Inlägg från: Anonym (Alla är inte det) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alla är inte det)

Är invandringen en belastning?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 18:21:12 följande:

Det ordnas ju många sekulära aktiviteter i kyrkor, tex konserter med avgift i domkyrkan. Det inskränker ju inte på något vis kyrkan som en plats för tro. 

Jesus hade ju också en särskild plats för barnen , låt barnen komma till mig. Att låta barnen ha skolavslutning i kyrkan ger en fin atmosfär av högtidlighet till avslutningen. Om barnen får se en Jesusbild  och ett kors på köpet skadar ju inte någon.  Sverige är ju ett land som är byggt på kristen  tro sen 1000 år tillbaks,det är en stor del av vår historia. En stor del av vår kultur bygger på den kristna etiken. Oavsett om man tror eller inte. 

Inte rent tidsmässigt/schemamässigt, men jag tänker så här: Om kyrkolokalen är helt reserverad för ett kristet innehåll kommer fler i det allmänna medvetandet att förknippa kyrkorna just med tron och inte tex sekulära konserter. Det kan i sin tur väcka nyfikenhet hos en del individer på vad de här byggnaderna faktiskt är till för och på det faktiska innehållet.

Jag tror att Jesus vill att både barn och vuxna skall komma till honom som frälsare, men en sekulär skolavslutning ser jag inte riktigt som att komma till honom. I en obligatorisk skolavslutning i en kyrka har präst eller pastor munkavle, så budskapet kommer inte fram..

Jag tror tyvärr inte att ett kors eller en Jesus-bild är tillräckligt. Det har länge hållits skolavslutningar i kyrkor och en majoritet av  befolkningen har varit medlemmar och gift sig kyrkligt osv (även om det väl nu är på väg ner under 50%) men Sverige har förblivit till hög % sekulärt. Väckelsen har inte kommit än, och jag tror att det  måste till helt andra saker för att det  skall ske än att barn och ungdomar någon gång då och då kommer in i en kyrka.

Tyvärr skulle jag inte kalla Sverige för ett kristet land. Har det någonsin varit det tänker jag. Men jag älskar mitt 1000 åriga kungarike Sverige

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 18:25:54 följande:
    Att Svenska Kyrkan skulle skilja sig så från församling till församling känner jag inte igen. Jag har besökt gudstjönster inom flera olika församlingar i det stift jag tillhör och det är ingen skillnad alls, i budskapet. Däremot kan olika församlingar rikta in sig på olika aktiviteter, utöver Gudstjönsterna , naturligtvis.
    Flera olika församlingar är inte tillräckligt underlag för att uttala sig generellt.. Däremot är massor av församlingar ett lite bättre underlag.  Jag har varit kristen sedan jag kom till tro vid 16 års ålder och jag har bott i flera olika stift och besökt många församlingar. Jag går i kyrkan varje söndag - oftast i Svenska Kyrkan, men ibland i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, (Jag är mycket ekumenisk-för kristet samarbete över samfundsgränserna.)

Själva textläsningarna är i Svenska Kyrkan de samma-dvs gt/episteln/dagnse evangelietext, men innehållet i predikningarna skiljer sig ibland enormt. Går jag i Pauli vid Redbergsplatsen förmedlas klassisk kristen tro. Åker jag 2 hållplatser längre österut med spårvagnen till Härlanda kan jag mötas av ett helt annat budskap. Jag har också lyssnat på nuvarande Göteborgsbiskop i Göteborgs Domkyrka på midnattsmässa under julen - och hon sa inte ett enda ord kristet budskap - medans det i andra församlingar (och jag brukar välja mera konservativa präster-både kvinnor o män) förmedlas ett sådant budskap.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 08:40:15 följande:

Det är ju inte alls sant. 

Jag går varje vecka i kyrkan. På varje gudstjänst eller mässa står Gud och Jesus i fokus. 

Där kan jag till stor del hålla med dig (i alla fall är det fortfarande så i en hel del församlingar-kanske framför allt utanför storstäderna) så där sätter jag "gilla".
    Och det är jag glad för . Jag vill ha det så att Jesus som del utav den treenige Guden skall stå i centrum, Var ligger förresten din församling?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 08:43:16 följande:
    Det har varit en lång nedgångstid för Svenska Kyrkan. Men nu vänder det. Senaste statistiken visar en avmattning av utträden ur kyrkan. Och ännu mer glädjande, fler unga går med i kyrkan!
    Där  sätter jag också gilla. Glad
    nattuw skrev 2024-12-09 20:17:25 följande:
    Svenska statskyrkan skapades för att kontrollera folket. Dagens kyrka med sina prosaiska kyrkoval, samarbete med andra religioner och pridetåg visar att för svenska kyrkan står inte Jesus i centrum.

Vill du vara Jesuscentrerad? Gå med i en frikyrka och låt resten av befolkningen använda de byggnader som de betalat för genom sina ofrivilliga bidrag till den svenska statskyrkan.

Så enkelt är det inte. Det är alldeles för förenklat uttryckt.

Det finns nämligen ev ca 400 bekännelsetrogna präster kvar i Svenska Kyrkans 1000-tals församlingar. I en av de storstadsförsamlingar av SVK som jag uppskattar mest är tron tydlig och glasklar och ambitionen likaså att föra ut det glada budskapet såväl till människor av andra religioner som till ateister och agnostiker. Det finns åtskilliga församlingar med varm och äkta Jesustro.

Klara (Stockholm), Laurenti (Lund), Råslätts Kyrka (Jönköping), Lundby (Göteborg - vissa präster), Pauli (Göteborg), kyrkor på landsbyggden i Västergötland och Kronoberg, de Lestadianska bygderna i Norrland, Ett antal församlingar i de högkyrkliga bygderna i Kalmar län, de gammalkyrkliga bygderna i norra Skåne (där precis nu mycket folk strömmar till enligt rapporterna) etc etc etc. Exemplen är väldigt många.

Medlemskap i SVK är frivilligt och kyrkoavgiften likaså, Den behöver man inte betala om man inte vill. Och jag vill faktiskt kämpa för att det skall vara tillåtet att ha kristna aktiviteter i kyrkorummen, det de ursprungligen är byggda för. (Sedan är det en förenkling att säga att SVK skapades för att kontrollera folket. Den kom till på 1500-talet, men den var ju en fortsättning av den svenska grenen av Katolska Kyrkan men den blev då reformerad och banden med Vatikanen klipptes, och många av dem som skapade den, bla en av mina förfäder som var med och underteckande Uppsala mötes beslut på 1500-talet (jag har 6 generationer präster bland mina förfäder på min moders sida) hade verklig tro och ideal.

Sedan finns formellt ingen statskyrka sedan 1/1 2000. Dock finns statskyrkosystemet delvis kvar i praktiken, men jag vill ha bort alla partipolitiker ur SVK och fullfölja en 100% andlig frihet för SVK, bla avskaffa "lagen om Svenska Kyrkan". Det är ju bara helt och totalt absurt att den finns. Det finns ju ingen "lagen om Equmeinakyrkan" eller "lagen om Trosrörelsen" eller "lagen om Katolska Kyrkan i Sverige" etc etc.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 12:04:53 följande:
    I predikan tycker jag att prästen skall få ha lite svängrum , att tala om aktuella ting som människor idag kan engagera sig. Med anknytning till dagens bibeltexter förstås , enligt kyrkoåret. 

Svängrum är inte som jag anser det liktydigt med att aldrig tala om det centrala frälsningsbudskapet hos Jesus och apostlarna - eller till och med förneka detta.. Vissa frågor är eviga och gäller helt oberoende av tid. Vissa sanningar som varit aktuella förut är lika aktuella idag. Vi skall alla dö.

Det viktigaste tror jag är att det som förmedlas är vad Jesus själv vill se förmedlat, inte att vara en vindflöjel som går bara efter vad vissa är intresserade av,

Sedan att ta med och inte glömma bort det centrala temat utesluter definitivt inte heller att ta upp en del andra saker också, men jag vill se/höra en balans och jag tänker fortsätta att välja de präster och pastorer i både Svenska Kyrkan och i andra samfund som förmedlar det klassiskt kristna budskapet.

Sedan tror jag att gränsen för Guds verkliga kyrka inte alls går mellan mänskligt grundade samfund, utan tvärtom tvärs igenom samfundsgränserna. Jag är förvisso formellt Lutheran, men jag tycker tex att en av de bästa predikanterna vi har i staden är stadens katolske kyrkoherde. Ibland tycker jag mig känna igen mina verkliga trossyskon helt oberoende av gränserna mellan olika kristna samfund. "Kyrkan" sin djupaste och verkliga mening tror jag är gemenskapen av alla som i sitt hjärta är Jesu uppriktiga lärjungar - och inget mänskligt samfund.

nattuw skrev 2024-12-10 20:00:41 följande:
    Svenska kyrkan var och är en politisk organisation som inte byggt sitt välstånd på allmosor från troende utan på svenska skattebetalares arbete.

Om man inte är medlem behöver man inte betala  ett öre i medlemsavgift dvs 0 öre.

Sedan glömmer du att SVK inte är en homogen organisation, Jag väljer bekännelsetrogna församlingar/konservativa församlingar och deras präster och diakoner. Till dessa församlingar når inte liberalteologiska och politiserade biskopars makt över huvud taget fram - församlingar som sannerligen inte är av politisk natur. De finns dels på landsbygden, men även vissa storstadsförsamlingar ingår i den gruppen

I de församlingar jag går i SVK skulle aldrig de liberalteologiska biskoparna släppas upp i predikstolen om ens över tröskeln till kyrkorummet, 

Däremot är det viktigt att till 100% helt befria SVK från allt partipolitiskt inflytande, (för politiker som inte tror bör ha 0 att säga till om i ett trossamfund. Det säger sig självt.)och arbetet med det som en strävan fortsätter bla vi i Frimodig Kyrka med. Jag erkänner inte de liberalteologiska biskoparna och prästerna, och bojkottar "deras gudstjänster". 

Vidare måste den så kallade "lagen om Svenska Kyrkan " avskaffas. Det finns inte någon "lagen om katolska Kyrkan i Sverige" eller "lagen om den hinduiska rörelsen i Sverige"etc. Det vore ju helt & totalt absurt. Politiker har ju inte det minsta med föreningar (och ett trossamfund är ju just en förening) att göra

Sampo skrev 2024-12-11 11:54:00 följande:

Jag anser att religion ska vara fri från statlig inblandning och att religiösa samfund ska kunna agera utifrån sina övertygelser. Ja den diskussionen kom upp för att någon skrev att skolavslutningar i kyrkolokaler försvinner pga invandring. Då tog jag - som troende - upp att jag av helt annat skäl är emot skolavslutningar i kyrkorummet - nämligen för att jag vill att kyrkorummet ska vara reserverat för specifikt kristna aktiviteter, och skolavslutningar är ju sekulära evenemang där en ev medverkande präst/ pastor ju ändå får munkavle och inte får förmedla det  budskap som själva kyrkorummet är till för att förmedla.

Ja, den diskussionen kom upp för att någon skrev att skolavslutningar i kyrkor tas bort pga invandring. Jag skrev då som troende att jag är emot skolavslutningar i kyrkor av en helt annan orsak - nämligen att jag vill att kyrkorummet skall vara reserverat för specifikt kristna aktiviteter. En skolavslutning är en sekulär samling och kan hållas i någon annan lokal, tex själva skolan. På en skolavslutning får en präst/pastor munkavle och det tycker jag inte är värdigt.

Ja, icke troende politikers makt skall bort från kyrkorna, tex SVK. En kyrka är ju en förening - och politiker styr ju inte i andra föreningar - tex en golfförening eller en fotbollsförening

Sedan tänker jag också att om församlingen och elever och skolpersonal vill kan det hållas en skoavslutningsandakt/gudstjänst med frivillig närvaro på icke skoltid där prästen eller pastorn också är fri att genomföra konfessionella inslag som hör till en andakt

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 12:58:25 följande:
    Vad är en liberalteolog och en liberalteologisk biskop? Vad är det i deras budskap som du känner är så dåligt att du inte kan erkänna dem som de präster och biskopar de är i Svenska Kyrkan? 

Kan du ge några exempel? 
    Präster och biskopar i SVK, numera även några präster och pastorer i vissa andra samfund än SVK, som förnekar centrala delar i klassisk kristen tro så som den i ca 2000 år bekänts av den världsvida kyrkan (alla större kristna samfund) . Egentligen skulle detta tas upp i en egen tråd om man skall tala detaljer.. Med inte erkänna  menar jag att jag är noga med val av präst/församling då jag går på gudstjänst, och jag går till sådana präster i SVK  och i andra kristna samfund (är ju ytterst ekumenisk) som helt enkelt förmedlar klassisk kristen tro.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 14:03:58 följande:
    För mig är det väldigt enkelt. Jag tror på Jesus och det han predikade, Jesus budskap. Det budskapet finns väldigt tydligt bevarat och nerskrivet i Bibelns nya testamente, Evangelierna. 
    Allt det som människor byggt kring Jesus budskap och som kanske kallas teologi är inte intressant för mig. Jag tror på Jesus och hans budskap och det är grunden till all kristen tro och mer behövs inte.
    Problemet är som jag ser det  att liberalteologerna förnekar just Jesu budskap. Jag väljer av det skälet alltid konservativa präster/pastorer som jag menar bevarar det budskapet och inte gör om det. Jag väljer efter den individuelle prästen/pastorn vart jag går på söndagen, inte efter samfund. Därför besöker jag olika samfund men mest konservativa församlingar som finns i Svenska Kyrkan. Det finns fortfarande många som jag tror mycket bra präster och diakoner inom Svenska Kyrkan, men också de som förändrat Jesu budskap till en oigenkännlighet.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-12 08:32:18 följande:

V v skapa er egen tråd om kyrkan och jesus. Tack.

Är invandringen en belastning?
    Om jag hinner skall jag starta en tråd i veckoslutet eller nästa vecka.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-11 14:03:58 följande:
    För mig är det väldigt enkelt. Jag tror på Jesus och det han predikade, Jesus budskap. Det budskapet finns väldigt tydligt bevarat och nerskrivet i Bibelns nya testamente, Evangelierna. 
    Allt det som människor byggt kring Jesus budskap och som kanske kallas teologi är inte intressant för mig. Jag tror på Jesus och hans budskap och det är grunden till all kristen tro och mer behövs inte.
    Jag skall om jag hinner starta en egen tråd på området i veckoslutet. Vi får nog lämna sidospåret även om din o min diskussion är intressant.
    nattuw skrev 2024-12-12 07:50:22 följande:
    Det är fortfarande de svenska skattebetalarna som vare sig de ville det eller inte tvingades hjälpa till att bygga upp den svenska kyrkans välstånd. Att tvångsanslutningen avskaffats ändrar inte på den saken.
    Det ser jag inte som något skäl för mig att sluta arbeta för en kyrka där tron är i ett absolut centrum.  Men vi får kanske lämna detta sidospår nu enligt TS önskemål. Jag startar ev en egen tråd snare i veckan med bla dessa saker
    Anonym (Muu) skrev 2024-12-12 14:15:22 följande:

Tja, finns många belastningar. Ett exempel är de ofattbara summor som staten ger Ukraina. Finns inga gränser, miljarderna är nog biljarder. Samtidigt som man skär ner på all sjukvård, barn och äldreomsorg. Eller urfula "konstverk" som beslutas att sättas ut i städer som kan kosta oändliga miljoner. Eller helt orimliga löner till politiker. Sen tycker jag hela kungafamiljen är en rejäl ekonomisk belastning för samhället. Tänk vad alla dessa pengar kunde gått till? Men som sagt. Finns många belastningar. Oändligt många. Skulle alla invandrare lämna Sverige skulle vi få en rejäl kris och brist på läkare och övrig sjukvårdspersonal, brist på personal i äldreomsorgen, barnomsorgen, brist på personal i kollektivtrafiken mm. I dessa områden är det extremt många invandrare som jobbar.

Ingen här har sagt att "alla invandrare skall lämna Sverige". Däremot vad många GLÖMMER vad gäller den offentliga sektorn där man säger att det vore brist utan invandring är att ÄVEN invandrare använder den offentliga sektorns tjänster, så den efterfrågade volymen ökar alltså också med invandring. Även länder med låg invandring har fungerande offentliga sektorer.

Jag är också emot att ge vapen till Ukraina -och emot allt militärt våld.. (Däremot hjälp till civila ukrainare och andra accepterar jag.) Och jag vore såklart även emot att ge vapen till Ryssland-är ingen Putinanhängare.

Anonym (Muu) skrev 2024-12-12 16:27:58 följande:
    Nja, håller inte med dig riktigt. Tycker också att man ska hjälpa ALLA civila i krig runt om i världen oavsett land om man kan. Sen tycker jag det finns ett tak på hur många oräkneliga miljarder man kan ge. Jag ser hur vården och barnomsorgen går på knäna av personalbrist (besparingar) och det äventyrar människornas och barnens säkerhet. Skolan brister, inga resurser osv osv. Tycker inte man ösa hur mycket miljarder som helst på folkets bekostnad som står kvar med hål i fickorna. Ochvsedan säga vi måste spara. Skönt att du är emot vapengåvor. Det är ju jättebra.

Vänta lite. Jag SA INTE att man inte skall hjälpa civila i andra konflikter och katastroflägen, men nämnde just de ukrainska eftersom den jag svarade nämnde Ukraina. Jag  ÖKAR GÄRNA hjälpen, både statlig och tex kyrklig + andra organisationer till katastrof- o krigsdrabbade världen över, Däremot vill jag se en mindre migration till Sverige.

Asylsystemet skall ge skydd åt förföljda men inte vara ett allmänt sätt att försöka lösa stora humanitära kriser, när man kan HJÄLPA FLER i närområden än när man tar hit en viss andel.

dacosta skrev 2024-12-12 18:23:08 följande:
    ?som kristen? hjälper man invandraren, o som individ är man rasande ihop m invandraren över att hen är där ELLER
    Det är inte alltid bästa sättet vid stora humanitära kriser att hjälpa så många som möjligt att en del  kommer hit. Däremot skall möjligheten till asyl finnas för människor som direkt är förföljda
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-12 18:39:00 följande:
    Man kan tycka det är tråkigt med all kriminalitet som vi fått pga invandringen. Jag tror vi är för snälla och naiva. I Tyskland som också tagit emot många från Afrika och Mellanöstern har man inte fått den höga nivå av kriminalitet som vi fått i Sverige. Troligen pga att de har en mycket Starkare poliskår, både fler poliser och tuffare poliskår . I Sverige är det för lätt att begå brott. 
    Och jag tror inte Tyskland tagit emot lika många från det området per kapita.
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:30:39 följande:
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?

Jag har tidigare i tråden gått in på huvudfrågan, men seden svarade jag någon -tror det var Uppsalabo - angående att en del (bla Uppsalabo) menar att migration bidrar till att ta bort skolavslutningar i kyrkorum. DÄRFÖR nämnde jag en 3:e ståndpunkt som är-VARKEN Woke (och därför nej till avslutningar i kyrkan) ELLER av traditionsskäl ja till avslutningar i kyrkan. Den 3:e ståndpunkten var ett "nej" till att använda kyrkan eftersom jag som troende kristen vill reservera kyrkorummet för helt kristna aktiviteter.

Det berodde alltså på att jag BESVARADE ett uttalande, och det var inte meningen att det skulle bli så mycket mer än det, men sedan fick jag själv flera svar och det rullade på

Jag hade alltså inga "onda" kapningsavsikter. Därför vill jag nu avsluta den delen helt och sen göra en egen tråd. Så vi sätter punkt här

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-12-13 09:30:39 följande:
    Oavsett hur din personliga tidplan ser ut så borde du inte medverka till att kapa och förstöra denna viktiga tråd, eller någon tråd för den delen.

Med beaktande av din beskrivna bakgrund och kunskap tror jag att du kan hålla med om att du borde visa lite bättre respekt för trådstartaren och för trådens ämne?
    Tillägg: Dessutom har jag stor kunskap på området, men som sagt-Vi lämnar detta nu genast. Vi sätter punkt här.
    Anonym (silly) skrev 2024-12-13 21:33:22 följande:
    På 1970-talet var våldtäkt inom äktenskapet inte olagligt. 

På 1970-talet var inte barnaga olagligt.

För mindre än 100 år sedan sköt svensk militär mot civila medborgare.

Det du skriver är inte någonting som är fler 100-tals år gammalt.

Efterkrigstiden med svensk industrualisering och bygget av ett välfärdssamhälle minskade konfliktytor. 

Den långa nivån av våld i samhället är en tunn fernissa räknat i ett fåtal 10tals är ovanpå hundratals och tusentals år av grovt våld i samhället, av samhället och mellan befolkningen.
    Vore det inte bra att ha kvar den "fernissan" i så fall? Det är väl bättre än våld?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?