Inlägg från: Shiba56 |Visa alla inlägg
  • Shiba56

Är invandringen en belastning?

När min mormor gick bort kunde morfar köpa en nybyggd bostadsrätt för pengarna. Men den var för dyr för honom, och han fick flytta tillbaka till sin gamla lägenhet. Och han förlorade mycket pengar vid försäljningen. Han var då 90 år, och hade börjat arbeta när han var 14 år. Men han bröt lårbenshalsen när han ramlade i den långa trappan, det fanns ingen hiss. Vem hade flyttat in i den fina bostadsrätten? Kommunen hade köpt lägenheten, och där bodde nu invandrare som inte arbetade. Hur kan det gå till så här?

Huset, som ligger bredvid där jag nu bor, var nybyggt med bostadsrätter. Jag stod i kö eftersom jag gärna ville bo där. Men även detta hus köpte kommunen in, och invandrare fick flytta in och det är nu områdets stökigaste hus. Hur kan det gå till så här?

Detta är väl en belastning, att invandrarna får fina bostadsrätter som betalas med skattepengar?

• Shiba56
    Shiba56 skrev 2025-02-04 01:51:15 följande:

När min mormor gick bort kunde morfar köpa en nybyggd bostadsrätt för pengarna. Men den var för dyr för honom, och han fick flytta tillbaka till sin gamla lägenhet. Och han förlorade mycket pengar vid försäljningen. Han var då 90 år, och hade börjat arbeta när han var 14 år. Men han bröt lårbenshalsen när han ramlade i den långa trappan, det fanns ingen hiss. Vem hade flyttat in i den fina bostadsrätten? Kommunen hade köpt lägenheten, och där bodde nu invandrare som inte arbetade. Hur kan det gå till så här?

Huset, som ligger bredvid där jag nu bor, var nybyggt med bostadsrätter. Jag stod i kö eftersom jag gärna ville bo där. Men även detta hus köpte kommunen in, och invandrare fick flytta in och det är nu områdets stökigaste hus. Hur kan det gå till så här?

Detta är väl en belastning, att invandrarna får fina bostadsrätter som betalas med skattepengar?

KillBill. Vad har du för åsikter om detta? Invandrarna är alltså viktigare än våra gamla som har slitit hela livet?
  • Shiba56
    KillBill, vad anser du om detta?

Utrikes födda står för 80 procent av kostnaden för felaktiga utbetalningar från Försäkringskassan. När det gäller assistansersättning lägger invandrare beslag på åtta gånger mer felaktiga utbetalningar än svenskar. Det framgår av en ny rapport från Försäkringskassan.

Om gruppen med avsiktliga fuskare skriver Försäkringskassan:

"Utrikesfödda tenderar att vara överrepresenterade i avsiktsgruppen inom nästan samtliga förmåner som presenteras. Överrepresentationen är särskilt stor inom assistansersättning, barnbidrag och föräldrapenning".

Myndigheten pekar dessutom särskilt ut släktbaserade nätverk som en riskfaktor som måste analyseras djupare.

En del av förklaringen till invandrares stora fuskande kan vara kopplad till att de väljer att ta emot förmåner och bidrag trots bosättning utomlands, enligt rapporten.

Försäkringskassans rapport var ursprungligen en intern handling men offentliggjordes så småningom efter påtryckningar från personkartläggningsjätten Verifiera, som begärde ut handlingen enligt offentlighetsprincipen.

• Shiba56

Bidragsfusket kostar skattebetalarna cirka 4,5 miljarder kronor om året ? och 200 000 personer är folkbokförda på felaktig adress.

Uppemot 400 000 människor i Sverige har inte styrkt sin identitet. Vi har ett okänt antal personer som har en eller flera påhittade identiteter, vilket öppnar för ett bedrägligt utnyttjande av offentliga bidrag.

I glappet mellan att en asylsökande fått uppehållstillstånd och fram till det att olika bidrag börjar betalas ut, får den nyanlände ekonomiskt stöd som inte behöver betalas tillbaka. Effekten blir att dubbla bidrag betalas ut i onödan.

Nyanländas bidrag från Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan betalas ut retroaktivt, även för de månader då personen erhållit kommunalt försörjningsstöd.

Gör om försörjningsstödet till förskottslån!

• Shiba56

Invandrarna skulle bli våra "pensionsräddare". Vad menas med det?

2022 var drygt 14% av alla invandrare 66 år eller äldre. Många tycks glömma att även invandrare blir äldre och behöver vård.

Min syster jobbar inom äldrevården. Ett problem som blir större och större är att äldre invandrare inte pratar svenska. Och då blir de aggressiva när personalen inte förstår vad de säger.

Var tog KillBill vägen efter artikeln om att invandrare är överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? 1.3 miljarder i felaktiga utbetalningar.

Jag fick inte heller svar på varför min 90-åriga morfar inte hade råd att behålla sin bostadsrätt med hiss. Kommunen köpte lägenheten och invandrare som inte arbetade fick flytta in. Morfar fick flytta till en lägenhet utan hiss och ramlade och bröt lårbenshalsen.

• Shiba56
    Padirac skrev 2025-02-06 12:12:23 följande:
    Så morfar sålde lägenheten till kommunen?
    Jag minns inte detaljerna, han bodde i en annan stad. Men det är ledsamt att en utsliten 90-åring inte hade råd att bo kvar, men däremot invandrare som inte arbetade och levde på bidrag. Morfar hade blivit god vän med grannarna och de var helt förtvivlade. Han var så tyst och skötsam, men nu var det ett jäkla liv då polisen kom flera gånger.
  • Shiba56

Tittar man på TV-program om tullen, polisen och polisjakter så är det till 99% unga invandrare. De skapar ständiga problem.

Och det är alltid invandrare som försöker att smuggla in en massa mat från deras hemländer. Det är förbjudet, men de har flera resväskor med mat. När de blir påkomna är de mycket otrevliga. Och det beror inte på okunskap, det finns stora skyltar överallt, och de har skrivit under på att de inte har någonting att deklarera.

• Shiba56

Det är helt obegripligt att WillBill inte förstår hur invandringen har förstört Sverige. För andra länder är vi ett skräckexempel på hur det inte får bli. Och nu har "svenska" kriminella börjat att förstöra Norge också. Och de reser till Danmark för beställningsmord. Vi är ganska så utskämda.

• Shiba56

2026 blir återvandringsbidraget 350.000 för att lämna Sverige, och vi hade inte ens bett dem om att komma hit! Den höga summan skriker i panik: Åk hem!

"I budgeten är det lagt 105 miljoner för nästa år ? kostnader för information och administration. För 2026, då det ska börja gälla, budgeteras nära 1,4 miljarder".

Samtidigt så går sjukvården på knäna, fattigpensionärer och orimliga matpriser för oss som har arbetat hela livet.

Killbill. Hur vet vi att de inte kommer tillbaka om några år? Att vara papperslös verkar inte skapa några större problem.

• Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-09 16:38:03 följande:

Att Sverigedemokraterna (SD) satsar hundratals miljoner kronor på återvandringsbidraget, trots att det bedöms skada integrationsarbetet och endast resultera i att ytterst få lämnar Sverige, är något du får ta upp med dem. Detta sker samtidigt som sjukvården går på knäna, antalet fattigpensionärer ökar och matpriserna är orimligt höga.

Personligen anser jag att det är en orimlig politik att lägga nästan 250 miljoner kronor per år för att några hundra invandrare ska återvandra. Det hade självklart varit bättre att satsa dessa pengar på att förbättra integrationen.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpgPJ7/fler-ska-kunna-soka-pengar-for-att-atervanda

Citat:

"Utredaren Joakim Ruist har studerat bland annat Danmark, Norge och Tyskland, men har inte hittat någon metod som leder till att utvandringen kraftigt ökar"

"Enligt utredningens uppskattning skulle ett utvandringsbidrag på 350 000 kronor kunna leda till att den årliga utvandringen från Sverige ökade med 700 per år, jämfört med om inget bidrag fanns alls"

Johan Forssell (M): ? "Återvandringsbidraget är en liten kostnad i förhållande till de stora kostnaderna för en dålig integration, säger ministern och pekar på statens löpande kostnader för försörjningsstöd och bidrag".
  • Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-09 17:28:13 följande:
    Att den är rätt gammal (snart åtta år gammal) artikel.
    idag umgås ju t.o.m. Jimmie Åkesson med gängkriminella.

Ständiga undanflykter när du inte accepterar sanningen. Eller "nyfascister".

Och blanda inte in Åkesson i detta, det är en annan diskussion. Men det var väl vad du kom på för att komma ifrån diskussionen om invandrare och kriminella.

Artikeln var från 2017, och 2015 - 2016 är benämnd som flyktingkrisen. 192 840 personer kom hit och är fortfarande kvar i landet + ett mörkertal.

Och du tror förstås inte att det finns ett samband? Eller handlar artikeln om Victor och Mattias och deras vänner som är kriminella och mördar, skjuter och spränger? Och kanske att faster Ingela 54 år är med och vaktar sparkcyklarna? 

Du klagade på att artikeln är snart 8 år, men det är ju ingen större fördel för dig i denna diskussion. Det hade varit det om det nu såg så mycket bättre ut här i Sverige. Men den bevisar att det bara bli värre och värre.

När du hade läst artikeln, kan du då säga att det nu ser bättre ut i Sverige jämfört med 2017 när det gäller kriminella invandrare som mördar och spränger?

• Shiba56
    KillBill skrev 2025-02-09 19:08:42 följande:
    Oj, att SDs partiledare Jimmie Åkesson umgås med gängkriminella är tydligen en öm tå för dig.. 
    Jag visste att jag skulle få det här svaret! Så fort du inte har någonting att sätta emot, och du vet att du är ute och cyklar, så letar du febrilt efter någonting annat.

Jag ställde en fråga först, och förväntar mig därför ett svar. Så byt inte ämne, det är fegt.

När du hade läst artikeln, kan du då säga att det nu ser bättre ut i Sverige jämfört med 2017 när det gäller kriminella invandrare som mördar och spränger?
  • Shiba56

Vad har hänt med äldrevården i vårt trygga Sverige?

Elsa och Siv blev våldtagna av unga invandrare.

Våldtäkter, sexuella trakasserier och kränkningar. Det är inte bara äldre i Uppsala kommun som utsatts för sexofredanden av personal som ska vårda dem.

Gällivare, 2024. Brukare uppger att hen har blivit våldtagen under natten. Händelse polisanmäldes.

Vänersborg, 2024. Brukare beskriver hur hen blivit utsatt för sexuellt övergrepp av en anställd och har känt stark rädsla.

Från Malmö till Kiruna, i Bålsta, Piteå, och Örnsköldsvik. Runtom i Sverige har äldre personer med omsorg ofredats sexuellt, ibland till och med våldtagits, av personer som ska vårda och ta hand om dem.

Det här avslöjar anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
  • Shiba56

Om invandringen hade fungerat utan problem så hade det inte funnits något att diskutera. Om Sverige hade fått förbli svenskt så hade vi inte behövt läsa om våldtäkter, mord, skjutningar och sprängningar varje dag.

• Shiba56
    Tyra myra skrev 2025-02-10 18:44:55 följande:

Har någon tänkt tanken att uppmuntra sina barn till att satsa på en vårdutbildning tex till undersköterska och ta jobb inom äldreomsorgen?

Tror väl inte det, inte då så konstigt att man måste ta in personer som inte är lämpade för yrket. 

Vi måste helt enkelt uppgradera dessa yrken och göra dem attraktiva för våra ungdomar annars kommer ni att få er omvårdnad av personer som inte har något annat val. hur olämpliga de än är. 

Många av oss kommer att försöka ta hand om våra äldre själva men det handlar ekonomi och boendesituation. Alla har nog inte de möjligheterna. 

Som ed allt annat måste man ta itu med problemens kärna. Det hjälper knappast att alla utlandsfödda utvisas om ingen vill ta deras arbeten.  Då skulle varken busstrafiken eller äldreomsorgen fungera. Det bästa någon av er kan göra åt problemen är att byta yrke. Kör bussarna och ta hand om våra äldre. Varför inte satsa på polisyrket. Det verkar vara svårt att rekrytera även där

Mycket bra skrivet!

Det enda jag har att protestera emot är att busstrafiken och äldreomsorgen inte skulle fungera. Det var inga problem innan invandringen. Och invandrare får förtur inom ex. äldreomsorgen eftersom 80% av deras lön betalas med bidrag. Så de är mycket billigare att anställa, och går före en svensk som har bättre utbildning och mer arbetslivserfarenhet. Och de gamla inte har några problem med att förstå vad de säger. Men det är alltid pengar som är avgörande.

Men som sagt, ditt inlägg var mycket bra!
  • Shiba56

56% av de skyddsombud som deltagit i en enkät uppger att det ofta anställs vikarier som saknar tillräckliga språkkunskaper. 73% svarar att bristerna leder till problem i vård- och omsorgskvalitet och i patientsäkerhet.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?