår i introduktionen har invandraren även rätt till 12 000 kronor i skattefri SFI-bonus, som betalas ut i en klumpsumma vid avklarad kurs.

Hur mycket bidrag får hon då med 8 barn? Kommer hon någonsin att börja arbeta med dessa förmåner?

.

Varför ljuger du? 

Det förra S ledda regeringen begränsade kraftigt möjligheten till retroaktiv föräldrapenning för utlandsfödda barn. Dessutom stoppade den förra regeringen hemutrustnings lånet .

www.dagensjuridik.se/nyheter/stopp-retroaktiv-foraldrapenning-utlandsfodda-barn-nu-trader-nya-lagen-i-kraft/

www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2021-12-01-hemutrustningslanet-upphor.html
  • KillBill
    Anonym (Man) skrev 2025-02-11 11:20:05 följande:
    Ljuger för jag absolut inte, men hade eventuellt och fel och fet kanske var en halsduk eller liknade hon dolde håret med. Vet inte varför hon vurmade så mycket för islam.

Var ordvalet det enda du hade att anmärka på av vad jag skrev och vad tycker du själv om sveriges utveckling till följd av invandringen från Mellanöstern och MENA länder?
    Ditt påstående var helt felaktigt. Skäms du inte över att fara med osanning?
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 12:27:59 följande:
    Jag tycker absolut inte att den medlemmens påstående var HELT felaktigt. Så vi är åtminstone två som tycker att det ligger något i den tolkningen och upplevelse som ligger till grund för medlemmens påstående.

Personen som omnämndes uppträdde mer en en gång med beklädnad som dolde hennes hår.
    I de sammanhang och på det sätt som personen dolde sitt hår uppfattades det och tolkade det av många som ett stöd för den religionen eller för de människor som ägnar sig åt den religionen, som har som påbud och tradition att kvinnan ska tvingas dölja sig och tvingas dölja sitt hår.

Jag skäms absolut inte för min uppfattning och för min tolkning gällande detta, och jag tycker inte att den medlemmen som du åsyftar har farit med någon direkt osanning och inte heller borde skämmas.
    Att du diskuterar burka utan att veta vad det är för något säger rätt mycket om nivån på dina inlägg..

Vad anser du om att Sveriges drottningen Silvia i likhet med Mona Sahlin visat värnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 12:54:27 följande:

"Sedan 1990 har den årliga kostnaden för invandringen ökat från 100 miljarder kronor till 267 miljarder. Invandringen kostar 18 gånger mer per år än det omdiskuterade biståndet, skriver universitetslektor Lars Jansson, Göteborg".

Du länkar till ett 23 år gammalt citat som var fel då och som är ännu mer felaktigt idag. 

Enligt aktuell forskning uppgår kostnaden till ca 1,35% av BNP vilket förra året skulle ge en kostnad på ca 83 mdr kronor. 

www.gu.se/en/news/new-study-estimates-the-net-public-cost-of-refugee-immigration-in-sweden
  • KillBill
    Tyra myra skrev 2025-02-11 12:55:43 följande:

Kan vi inte en gång för alla enas om att sen stor del av problemen vi har i dag kan hänföras till "Öppna era hjärtan politiken" som regeringen Reinfeldt förde under flyktingvågen som drabbade Europa.  

Man öppnade sina hjärtan men inga resurser för integration. Resurser behöver inte alltid bestå av pengar, de kan vara resurser i kraft av en strategi och vilja att se till att integrationen fungerar. Det var otroligt blåögt att tro att detta var något kommunerna skulle klara av på egen hand.

Då återstår frågan vad ska man göra när problem uppstår. Ska man än en gång ge upp och låta saker ha sin gång eller ska man ta itu ned problemen, 

Exemplet med mannan med 8 barn som någon tar upp kan ses från två håll. Endera ser man dem som en framtida kostnad eller som en framtida resurs,
    Vi jan välja att se de 8 barnen som gäng kriminella eller som 8 framtida AI forskare.  Sanningen ligger nog någonstans mitt emellan men beroende på hur vi lyckas med integrationen blir AI forskarna fler och de gäng kriminella färre.

Personligen tror jag att vi kan mycket bättre, det handlar om att se var och en av dem och ge dem rätt förutsättningar att utvecklas i rätt riktning. Satsa på skola, barnomsorg, föreningsliv, vuxenutbildning och alla andra goda krafter i samhället,
    Istället för att kritisera de fåtal dåliga exempel som trummas ut i media. 

Som sagt vi vet inte idag om våra utlandsfödda kommer att visa sig varit till gagn för vårt samhälle eller ej. Det är först nu vi kan börja se hur invandringen som skedde på 60-talet påverkat vårt samhälle, Vi får snällt vänta 50år på svaren på våra frågor. 

Tills dess måste vi sluta skylla alla  problem i samhället på invandringen. Vi måste ta itu med dessa där de hår hemma. 

Förlåt för det långa inlägget

Väldigt bra skrivet. Alla politikiska partier har idag insett att vi inte kan ta emot fler flyktingar än vad vi klarar av att integrera och att ett av samhällets viktigaste uppgifter är att komma tillrätta med integrationen.  

Vi måste sluta skylla alla  problem i samhället på invandringen men också lyfta de goda exempel som finns. Som du skriver måste vi  satsa på skola, barnomsorg, föreningsliv, vuxenutbildning och alla andra goda krafter i samhället Istället för att kritisera de fåtal dåliga exempel som trummas ut i media. 
    Tyvärr så driver regeringen med SD på i en motsatt riktning..
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-11 15:08:16 följande:
    Vilket inte är en tröst för den kvinna med barn som flyr ett våldsamt förhållande och tvingas konkurrera med andra grupper om en bostad.
    KillBill skrev 2025-02-09 20:28:00 följande:
    Att Sverigedemokraterna (SD) och regeringen genom politiska beslut hämmar bostadsbyggandet och inte agerar när bostadsbyggandet har kollapsat, måste innebära att regeringen och SD anser att det finns tillräckligt med bostäder på marknaden för att landets kommuner ska kunna leva upp till sitt lagstadgade ansvar. Eller menar du att SD och regeringen sviker kommunerna i denna viktiga fråga?
    Så du vill att skattebetalarnas pengar skall gå till Peab så att Peab kan bygga hus på gärdet där de som får gå före i bostadskön kan bo och betala sina hyror med de skattepengar som utgör bostadsbidragen.

Jag tycker att samhället ska sörja för att det finns bostäder till befolkningen. 

Om staten kan stödja kärnkraft med flera hundra miljarder kronor för att någon ska vilja bygga nya kärnkraftsreaktorer (som SD och regeringen vill) borde staten på samma sätt stödja bostadsbyggandet så att våra ungdomar har någonstans att bo.  

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 14:25:53 följande:
    Jag har ju redan skrivit vad jag tycker, det framgår av inlägget.
    Men jag upprepar för din skull:
    Jag tycker absolut inte att den medlemmens påstående var HELT felaktigt.
    Precis. Du visade att du inte visste  vad du snackade om. 

Vad anser du om att Sveriges drottningen Silvia i likhet med Mona Sahlin visat vörnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

• KillBill
    nattuw skrev 2025-02-11 16:16:08 följande:
    Du vill ge skattepengar till Peab för att bygga bort en bostadsbrist som orsakats av politiska beslut.
    KillBill skrev 2025-02-11 15:40:26 följande:

Om staten kan stödja kärnkraft med flera hundra miljarder kronor för att någon ska vilja bygga nya kärnkraftsreaktorer (som SD och regeringen vill) borde staten på samma sätt stödja bostadsbyggandet så att våra ungdomar har någonstans att bo.

Utan en fungerande elförsörjning kommer ingen av oss att kunna jobba och betala skatt så att Peab kan bygga hus för skattepengar.
    Utan anständiga bostäder går samhället sönder.. 

Du vill alltså ge hundratals miljarder till utländska bolag för att bygga  kärnkraft men vill inte stötta bostadsbyggandet med en spänn.  Så mycket var alltså ditt vurmande om människor i nöd som behöver bostad värt..
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2025-02-11 16:03:52 följande:
    "Samhället" och "Staten" det är lika med Sveriges skattebetalare.

Hur många av alla som jobbar i Sverige vill ha MINDRE kvar i plånboken? Hur många tror du själv KilliKill?

Jag har konstaterat det sedan tidigare, min åsikt är, att det kan inte finnas en chans att du KilliKill skulle vara en av Sveriges netto skattebetalare?
    Jag kan aldrig föreställa mig att du skulle tillhöra hjältarna som betalar skatt.

Jag är dock säker på att Sveriges hjältar, skattebetalarna, likväl som majoriteten av alla väljare, är beredda prioritera att vi ska ha el i våra bostäder, på våra arbetsplatser och i våra el-bilar, och till allt annat där vi behöver energi.

Och jag är övertygad att majoriteten av Svenska väljare, särskilt de skattebetalande, utan tvekan prioriterar denna el framför att vi skulle bygga bostäder till alla möjliga och omöjliga s k flyktingar och invandrare som inte betalar någon skatt, om man blir ställd inför att välja vilket vi tvingas prioritera när skattepengarna självfallet inte räcker till att göra allt.

Varför svara du inte på frågan?

Vad anser du om att Sveriges drottning Silvia i likhet med Mona Sahlin visat vördnad för andra kulturer och religioner genom att täcka sitt hår?  Vad tycker du om att Stefan Löfven bär kippa i judiska sammanhang?

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 18:51:31 följande:

KillBill. Jag är sängliggande i influensa, så jag har all tid i världen att söka efter källor. Och en sak är helt säker, du skriver alltid att vi ljuger om vi motsätter dig. Men VEM är det som egentligen ljuger för att på ett mycket fegt sätt komma undan? KillBill.

Du anser att det är svenska män som har våldtagit sjuka kvinnor i 70-80-års åldern. Men så är det INTE! Gemensamt för dessa invandrare är att de tidigare har varit dömda för olaga hot, grov skadegörelse, narkotikabrott och förbud beträffande knivar och andra farliga föremål m.m.

"Antalet anmälda våldtäkter har sedan millennieskiftet ökat kraftigt. Forskare från Lunds universitet har tittat på drygt 3 000 dömda män för att bättre förstå vad de har gemensamt. Studien visar att 60% är den första eller andra generationen invandrare, och nära hälften är tidigare dömda för våldsbrott.

Därför vill de nu utbilda nyanlända om liberala värderingar, kvinnors rättigheter, frågor om hedersvåld och kring sexualitet. Och genom ett prov vill de säkerställa att de har förstått vilka värderingar som gäller i Sverige. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte, och det finns bara en sak att göra; UTVISNING!

Men du kommer väl att protestera, "inte ska de stackarna behöva utvisas. De behöver vård, saft och bulle".

Men det är ganska så meningslöst att diskutera med dig. Du letar febrilt efter svenska förövare även om flera hundra invandrare har gjort samma sak. Och är det inlägg om sanningen som du inte gillar så försvinner du; Invandrare får förtur eftersom lönen till stor del betalas med bidrag. Invandrare hotar personal. Hur gick det för de ensamkommande? Du är kaxig och anklagar oss för att ljuga, men vad gör du själv? Tack för mig, jag har fått nog.

Sexualbrott inom åldringsvården är förstås fruktansvärt vidriga brott men brotten begås av såväl invandrare som av svenskar och jag har gett dig dig exempel på svenska förövare. 

Ska jag inte få tala om när du sprider felaktiga lögner och felaktiga uppgifter?

När jag har påpekat lögner och felaktigheter har jag alltid hänvisat till fakta som visar att att det jag hävdar är korrekt. 

Du här helt klart besatt av ditt främlingshat.
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-11 18:51:31 följande:

KillBill. Jag är sängliggande i influensa, så jag har all tid i världen att söka efter källor. Och en sak är helt säker, du skriver alltid att vi ljuger om vi motsätter dig. Men VEM är det som egentligen ljuger för att på ett mycket fegt sätt komma undan? KillBill.

Du anser att det är svenska män som har våldtagit sjuka kvinnor i 70-80-års åldern. Men så är det INTE! Gemensamt för dessa invandrare är att de tidigare har varit dömda för olaga hot, grov skadegörelse, narkotikabrott och förbud beträffande knivar och andra farliga föremål m.m.

"Antalet anmälda våldtäkter har sedan millennieskiftet ökat kraftigt. Forskare från Lunds universitet har tittat på drygt 3 000 dömda män för att bättre förstå vad de har gemensamt. Studien visar att 60% är den första eller andra generationen invandrare, och nära hälften är tidigare dömda för våldsbrott.

Därför vill de nu utbilda nyanlända om liberala värderingar, kvinnors rättigheter, frågor om hedersvåld och kring sexualitet. Och genom ett prov vill de säkerställa att de har förstått vilka värderingar som gäller i Sverige. Kommer det att hjälpa? Förmodligen inte, och det finns bara en sak att göra; UTVISNING!

Men du kommer väl att protestera, "inte ska de stackarna behöva utvisas. De behöver vård, saft och bulle".

Men det är ganska så meningslöst att diskutera med dig. Du letar febrilt efter svenska förövare även om flera hundra invandrare har gjort samma sak. Och är det inlägg om sanningen som du inte gillar så försvinner du; Invandrare får förtur eftersom lönen till stor del betalas med bidrag. Invandrare hotar personal. Hur gick det för de ensamkommande? Du är kaxig och anklagar oss för att ljuga, men vad gör du själv? Tack för mig, jag har fått nog.

Sexualbrott är i hög grad kopplade till de många skärpningar av lagstiftningen som genomförts sedan år 2000. Många av de handlingar som idag klassificeras som sexualbrott var helt enkelt inte straffbara för 25 år sedan.

Kriminologer påpekar ofta att endast cirka 20% av alla sexualbrott anmäls, och av dessa leder bara 5% till en fällande dom. Detta innebär att det saknas tillräcklig statistik för de flesta sexualbrott, vilket gör det svårt att dra några säkra slutsatser baserat på den begränsade data som finns tillgänglig.

Om du vill fördjupa dig i ämnet rekommenderar jag att du läser denna artikel i Kvartal:

kvartal.se/artiklar/karrholm-laser-vad-jag-skriver-men-lar-sig-inte/
  • KillBill
    Anonym (Man) skrev 2025-02-11 21:17:16 följande:
    Ja sexualbrott begås av alla etniciteter och både män och kvinnor och det har ingen förnekat. Den som förnekar faktumet att absoluta majoriteten av sexualbrott begås av människor som borde varit tacksamma över att ha fått komma hit,  men i stället begår grova brott.

Det är ganska symptomatiskt att du väljer att lyfta fram kvinnor som våldtäktsmän, med tanke på att nästan 100% av alla som döms för våldtäkter är män..

När det gäller statistik på området är den så knapphändig att det inte går att dra säkra slutsatser. Cirka 20% av alla sexualbrott anmäls, och av dessa leder bara 5% till en fällande dom. Detta innebär att av hundra våldtäkter leder endast en till en fällande dom. Bland de som döms utgörs sex av tio av personer med utländsk bakgrund, vilket innebär att 40% är svenskar.

Det finns indikationer på att de våldtäkter som inte anmäls ofta sker i situationer där brottsoffer och gärningsman känner varandra. Det är inte osannolikt att det finns fler svenska gärningsmän i denna grupp, vilket skulle kunna resultera i ett helt annat resultat avseende sexualbrottslingars bakgrund.

Under #metoo-rörelsen för några år sedan framkom det att ett stort antal svenska kända män gjort sig skyldiga till övergrepp. Fredrik Virtanen och Martin Timell var bara toppen på ett isberg.

Jag rekommenderar dig att läsa artikeln i Kvartal som belyser hur försiktig man måste vara när man tolkar brottsstatistik.

• KillBill
    Anonym (Man) skrev 2025-02-11 22:56:58 följande:
    Du tror inte att mörkertalet är större bland utrikesfödda då dom förmodligen är mindre benägna att anmäla då mannen är den som bestämmer och dessutom tilliten för rättsväsendet är låg?

Dessutom är andra generationens invandrare också klart överrepresenterade så etniska svenskar är en minoritet för den typen av brott.

Med ditt synsätt kan ju statistiken för kvinnliga förövare vara missvisande då det nog är mer skambelaggt för en man att anmäla?
    Det finns viss forskning som pekar mot att ett brottsoffer oftare gör en anmälan om gärningsmannen är en utlänning. 

80 % av sexualbrottens anmäls aldrig och en överväldigande majoritet av befolkningen har svensk påbrå. En sak är säker och det är att det inte går att dra några säkra slutsatser av den knapphändiga statistiken.  

Visst kan statistiken vara fel gällande kvinnor för där är det statistiska underlaget oerhört begränsat men samtidigt har vi aldrig fått se en manlig version av #Metoo och som man över 50 har jag aldrig haft någon bekant som drabbats av ett sexuellt övergrepp av en kvinna (men har flera kvinnor som vittnat om övergrepp från män).
  • KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-12 16:15:40 följande:

Detta är ett forum där vi till 100% har rätt att vara anonyma, och det är förbjudet att fråga om personliga uppgifter. Men att du KillBill själv är invandrare känns som ganska så självklart. Inte skulle en etnisk svensk försvara invandrare som är våldtäktsmän! Eller vara så mån om, även om det innebär lögner, att försöka att bevisa att svenska män också är det! Det känns som ganska så desperat.

Krimologen Ardavan Khosnoodmenar (det är alltså inte en etnisk svensk som "ljuger") har 2025 skrivit: Personer som är anmälda för våldtäkt har generellt lägre inkomster och i högre grad lever på socialbidrag och bor i utsatta områden. De lider också i högre utsträckning av psykiska störningar, alkohol- och drogmissbruk jämfört med den övriga befolkningen.

Om man är född utomlands, och kom till Sverige när man var över 15 år, är det betydligt högre risk att dömas för våldtäkt. Risken är 6,25 gånger högre än vad den är för en etnisk svensk.

Eller anser du, som vanligt, att sådana här utredningar är en lögn?

Läste du inlägget om vad andra länder numera har för uppfattning om oss?Tidigare kunde man med stolthet säga att man kommer från Sverige, men inte nu längre. Många som reser utomlands säger att de kommer från ex. Norge eftersom Sverige numera benämns som "våldtäkternas huvudstad".

KillBill. Har du någon som helst förståelse för hur vi etniska svenskar upplever allt negativt som denna massinvandring har inneburit? Tidigare ansågs Sverige vara ett av världens tryggaste länder. Och det har nu gått så långt att folk vänder när de vid en lägenhetsvisning får veta att det bor invandrare i det huset. De är rädda för sprängningar.

Som sagt var. Den statistik som Ardavan Khosnood hänvisar till är baserad på ca 1 % av antalet våldtäkter och det går inte att dra slutsatser på ett så litet underlag.  Sedan gäller det att förstå hur ovanligt detta brott är när man slänger sig med uppräkningsfaktorer. 

Enligt tillgänglig statistik är det ungefär 0,4 promille av svenska män som döms för våldtäkt. 99,96 procent av svenska män kommer inte dömas för våldtäkt. 

Låt oss nu räkna upp detta tal med 6, 25 för att se var vi hamnar. Med de siffror som du presenterar kommer  2,25 promille av män med utländsk påbrå dömas för våldtäkt medan 99,75% av 
    män med utländsk påbrå kommer inte dömas för våldtäkt. 

Läs gärna artikeln i kvartal så förstår du att man inte kan dra särskilt mycket slutsatser från våldtäktsstatistiken och det beror på att det är så få våldtäkter som anmäls och av de som anmäls är det så få fall som leder till en fällande dom.  

PS. Jag är pur svensk men till skillnad mot dig så ägnar jag mig inte åt  främlingsfientlighet och eller diverse rasistiska utspel. 
  • KillBill

Det här är intressant statistik. Under flera år så har nu arbetslösheten bland svenskar ökar medan den minskat bland invandrare. Förstår ni hur SD och de övriga Tidö partierna kan vara så slappa inför den stigande arbetslösheten?

• KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-13 06:53:57 följande:

En orsak till detta är nog de mycket stora bidrag som arbetsgivare får när man anställer nyanlända invandrare. Därför anställs idag i princip endast nyanlända med dåliga kunskaper i svenska inom äldreomsorgen. Kvaliteten på äldreomsorgen har fallit drastiskt de senaste tre åren. Det är sorgligt för de äldres skull. Särskilt som man efter pandemin konstaterade att äldreomsorgen hållit alldeles för låg kvalitet, istället för att förbättra den har man låtit den fungera som integrationsmotor, på de gamlas bekostnad. 

Jag har äldre föräldrar som är beroende av äldreomsorgen och jag har sett hur den försämrats kraftigt på kort tid, de senaste tre åren. 

Om vi ska hålla oss till fakta så är det så att ytterst få av befolkningen har subventionerade anställningar och det blir bara färre och färre. Stört är nergången bland utrikes födda.  

• KillBill
    Shiba56 skrev 2025-02-13 11:35:29 följande:

KillBill. Som sagt, hur har du tid med att desperat leta upp alla dessa diagram? Vem är intresserad av detta? Är det vad du gör hela dagarna?

2024 gjordes en undersökning om vad det svenska folket anser om invandringen. "Regeringens väljare vill enligt den nya undersökningen se omedelbara åtgärder mot massinvandringen. Endast 12% vill ta emot flera flyktingar". Och de är förmodligen inte etniska svenskar. Och nej tack, inga diagram!

Läser du inte tidningarna om våldtäkter, misshandel, mord och sprängningar? Bidragsbrott. Hot mot socialtjänst, poliser, läkare och blåljuspersonal. Affärsägare måste genom hot betala till kriminella. Assistansbedrägerier. Våra gamla blir våldtagna. 60 utsatta områden, 60 000 är anslutna till kriminella nätverk. Listan kan göras mycket lång. Sverige är ett skräckexempel för andra länder.

Och jag tror inte att "Britt-Marie, Lars-Åke och Anders" är inblandade i detta. De arbetade hårt hela livet, och ser nu hur Sverige förfaller. Dessutom så har Elsa och Siv blivit våldtagna. De fick fram namnen, och det var invandrare.

Så du vinner inte den här debatten. Lägg istället din tid och energi på någonting vettigt.

Det är tydligt att du föraktar fakta och det är ju inte förvånade. Fakta visar ju att att du mest postar en massa strunt. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-02-13 20:49:43 följande:
    Utan el har vi inget samhälle...

Ett modernt samhälle behöver en fungerande infrastruktur och utan el kommer de som du bara bryr dig om när de går använda som ett verktyg för politisk propaganda att frysa, svälta och dö oavsett om de sitter i ett slott eller en koja.
    Vart vill du komma med ditt resonemang egentligen?
    Menar du att det inte är lika viktigt att det finns bostäder  till befolkningen som att det finns el?

Bägge är förstås fundamentala för samhället.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?