-
Och jag har flera gånger undrat varför så stor andel av svenskarna år efter år FORTSATT rösta på politiker som fortsatt föra den migrationspolitik som jag i alla fall tycker har totalhavererat.Tom Araya skrev 2024-12-04 00:33:16 följande:Uttalandet är något överdrivet, men har ändå en viss relevans med tanke på hur destruktiv politik som drivits av politiker som vi har röstat fram. Korkat är att inte se detta.
-
nattuw skrev 2024-12-05 23:23:19 följande:I den konsensuskultur vi lever i har det tyvärr inte funnits så mycket att välja på. Och det gäller inte bara för migrationspolitiken.
Ja, samtidigt röstade jag själv 2022 på SD till riksdagen och kommunen - Däremot på partiet "Bevara Akutsjukhusen" i landstingsvalet. Jag är inte alls generellt nöjd med SD heller , men jag ansåg att de behövdes som motvikt mot de gamla partierna och kryssade för som jag tycker en bra person; Julia K.
Sedan tycker jag det är jätteviktigt att personkryssa och inte bara rösta på parti och att vara öppen för att rösta på OLIKA partier till kommun, landsting/riksdag
-
JAg är mot skolavslutning i kyrkan av ett annat skäl-vill att kyrkan reserveras för kristna aktivitererAnonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-08 09:03:25 följande:
Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit.
En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det.
-
Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-12-08 09:03:25 följande:
Att fira skolavslutningar i kyrkan. Det är en fin svensk tradition som nästan helt försvunnit.
En annan fin svensk tradition som är på väg att försvinna är Lucia på förskolor och skolor. Det tas bort nu mer och mer för att många av våra nya svenskar inte uppskattar det.
Jag kompletterar mitt svar igår. Jag är som sagt själv emot skolavslutning i kyrkan, av HELT ANDRA SKÄL än något migrationsrelaterat. Som djupt troende kristen, aktiv i olika samfund (mest Svenska Kyrkan och Katolska Kyrkan) är min tanke att kyrkorummet inte är till som en allmän festlokal/samlingslokal för människor som inte tror, utan är till för att förmedla det kristna budskapet, för bön etc. (Jag är själv högerman och tillhör inte den PK-vänster som av sådana skäl kan vara emot avslutning i kyrkan.)
Vad gäller Lucia brukar det INTE vara INVANDRARE SJÄLVA som är emot det, utan snarare PK-svenskar (etniska svenskar till vänster som tror att vissa migranter kan ogilla det).
Sedan vad gäller Lucia så är jag själv, (lite "halvkatolik" som jag är )mycket mer intresserad av den verkliga kristna martyren Lucia från Sicilien, som dödades i en av Romarrikets sista förföljelsevågor mot de kristna år 304, än av den figur som bara har namnet gemensamt med henne och som står i centrum vid svenskt Luciafirande.
-
TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 07:24:26 följande:Som medlem i Svenska kyrkan tycker jag det är bra om våra unga får besöka kyrkan någon gång om året. Man behöver inte vara troende för att besöka en kyrka.
Jag som troende ser det så att det inte ger så mycket. De går därifrån lika icke-troende som de kom. Jag ser det så att kyrkan skall vara till för att förmedla det kristna budskapet, för bön osv,
Icke troende skall vara välkomna att besöka kyrkan när de faktiskt är nyfikna på Jesus, så gudstjänsterna skall självfallet vara öppna för alla och man skall också enskilt kunna besöka en kyrka i lugn och ro, men att kyrkorummet skall vara en allmän festlokal för sekulära evenemang där prästen eller pastorn har munkavle är jag faktiskt emot.
Jag såg en modig präst, kvinnlig sådan (på senare år har en del av de som präster som allra modigast stått upp för klassisk kristen tro varit just kvinnor) uttrycka ungefär det jag tycker.
En kyrkan värd namnet kyrka kan aldrig vara nöjd när dess medlemmar bara kommer vid dop, konfirmation, skolavslutning, vigsel och begravning (och 2 av dessa gånger bärs man in). En kyrka värd namnet är levande tro, inte ritualer och sekulära samlingar.
Det står jag för och skäms inte en millimeter för min tro. Jag är också medlem i Svenska Kyrkan och går i kyrkan varje söndag i olika samfund (mest Svenska Kyrkan, men också andra tex Katolska).
-
nihka skrev 2024-12-08 09:32:29 följande:Finns inga hinder så länge der sker icke-konfessionellt. Det är skollagen som anger att utbildning ska vara icke-konfessionell.
Nej. Lucia firas stort runtom i landet och särskilt på förskolor. Barn tycker det är roligt att klä ut sig. Den åldersgrupp som inte är så noga med Lucia är ungdomar på högstadiet och gymnasiet.Där vill jag ställa mig i ett 3:e läger. Jag är emot skolavslutningar i kyrkan, men av helt ANDRA skäl än vad vänsterfolk kan vara det. och tänker att kyrkorummet skall vara reserverat JUST FÖR det som är konfessionellt.
Kyrkorummet är inte till för att vara en allmän sekulär samlingslokal och jag är mot att präster/pastorer har munkavle. För mig är kyrkorummet där Jesus skall vara centrum.
Jag är alltså just pga min tro (och jag är själv aktiv i Svenska Kyrkan) mot skolavslutningar i kyrkan, samtidigt som jag själv är invandringskritisk och högerman-så jag faller inte in i något av lägren i den här diskussionen. Jag har mitt "eget läger" i tråden
-
När jag gick i skolan hade vi inte heller skolavslutningar i kyrkor-och som djupt troende kristen är jag emot avslutningar i kyrkorum. Jag tycker nämligen att kyrkorummet skall vara reserverat för enbart konfessionella aktiviteter, inte för sekulära samlingar genomförda av människor som inte tror.KillBill skrev 2024-12-08 09:38:33 följande:Det där stämmer väl inte? När man googlar hittar man ett exempel på en förskola som 2018 försökte ställa in luciafirande men där protesterna blev så stora att man backade på beslutet och genomförde lucia som vanligt. Med tanke på att detta hände för 6 år sedan och att det finns över 9 000 förskolor så verkar verkar ditt påstående inte stämma.
Det som däremot förändrats de senaste åren är att skolor och förskolor oftare firar lucia utan förändrar. Under pandemin var det ett krav och efter pandemin har många förskolor och skolor fortsatt att fira lucia utan föräldrar eftersom man upplever mindre stök när man bara firar lucia med barnen.
Det finns inget som hindrar skolor från att fira skolavslutning i kyrkan men långt från alla skolor gör det (ofta pga. att det saknas närliggande kyrka). Detta är inget nytt. Själv gick jag i grundskolan på 70 talet och jag hade aldrig haft skolavslutning i en kyrka.
Någon enda stans i världen måste det få finnas en plats där enbart Jesus står i centrum - en fristad för tron i detta annars så sekulära samhälle, en plats där vi troende har vårt andliga hem. -
TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-09 12:41:34 följande:Om man tänker så innebär det att många svenska barn aldrig kommer att få möjlighet att besöka en kyrka.
Alla föräldrar tar inte med sina barn till kyrkan.
Svenska kyrkan är inluderande och kyrkans budskap är inte bara tro utan också medmänsklighet , till alla människor, inte bara de troende.Fel: De har ju möjlighet att själva gå dit när de vill om de är nyfikna på tron, både till Svenska Kyrkan och till andra samfund.(De andra samfunden skall inte heller glömmas.) När jag kom till tro, vid 16 års ålder, började jag som ensam i familjen själv gå iväg till kyrkan på helgerna. Jag kommer från en sekulär familj, passiva medlemmar i Svenska Kyrkan, och är vad jag vet fortfarande den ende kristne i familjen.
Jag är själv både aktiv medlem(går i Svenska Kyrkan de flesta söndagar och i andra samfund andra söndagar), ledamot i kyrkofullmäktige, gudstjänstvärd och sänder närradio för församlingen,
Att visa medmänsklighet betyder inte nödvändigtvis att upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Dessutom-om man älskar sin nästa önskar man ju henne/honom det största i ,livet och som kristen så tror jag ju så att det är just detta att lära känna Kristus, och då vill man ju att ens nästa erbjuds exakt det/får möta exakt det i kyrkan. Skolavslutningar där prästen/pastorn har munkavle ger inte det tillfället.
Min vision för Svenska Kyrkan är att den tillsammans med andra samfund skall bli ett allt kraftigare verktyg för Guds rike, och det finns faktiskt en hel del församlingar inom SVK idag som jag tror är det. SVK skiljer sig väldigt mycket från plats till plats. På några spårvagnshållplatsers avstånd kan det var helt olika budskap i SVK. På ett sätt är det bra. Alla kan hitta sina präster och sammanhang. Liberalteologiska kan hitta sina och vi konservativa (och nu menar jag andligt-inte politiskt konservativa) kan hitta våra.
-
nihka skrev 2024-12-09 17:42:21 följande:4e läger och finns säkert fler. Högerkvinna, inga problen med invandrare. Medlem i svenska kyrkan utan att vara troende. Tycker kyrkan gör goda samhällsinsatser, hjälper människor och bevarar gamla byggnader och grönområden.
Klart jag ska få besöka kyrkor när helst jag vill och utan några krav på att visa gudstro.Jag skrev aldrig att man inte skulle få besöka kyrkan utan tro. Såklart jag vill att gudstjänster skall vara öppna för alla oavsett tro (undantaget tex terrorister om de vill slå till mot en kyrka), men det betyder inte att ett trossamfund måste upplåta sin gudstjänstlokal för sekulära samlingar. Därför är jag inte för skolavslutningar i ett kyrkorum. Däremot kan jag tänka mig att det ordnades tex en skolavslutningsgudstjänst med frivillig närvaro och konfessionella inslag, där präst eller pastor inte har munkavle, och på icke skoltid. Då kunde elever, lärare och andra som frivilligt ville vara där närvara.
Som troende (Jesus är centrum i mitt liv) vill jag att någon enda stans så skall det finnas en fristad för tron, där han faktiskt är den som utgör ett centrum, ett andligt hem för oss troende.
Sedan vad gäller invandrare så skulle jag säga att det är snarare den förda politiken än invandrade individer jag kritiserar, då jag menar att Sveriges migrations- och integrationspolitik totalhavererat och att volymen blivit för stor under senare årtionden.
-
Anonym (silly) skrev 2024-12-09 16:30:35 följande:Kyrkan har under åren haft olika syn på det.
I perioder är svenska kyrkan öppna och söker kontakt utanför kyrkan.
I andra perioder är svenska kyrkan vända inåt och ägnar sig åt det kyrkliga inom församling och sakrament.Svenska Kyrkan (om du nu menar just detta samfundet med ordet "kyrkan" - för ordet "kyrkan" kan ju faktiskt betyda många andra saker också och är absolut inte entydigt) har faktiskt ingen enhetlig syn på saker i allmänhet och ingen enhetlig tro. Snarare är det olika synsätt på olika frågor och olika religion i olika församlingar. SVK har 1000-tals församlingar och dessa skiljer sig enormt mycket. Jag har varit aktiv i SVK länge och har erfarenhet från många församlingar så jag vet detta. Skillnader är ofta större INOM ett samfund än ibland mellan församlingar från olika samfund.
På ett sätt tycker jag att denna mycket stora teologiska bredd är bra. Alla kan hitta sina sammanhang/sina präster/diakoner etc. Liberalteologer kan hitta sina och vi i teologisk mening konservativa kan hitta våra.
Att söka kontakt utanför kyrkan behöver inte innebära att upplåta sin gudstjänstlokal åt sekulära samlingar. Man kan vara utåtriktad på många olika sätt. Själv sänder jag tex närradio för en av Svenska Kyrkans församlingar.
Jag är för att kyrkans lokaler reserveras för kristna aktiviteter. Alla ska vara välkomna på gudstjänster, men själva innehållet på det som görs i kyrkorummet vill jag ska vara Jesus-centrerat.