Är invandringen en belastning?
Det ordnas ju många sekulära aktiviteter i kyrkor, tex konserter med avgift i domkyrkan. Det inskränker ju inte på något vis kyrkan som en plats för tro.
Jesus hade ju också en särskild plats för barnen , låt barnen komma till mig. Att låta barnen ha skolavslutning i kyrkan ger en fin atmosfär av högtidlighet till avslutningen. Om barnen får se en Jesusbild och ett kors på köpet skadar ju inte någon. Sverige är ju ett land som är byggt på kristen tro sen 1000 år tillbaks,det är en stor del av vår historia. En stor del av vår kultur bygger på den kristna etiken. Oavsett om man tror eller inte.
Inte rent tidsmässigt/schemamässigt, men jag tänker så här: Om kyrkolokalen är helt reserverad för ett kristet innehåll kommer fler i det allmänna medvetandet att förknippa kyrkorna just med tron och inte tex sekulära konserter. Det kan i sin tur väcka nyfikenhet hos en del individer på vad de här byggnaderna faktiskt är till för och på det faktiska innehållet.
Jag tror att Jesus vill att både barn och vuxna skall komma till honom som frälsare, men en sekulär skolavslutning ser jag inte riktigt som att komma till honom. I en obligatorisk skolavslutning i en kyrka har präst eller pastor munkavle, så budskapet kommer inte fram..
Jag tror tyvärr inte att ett kors eller en Jesus-bild är tillräckligt. Det har länge hållits skolavslutningar i kyrkor och en majoritet av befolkningen har varit medlemmar och gift sig kyrkligt osv (även om det väl nu är på väg ner under 50%) men Sverige har förblivit till hög % sekulärt. Väckelsen har inte kommit än, och jag tror att det måste till helt andra saker för att det skall ske än att barn och ungdomar någon gång då och då kommer in i en kyrka.
Tyvärr skulle jag inte kalla Sverige för ett kristet land. Har det någonsin varit det tänker jag. Men jag älskar mitt 1000 åriga kungarike Sverige