Inlägg från: Anonym (Krig i Danmark och Polen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Är invandringen en belastning?

KillBill skrev 2025-02-18 09:44:52 följande:
    Är Bagdad Bob ditt mellannamn?
    Du frågar mig om Bagdad Bob är MITT mellannamn?

På förekommen anledning frågar jag dig detsamma?
    Och om mitt antagande stämmer att du mycket väl kan känna igen det nedan citerade?

sätt som narcissister använder för att utsätta andra för övergrepp

Avledande manövrar

Narcissisten byter ämne,
    så snart den inte vill svara på eller diskutera en fråga. Det kan vara allt från triviala saker till stora frågor.

Anklagar och klandrar - spegling

Narcissisten kan börja anklaga andra för av denne påhittade saker.  
    Ofta handlar det om så kallad ?spegling?,
    det vill säga att anklaga någon för det man själv är skyldig till.

Narcissisten vet att det den anklagar sitt offer för inte är sant, men fortsätter ändå.

Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-18 16:00:53 följande:
    Jag backade några dagar, och detta är några av KillBills kommentarer:

Vad babblar du om?
    Varför ljuga om en sak som är så enkel att kolla upp?
    Den fråga som folk i tråden bör ställa sig är varför du anstränger dig för att flytta fokus från att den här typen av vidrigheter även utförs av svenskar?
    Uppgifter är för gamla!
    Driver du med mig?
    Varför ljuger du om en sådan sak?
    Ditt påstående gör att jag ifrågasätter om du förstår betydelsen?
    Bevisa vad du säger!
    Jag vägrar att diskutera anekdoter!
    Är du dum?
    Ja som vanligt så skyr ni främlingsfientliga fakta som går emot era påståenden!
    Det är ovanligt tondövt av dig!
    Fakta visar ju att att du mest postar en massa strunt!
    Oj. Då är det ju ännu värre än vad jag hade uppfattat!

Det verkar kanske finnas ännu tydligare anledning att ställa detta i samband med det av mig citerade i förra inlägget?

kan känna igen det nedan citerade?

sätt som (narc***isten) "vissa" använder för att utsätta andra för övergrepp 

Avledande manövrar

"Narcissis***) "vissa"  byter ämne,
    så snart den inte vill svara på eller diskutera en fråga. Det kan vara allt från triviala saker till stora frågor.

Borde vi inte alla för trådens skull försöka hålla oss till ämnet?

Att byta ämne när man inte vill diskutera trådens ämne kan väl aldrig bli ok?

Om man inte vill diskutera trådens ämne så bör man väl i stället starta en egen tråd som behandlar det ämne man själv vill diskutera?

Padirac skrev 2025-02-18 20:46:53 följande:
    Det är väl inte så j*vla framgångsrikt att få upp rasism på det politiska bordet - där är vi inte heller överens

Självfallet kan väl ingen av oss förvänta oss att vi ska vara överens om precis alla detaljer, det vore ju ändå tråkigt och inte bra för forumet om alla diskussioner bara dör ut.

Det där om rasism är en detalj som jag inte har skrivit något om, där håller jag absolut inte med dig, så det får stå för dig.
    Det partiet du älskar att framhålla i debatten är av en stor andel Svenska väljare invalt i Sveriges riksdag, på mycket stark demokratisk grund. Detta är rena fakta, oavsett vad du känner.
    Jag är säker på att en så stor del av svenska väljare absolut inte är rasister.
    Tror du verkligen det?

Men jag är alltså glad att du har tagit initiativ och visat en början till att vi faktiskt kan vara överens om något.
    Jag uppskattar att du ändå kunde ge mig att du håller med mig om just precis de två saker jag skrev om.

1.) SD har varit Sveriges mest framgångsrika parti i modern tid, det är det enda parti som har vuxit så starkt i svensk politik. För mig är det helt ok om du för ordningens skull vill att jag lägger till; Sveriges mest framgångsrika parti vad gäller ökat antal röster och ökad procentandel av Sveriges alla väljare.

2.) S egna valanalyser visar tydligt och gång på gång att de har förlorat massor till SD. Om du känner att du vill stryka ordet ?massor? så är också det helt ok för min del.

Som jag skrev tidigare så förstår jag om det kanske är svårt för dig förstå, och du är självfallet fri att tro vad du vill, men jag är helt överens med dig och mitt tack för att du tydligt visar detta är ett ärligt tack från mig.

(Som tidigare bryr jag mig inte om allt det där andra du skriver om eftersom det helt saknar samband med mitt inlägg
    och dessutom är det ju helt OT.)

Padirac skrev 2025-02-18 23:02:59 följande:

Att SD har sina ideologiska rötter i rsism, nazism och fascism betyder ingenting annat än att SD har sina ideologiska rötter i rasim, nazism och fascism.

En del röstar på SD för att de delar deras ideologiska grundvärderingar - andra röstar på SD för att de delar SDs intersse och övertygelse i enskilda sakfrågor. Det första är unikt för ASd i verkgesriksdag, det andra delar olika partiers väljade med varandra.

Du måste kunna skilja på politiska pariers ideologier och varför värljare röstar på ett parti.

men som vanligt förssäker man försvara SDs ideologiska grudner som byggerp årasim, nazism och fascism med att det är att tro att alla deras väljare än rasister, nazister och fascister. Det spelar ingen som helst roll hur mpnga som röstar på SD, SDs olitiska grund är enligt deras egen vitbok byggd på rasism, nazism och fascism.

Säger du att SD ljuger i sin egen vitbok?

Alla partier har förlorat väljare till SD, till största antal och till största andel M, sedan S till nästs största antal, men btydeligt mindre i andel.

Det verkar som att det enda vi är överens om är att vi inte är överens om de påståenden utom kontext  du försöker övertyga dig själv om att andra är överens med dig om.

Vilket debacel !!

Kan dina inlägg och ditt medvetna och upprepade agerande tolkas på annat sätt än att du Padirac personligen stödjer kommunismens mördande och förföljande av många fler miljoner människor?

Jag för min del är mycket tydlig med att jag fördömer nazismen.

Men till skillnad mot dig fördömer jag också och i ännu högre utsträckning kommunismen och deras långt värre mördande och förtryck av många fler miljoner människor.

Jag har aldrig sett dig göra motsvarande jämförelse med VPK/Vänsterpartiets historiska kopplingar till kommunismen, trots att dessa kopplingar har visats vara både mer omfattande och mer långvariga, i jämförelse.

Självfallet är du tillräckligt informerad så du vet att många fler miljoner människor har mördats och förföljts i kommunismens namn i jämförelse med nazismen.

Jag förutsätter att du känner till att kommunismen också i dag betraktas som ett hot mot mänskligheten (detta i jämförelse med att nazismen anses vara i princip utrotad och inte längre anses utgöra något hot mot mänskligheten.)

Jag har aldrig sett dig i något inlägg fördöma kommunismen, Vänsterpartiet eller något kommunistiskt parti, trots att du ständigt och upprepat pratar om nazism och det där partiet med ett S och D i namnet.
    Varför gör du personligen ditt val att ständigt och upprepat göra denna skillnad?

Kan allt detta förklaras på annat sätt än att du Padirac personligen stödjer kommunismen, folkmorden och förföljelse av miljontals människor, du stödjer mord och förtryck av medmänniskor och du tycker det är rätt, när detta sker i kommunismens anda?

Vilket debacel !!

Jag svarar på ditt inlägg där du valde att citera mig.
    När jag svarar på ditt inlägg, är det då jag som har bytt ämne?

Du ger intryck av att du försöker tysta mig...

Sakfel av dig:
    Jag har inte försvarat det där partiets ideoogi, det partiet du älskar att göra PR för, med S och D i namnet.

OBS:
    Jag för min del är mycket tydlig med att jag fördömer nazismen.

Men till skillnad mot dig fördömer jag också och i ännu högre utsträckning kommunismen och deras långt värre mördande och förtryck av många fler miljoner människor.

OBS 2:
    Jag har aldrig sett dig i något inlägg fördöma kommunismen, VPK/Vänsterpartiet eller något kommunistiskt parti,
    trots att du ständigt och upprepat pratar om nazism och det där partiet med ett S och D i namnet.

Varför gör du personligen ditt val att ständigt och upprepat göra denna skillnad?

Hur f*n kan människoliv inte spela någon roll för dig när mördandet sker i kommunismens namn?

Kan du förklara ditt märkliga beteende där du uppenbarligen gör denna skillnad på människoliv, denna skillnad att du aldrig kritiserar mördande och förföljelse av fler miljoner medmänniskor?

Kan du förklara varför du alltid väljer avstå från att kritisera det svenska parti VPK/Vänsterpartiet med deras historia som så tydligt har gett sitt stöd till de mördande kommunisterna?

Padirac skrev 2025-02-19 05:43:30 följande:

Jo men självklart, alla som kritiserar SD , nazister, fascister och rasister är vänsterliberala kulturmarxister och kommunister.Nalle

Det här var nog en av de 'mest begåvade' upprepningarna av försvaret av SDs ideologi på senare tid.

Mä,mä,mä .  ..  du är ju kommunist Tomte

Hur f*n kan kritik mot rasism, nazism, fascism likställas med kommunism? Bara av de som älskar SD pga allt de skrivit om sin egen ideologi i sin vitbok antar jag.

Det här har vi varit genom tidigare, det vet du själv också. 

Men hur var det du skrev nyss om att du Byter ämne och om narcissist? Skål

Tyra myra skrev 2025-02-19 15:47:17 följande:
    Nu var ju frågan i tråd starten "är invandringen   en belastning".

När man hela tiden tjatar om det negativa och inte nämner ett uns av det positiva så undrar man om det inte är den generaliserade bilden av invandring som ett hot man talar om. 

När man väljer att bara se det negativa och blundar för det positiva tycker åtminstone jag att man är enögd, 

Då väljer man att svara utifrån en generaliserad bild inte utifrån fakta.
    Jag har följt tråden sedan start och jag tror att jag har läst nästan alla inlägg.
    Du har fel!

Så vitt jag kan se så räknar i princip alla både plus och minusposter, tar hänsyn till både det negativa och det positiva.
    Ingen har vad jag kan se resonerat om eller utifrån enbart det negativa, ingen har förnekat att det också finns något positivt, så som du försöker påstå.

I princip alla som gör en sådan bedömning kommer fram till att summan blir negativ, alltså att summan av invandringen innebär en tydlig belastning för landet Sverige och dess invånare. 

Ingen har kunnat motsäga det faktum att ekonomiskt innebär det att summan blir negativ och en fruktansvärt stor belastning för Sveriges skattebetalare.
    Detta är sakligt belagt av alla som har gjort någon välgrundad ekonomisk bedömning mht både positiva och negativa faktorer.
    Bl a visas det tydligt i nuvarande regeringens budget och det visades tydligt också i den förra S-regeringens budget.
    Kostnaderna och belastningen har kommit att bli fruktansvärd.

Om du på någon väl belagd grund kan visa att i princip alla skulle ha fel, att t ex alla i denna tråden, alla nationalekonomer och alla svenska regeringar skulle ha fel, så får du gärna presentera din grund för detta?
    KillBill skrev 2025-02-19 17:49:10 följande:
    WORD
    Problemen försvinner av sig själva, eller är icke existerande, om man tillräckligt envetet döljer dem och förnekar att de finns.

Detta är WORD för vissa...
    Tyra myra skrev 2025-02-19 19:58:30 följande:
    Det är OT ber dig läsa frågeställningen en gång till.

Är invandringen en belastning?
    Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning.

Om man räknar såväl positiva som negativa aspekter och summerar så kommer alla fram till att invandringen är en belastning (alla som har kommit ur naiviteten, alla som nu äntligen ser det komma, alla som inte blundar, döljer och förnekar problemen och sanningen).

Många har visat detta i den här tråden.
    Ingen, inte en enda, har kunnat visa något annat.

Belastningen gäller inom alla problemområden i vårt nya Sverige.
    Särskilt tydligt om vi tittar ekonomiskt:
    Ingen har kunnat motsäga det faktum att ekonomiskt innebär det att summan blir negativ och en fruktansvärt stor belastning för Sveriges skattebetalare.
    Detta är sakligt belagt av alla som har gjort någon välgrundad ekonomisk bedömning mht både positiva och negativa faktorer.
    Bl a visas det tydligt i nuvarande regeringens budget och det visades tydligt också i den förra S-regeringens budget.
    Kostnaderna och belastningen har kommit att bli fruktansvärd.
    Tyra myra skrev 2025-02-20 11:16:22 följande:
    Du får ursäkta mig men är det inte så att man måste se invandringen ur ett tidsperspektiv. 

Det är ju ex först nu forskare börjar kunna se hur flyktingvågen från forna Jugoslavien påverkat Sverige.  

Att hela tiden enbart se till de negativa delarna av invandringen och inte redovisa de positiva aspekterna är i mina ögon inte rättvisande. 

Detta ska på inget sätt tolkas som om jag inte ser eller vill se de negativa delarna och den bristande integrationen vi lever med idag.

Men om man ska svara på frågan om invandring är en belastning måste man ta med alla aspekter även de som är positiva för vårt samhälle i dag och i framtiden.

Det har börjat komma forskning kring hur flyktingvågen från det forna Jugoslavien påverkat vårt samhälle. Googla gärna på detta.

Nu är jag faktiskt så gammal att jag mycket väl kommer ihåg hur tongångarna gick och hur undergångsprofeterna fick luft under vingarna när flyktingarna från Balkan kom.  Det lät väldigt lika då som idag men de var mycket färre.  Vad detta beror på är svårt att säga.

Men precis som så mycket annat ligger nog missnöje över den egna situationen bakom missnöjet med invandringen. Vi har helt enkelt fler missnöjda svenskar nu än vi hade då under kriget på Balkan.

Gissningsvis handlar en stor del av missnöjet med problem i den offentliga sektorn, Vård skola omsorg, rättsväsende,  Tyvärr går det nog inte att lösa dessa genom en minskad eller stoppad invandring. 

Det handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser och en ovanan att inte vara beredda att betala vad det kostar. Vi ser skatter som en kostnad vi inte är beredda att betala men samtidigt sänker vi inte kraven på det allmänna.

Nu har jag skrivit mer än nog i tråden
    Jag ser och förstår när du skriver vad du tycker och känner. Men jag kan inte finna att du i sak har någon grund som stödjer det du känner och tycker?

Menar du t ex att regeringens nu gällande budget, likväl som den förra S-regeringens budget, är helt fel?
    Fel när det i budgeten faktamässigt framgår den ekonomiska belastningen, de fruktansvärt ökande kostnaderna, som följer av den misslyckade invandrings- och integrationspolitik vi har fört i Sverige under senare år?

Numera råder ju ingen tvekan om att rent faktabaserat är invandringen, alltså den svenska invandrings- och flyktingpolitiken, en belastning.

Det är helt uppenbart att majoriteten av de människor, s k flyktingar, som har gjort sitt eget val att passera genom flera länder för att till slut välja att resa från Danmark till Sverige har gjort detta valet av helt andra orsaker än att man skulle fly för sitt liv och/eller fly från krig.

En mycket mera sannolik orsak är att de flesta som har valt att lämna Danmark för att resa till Sverige har gjort det av ekonomiska orsaker och för att komma i åtnjutande, alltså utnyttja, den Svenska "gratis" välfärden.

Sanningen är givetvis självklar och uppenbar, att den Svenska traditionella välfärden, för inte länge sedan en av väldens absolut bästa, aldrig var avsedd för att utnyttjas på detta sätt och utav dessa stora strömmar av människor.
    Den Svenska välfärden är absolut inte finansierad för att användas på detta sätt.

Som en direkt följd av Sveriges totalt misslyckade invandrings-/integrationspolitik råder nu extrema resursbrister i den Svenska välfärden, t ex gällande det du skriver inom vård/skola/omsorg, den ökade belastningen är uppenbar och allvarlig,
    kostnaderna och problemen inom välfärden skenar,
    den välfärd som innan Sveriges katastrofala politik var en av världens bästa.

Kan du ärligt mena att du finner jämförbara motsvarigheter, gällande belastning och skenande kostnader, när du jämför med den förra invandringen från t ex forna Jugoslavien?

Gällande våra nya samhällsproblem och belastningen i Sverige går det att göra direkta jämförelser med många goda exempel på jämförbara länder som inte alls har samma belastning och inte alls har drabbats av motsvarande samhällsproblem.
    Den enskilt största skillnaden är att alla dessa länder har valt att föra en annan invandringspolitik än vad vi har gjort i Sverige.

Den framgångsrika politik som dessa fullt jämförbara länder har fört är en politik som mycket mera stämmer överens med väljarnas åsikt och vilja, man har varit bättre på att lyssna på och respektera sina invånare och väljare, vilket har gjort att i dessa jämförbara länder har man sluppit det allra mesta med denna belastning och dessa fruktansvärda samhällsproblem.

Tyra myra skrev 2025-02-20 11:16:22 följande:
    Du får ursäkta mig men är det inte så att man måste se invandringen ur ett tidsperspektiv. 

Det är ju ex först nu forskare börjar kunna se hur flyktingvågen från forna Jugoslavien påverkat Sverige.  

Att hela tiden enbart se till de negativa delarna av invandringen och inte redovisa de positiva aspekterna är i mina ögon inte rättvisande. 

Detta ska på inget sätt tolkas som om jag inte ser eller vill se de negativa delarna och den bristande integrationen vi lever med idag.

Men om man ska svara på frågan om invandring är en belastning måste man ta med alla aspekter även de som är positiva för vårt samhälle i dag och i framtiden.

Det har börjat komma forskning kring hur flyktingvågen från det forna Jugoslavien påverkat vårt samhälle. Googla gärna på detta.

Nu är jag faktiskt så gammal att jag mycket väl kommer ihåg hur tongångarna gick och hur undergångsprofeterna fick luft under vingarna när flyktingarna från Balkan kom.  Det lät väldigt lika då som idag men de var mycket färre.  Vad detta beror på är svårt att säga.

Men precis som så mycket annat ligger nog missnöje över den egna situationen bakom missnöjet med invandringen. Vi har helt enkelt fler missnöjda svenskar nu än vi hade då under kriget på Balkan.

Gissningsvis handlar en stor del av missnöjet med problem i den offentliga sektorn, Vård skola omsorg, rättsväsende,  Tyvärr går det nog inte att lösa dessa genom en minskad eller stoppad invandring. 

Det handlar om fördelningen av våra gemensamma resurser och en ovanan att inte vara beredda att betala vad det kostar. Vi ser skatter som en kostnad vi inte är beredda att betala men samtidigt sänker vi inte kraven på det allmänna.

Nu har jag skrivit mer än nog i tråden

Tyra myra, om du nu tänker lämna, tack för att du har bidragit till olika diskussioner.
    Jag har efter min bästa förmåga försökt resonera och svara på dina frågeställningar och dina inlägg.
    Innan du lämnar, jag ställde några frågor till dig, har du svarat och resonerat om dessa? (Förlåt om jag missat något).

Mot bakgrund av en del av det du skriver i dina inlägg, har du själv reflekterat någon gång gällande de mycket kända uttalanden som den dåvarande statsministern (S) gav:
    "Vi har varit naiva"
    "Vi såg det inte komma".

Känner du dig säker på att inget i det du skriver också skulle kunna betraktas vara naivt?
    Känner du själv att du är en av dem som kan skriva under på att du såg det inte komma, och kanske att du fortfarande inte ser det komma?

Gällande ditt eget uttryck "några få exempel",
    är det din verkliga åsikt och din ärliga uppfattning att den stora majoriteten av individer som i dag fyller våra fängelser, och alla de individer som Sveriges myndigheter redan har kalkylerar med ska fylla ännu fler nya fängelseplatser, är det verkligen rätt av myndigheter och Sveriges innevånare att kalla alla dessa "några få exempel"???

Jag för min egen del känner och tycker det skulle vara mer ärligt konstatera att du och några enstaka ägnar er åt att fortsätta försöka dölja och förneka sanningen.

KillBill skrev 2025-02-20 12:28:10 följande:
    Sedan Jämfört med 1990 är skattetrycket nästan 9% lägre idag än då. I pengar handlar det om närmare 600 miljarder per år.  Den senaste forskningen pekar på att kostnaden för invandringen uppgår till ca 1 procent vilket i pengar blir ca 70 miljarder.  

Om man är besviken på att välfärden har försämrats så hittas syndabockarna framförallt blend dem som drivit igenom alla stora skattesänkningar sedan 1990. 

www.gu.se/nyheter/ny-studie-om-flyktinginvandringen-och-de-offentliga-finanserna
    Hur förklarar du då att det finns fullt jämförbara länder som i minst 50 år har haft lägre skatt än Sverige men som i dag med råge har gått förbi Sverige i avseende att till invånarna erbjuda en väl fungerande välfärd?

Om du ska vara trovärdig var då ärlig och berätta hur otroligt mycket mer skattepengar som kommer in i dag i jämförelse med 1990!

Sanningen är att det råder ingen som helst resursbrist i den Svenska välfärden eftersom välfärden får in mer pengar i år än någonsin tidigare.
    Problemet är att samhällsproblemen och kostnaderna skenar!

Det är i år återigen och som vanligt nytt rekord gällande tilldelning av medel till sen Svenska välfärden.
    Men trots detta räcker inte resurserna.
    Vad beror det på?
    Om man jämför med andra jämförbara länder så har Sverige drabbats av ökande kostnader på ett mycket värre sätt än andra länder.
    Vissa brukar försöka ljuga och skylla på inflation, räntor och annat. Men om man är ärlig så har självfallet andra jämförbara länder drabbats precis lika av just sådana kostnader.

Den enskilt största skillnaden är Sveriges misslyckade invandrings- och integrationspolitik, som har lett till de fruktansvärda samhällsproblemen och dessa stora kostnadsökningar i Sverige.
    Detta blir mycket tydligt om man rent faktabaserat gör en jämförelse med andra jämförbara länder.

T ex finns det inget annat jämförbart land som kommer vara tvingade lägga lika många miljarder på att bygga 20 000 (!) nya fängelseplatser som Sverige. Kriminalvården beräknas komma kosta hisnande 40 miljarder kronor per år (!). Detta är penar som i stället skulle kunna läggas på vård/skola/omsorg, så som man kan göra i andra jämförbara länder.
    Inte heller något annat jämförbart land tvingas lägga lika många miljarder på ökat antal poliser och utökat rättsväsende.
    Varför krävs detta i Sverige men inte i andra länder?

KillBill, inbillar du dig att det finns någon som tror att gamla vanliga Svenskar har blivit så kriminella att det krävs 60 000 nya poliser och mängder av nya fängelseplatser?
    Detta kostar svenska skattebetalare massor av miljarder, men det är kostnader som inte andra jämförbara länder har alls i samma omfattning.

Sveriges traditionella, utmärkta, världsledande välfärd var aldrig någonsin avsedd för och aldrig finansierad för att utnyttjas på detta sätt och av dessa strömmar, dessa mycket stora antal, av främmande människor från avlägsna främmande länder.
    Sveriges gamla traditionella välfärd var dimensionerad för genomsnittliga Svenskar och avsedd för att alla människor som kan också ska arbeta och bidra till det gemensamma, alltså till landets välfärd.
    Välfärden var alltid till för, avsedd för och finansierad för de Svenskar som verkligen var i behov av välfärden.
    Det är uppenbart att många av de människor som har strömmat in i Sverige har vare sig vilja, intresse och framförallt inte förmåga att arbeta och bidra till det gemensamma på samma sätt som vanliga traditionella Svenskar.

Det är fullkomligt självklart att den Svenska välfärden absolut inte är avsedd för det sätt och för de individer som har kommit att utnyttja och i många fall överutnyttjar den Svenska välfärden.
    Ett fruktansvärt stort problem i Sverige i dag är den allvarliga kriminaliteten som är direkt inriktad på att på olaglig väg utnyttja och tjäna massor av pengar på välfärdsbrott, alltså direkt riktad mot den Svenska välfärden.
    Om inte denna kriminalitet var lika omfattande så skulle pengarna räcka och bli över i den Svenska välfärden.

Det är absolut inte för låga skatter och för låga anslag som är problemet.
    Eftersom anslagen slår nytt rekord och är större än någonsin.
    Det är de skenande kostnaderna och samhällsproblemen som är den enskilt största orsaken

KillBill; hur mycket beräknas kriminaliteten omsätta i Sverige i år?
    Och hur ser det ut när man jämför kriminaliteten i Sverige med kriminaliteten i andra jämförbara länder?
    Tyra myra skrev 2025-02-20 21:21:42 följande:
    För mig är det viktigt att överdrifter och rena lögner inte får tas som sanningar. Vi måste värna om sanningen. 

Det är illa nog ändå, vi vill ju kunna leva tryggt i vårt samhälle och varje attack mot samhället ruskar om oss.

Vi har inte världens högsta kriminalitet, inte Europas högsta kriminalitet men vi har nordens högsta. Något vi nog alltid haft.

Att invandringen kostar pengar har trummats in i oss under de senare årtiondena av främlingsfientliga grupper.  Att invandringen också är en tillgång i vårt samhälle har mycket svårare att nå ut.  Jag vet inte om det är av rädsla att förlora röster man låter dessa överdrifter stå oemotsagda. Eller om det beror på något annat.

Självklart ska all brottslighet beivras och lagföras om detta inte görs måste det bero på något annat än invandringen i sig. 

Kanske är det så att våra rättsvårdande myndigheter genom minskade resurser i form av personal och fängelser helt enkelt har samma problem som resten av den offentliga sektorn, Man ses som tärande på den gemensamma kassan som blir mindre per capita med varje skattesänkning.
    Så du lyckas inbilla dig själv att både nuvarande och den förra regeringars budgetar är överdrifter och rena lögner?
    Vilka belägg har du för ditt påstående?
    Har du ens kollat och jämfört regeringars budgetar under de senaste 10-20 åren? 
    Har du ens gjort några jämförelser med andra jämförbara länder?

Eller är du en av alla som enbart känner och tycker saker?
    Sådana som ägnar sig åt att försöka dölja och förneka sanningen brukar bl a kallas godhetsknarkare, är du kanske en sådan?

Du försöker alltså påstå att förra och nuvarande regeringar, m h t att de offentliggör sina budgetar för offentligheten, då skulle tillhöra främlingsfientliga grupper som trummar in något budskap? 

Har du kollat med jämförbara länder hur stor ökning gällande fängelseplatser de har planerat för? Ökat antal poliser? Ökade kostnader för rättsväsendet?
    Sverige står verkligen ut i jämförelse!

Du skriver om minskade resurser för rättsvårdande myndigheter.
    Vad har du för belägg för sådana påståenden?

Om du kollar fakta så har Sveriges rättsvårdande myndigheter större tilldelning av resurser, mer pengar, än någonsin tidigare.
    Nytt rekord i år igen.
    Och i planerna för de närmaste åren så budgeterar man med ännu mera pengar, nya rekord varje år, för ökade resurser till rättsvårdande myndigheter.
    Fakta är att det ska byggas rekordmånga nya fängelseplatser och rekordmånga nya miljarder kommer att gå till rättsvårdande myndigheter.
    Varför försöker du ljuga om detta?

Inget annat jämförbart land drabbas på samma sätt.
    Alla vet vi vad som rent faktabaserat är den enskilt största skillnaden för Sverige i jämförelse med andra jämförbara länder.
    Detta är tyvärr sant, oavsett vad du känner och tycker.
    Tyra myra skrev 2025-02-21 10:51:29 följande:
    Nu kommer du med antaganden och ljuger.
    Du skrev:
    "Att invandringen kostar pengar har trummats in i oss under de senare årtiondena av främlingsfientliga grupper."

Regeringars budgetar, och all samhällsekonomisk rapportering från våra myndigheter, rapporterar upprepat (alltså trummar in) att invandringen kostar pengar.
    Följaktligen går det inte tolka dig på annat sätt än att du alltså menar att svenska regeringar och svenska officiella myndigheter är främlingsfientliga grupper???

Tyra myra skrev 2025-02-21 10:51:29 följande:  
    Jag försöker föra en debatt enligt Ts frågeställning. om invandringen är en belastning? 
    För att kunna diskutera ekonomin i detta måste man ta med både kostnader och intäkter.  Kostnaderna är lätta att hitta i olika budgeter men du får leta ordentligt, faktum är att det finns inga siffror på detta utan vi får använda oss av andra metoder

Jag använder flera svenska regeringars budgetar, och myndigheternas uppföljningar och redovisningar av dessa, just för att regeringsbudgeten självfallet tar med både BÅDE KOSTNADER OCH INTÄKTER.
    Jag för min del tycker inte alls att det är svårt att hitta uppgifterna om BÅDE intäkter och kostnader.
    Faktum är att i regeringars budgetar, oavsett partifärger, och sett över tid, så finns alla siffror för både intäkter och kostnader.
    Till skillnad mot dig finner jag ingen anledning ifrågasätta detta, snarare ser jag det som en självklarhet.

Dessa analyser kan vara komplexa och involverar ofta både kvantitativa och kvalitativa metoder.
    Ja, och?
    Tror du inte att olika regeringars ekonomer, och särskilt alla anställda tjänstemän som inte är politiker, anställda nationalekonomer och andra som arbetar med budgetar och uppföljningar, skulle klara av att göra dessa analyser, såväl kvantitativa och kvalitativa, minst lika bra som du?
    Jag misstror inte alls dessa ekonomers yrkesmässiga kompetens på samma sätt som du verkar göra. Jag vågar göra antagandet att de är minst lika kompetenta som du.

Av detta följer att man måste sammanställa olika studier för att kunna dra några slutsatser om invandring är en belastning eller inte.
    Inte heller här finner jag anledning misstro de ovan nämndas kompetens. Även här är jag övertygad att de jag omnämner ovan har minst lika god kompetens som du att sammanställa dessa studier.

Vad jag vänder emot är att det  enbart är den del av invandringen som skapar problem som diskuteras här
    Återigen så har du rent faktabaserat fel. Jag har följt tråden sedan start och jag tror att jag har läst nästan samtliga inlägg. Jag finner inte saklig grund för det du påstår, tvärtom är det tydligt att de allra flesta, kanske alla, inte alls begränsar sig så som du påstår och känner.

Invandring är något vi haft under lång tid i vårt land. Invandring har historiskt sett varit en förutsättning för att vi har det välfärdsland vi har idag.  Det är knappt 200 år sedan som vi var bland Europas fattigaste länder. 25 % av vår befolkning utvandrade företrädesvis till USA. 
    Ja. Ingen, vare sig jag eller någon annan har heller påstått något annat. Var får du det ifrån?

Men den tidigare historiska invandringen till Sverige var, och kom att bli, mer likställd med eller motsvarade arbetskraftsinvandring.
    Den tidigare historiska invandringen, när man då räknade positiva och negativa faktorer, gav inte alls ett resultat som innebar någon hög belastning för Sverige.
    Den historiska invandringen gav inte alls en så tydligt oproportionerlig belastning inom vård/skola/omsorg. Den medförde ingen som helst märkbar kriminalitet riktad mot den svenska välfärden.
    Visst har det funnits vissa problem, men om man tar hänsyn till både det negativa och det positiva så blev det sammanlagda resultatet positivt.

Till skillnad mot den senare s k flyktinginvandringen och liknande invandring, med de stora strömmarna av människor från väldigt avlägsna länder och religioner, från totalt  främmande kulturer, där både det extremt höga antalet likväl som totalt främmande kulturer ger en helt annan situation än den historiska invandringen. Det har inneburit att migrationspolitiken har misslyckats och att integrationen inte alls fungerar.
    Belastningen för Sverige och välfärden, med framförallt den fruktansvärda kriminaliteten, har sammantaget kommit att bli väldigt negativ.

När vi talar om USA ör den nationen i princip byggd på invandring.
    Ja. Vem har sagt något annat? Var får du det ifrån? 
    Men du kan väl inte påstå att USA har någon liknande välfärd, betald med gemensamma skattemedel, på motsvarande sätt som Sverige?
    I USA finns ju inga förutsättningar för kriminella ligor att begå sådana välfärdsbrott mot det gemensamma på något motsvarande sätt som i Sverige. Det måste du väl ändå hålla med om?

Man måste kunna diskutera invandring utan att fastna i beskrivningar över hur en minoritet av invandrarna inte sköter sig och skapar problem. 
    Här håller jag inte alls med dig. För att kunna diskutera problem och finna lösningar på problem så måste man erkänna att problemen finns och man måste kunna diskutera exakt de detaljer som problemen handlar om. Att kriminella individer är i minoritet mot icke kriminella är ju en självklar förutsättning för att något samhälle överhuvudtaget ska kunna fungera. Men även en minoritet kan självfallet orsaka väldigt stora problem, som t ex Sveriges nya och fruktansvärda samhällsproblem.

För mig är det självklart att sådana kriminella minoriteter, och de problem som de skapar, ska kunna diskuteras öppet och transparent, för att den övriga icke kriminella majoriteten ska kunna åtgärda och komma tillrätta med problemen.
    Om man inte  ens ska få diskutera dessa problem, så som du anser, utvecklar vi ett mycket farligt samhälle som vi tillåter bli ett mycket allvarligt hot mot demokratin!

den stora majoriteten sköter sig arbetar och betalar sin skatt.  
    Har du fakta som sakligt visar att den stora majoriteten av de senaste strömmarna av s k flyktingar och invandrare faktiskt betalar skatt? Du säger upprepat att man måste räkna både det negativa och det positiva, kan du då visa att summan skatt för den stora majoriteten verkligen blir positiv?
    Sanningen är självfallet att du har fel i sak gällande detta ditt påstående, när man som du säger räknar både plus och minus.
    Det är i stället givet och en självklarhet att den stora majoriteten inte alls bidrar till något positivt skatteresultat.

Du känner och tycker en hel del.
    Men om vi ska försöka vara åtminstone lite ärliga så saknar du i det mesta saklig grund för dina känslor och ditt tyckande.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?