Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Är invandringen en belastning?

Iarwain skrev 2021-07-17 18:57:02 följande: #203
    John22 skrev 2021-07-17 15:38:12 följande:
    Invandring är ett av politikerna styrt förfarande. Det är politikerna som bestämmer hur stor invandringen ska vara, vilka som är berättigade att komma hit, vilka krav som ska ställas på de som kommer hit etc.

Invandrare är den grupp av människor som kommer hit på grund av ovan nämnda förfarande. Denna grupp formas av vad politikerna bestämmer för regler angående invandringen, i och med att olika människor är berättigade att komma hit, det ställs olika krav på dem etc.

Med andra ord är det inte invandrare, alltså människorna som kommer hit, som är problemet, utan den av politikerna styrda invandringen. Det jag vill förmedla är att det inte är invandrarna själva som ska lastas för problemen som invandringen medför - de är enbart ett resultat av politiken. Det är politikerna som bär ansvaret och det är invandringen som förfarande som är problemet, inte individuella människor.

Kan vi ha problem med invandring utan invandrare?

Är det det politiska besluten som är problemet?
    Om vi inte haft några som helst invandrare, hade vi då haft problem med invandring?

Det du skriver sitter inte ihop?

Ta bort invandrare från från invandringen, vad har du kvar?

Flyktinginvandring är för att hjälpa, det blir en belastning för samhället, mängden är något politiker har bestämt så man kan inte skuldbelägga invandrare för belastningen, det är inte deras fel att får hjälp.
    Utöver det har det varit 100% förutsägbart att det kommer att bli problem med vissa invandrare, många inkompetenta politiker har inte velat se problemet, jag ser inkompetenta politiker som en lika stor belastning som problematiska invandrare.
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-17 19:22:44 följande: #205
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:21:13 följande:
     Flyktinginvandring är för att hjälpa, det blir en belastning för samhället, mängden är något politiker har bestämt så man kan inte skuldbelägga invandrare för belastningen, det är inte deras fel att får hjälp.
    Utöver det har det varit 100% förutsägbart att det kommer att bli problem med vissa invandrare, många inkompetenta politiker har inte velat se problemet, jag ser inkompetenta politiker som en lika stor belastning som problematiska invandrare.
    Men hur menar du att invandringen är ett problem, men invandrare är det inte.

Så om vi skulle ha precis samma politik men inga invandrare kom, skulle det då vara ett problem?
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-17 20:03:57 följande: #207
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
     Du hjälper en kompis att bära tunga saker, tunga saker är ju en belastning men är din kompis en belastning och/eller ett problem?
    Tycker du gör en tokig liknelse.

Liknelsen är väl;

Bära en tung sak - Invandring
    Tung sak - Invandrare

Kompis - Någon jag gett rätt att säga åt mig att göra på ett visst sätt - Regeringen?
    " Tycker du gör en tokig liknelse."
    Vem är det som gör liknelsen Kompis - Regeringen?

Bära en tung sak - Kan vara ekonomisk börda
    Kompis - Den man hjälper, det är inte politiker vi hjälper, det är invandre.
    Iarwain skrev 2021-07-17 20:11:34 följande: #208
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 19:55:19 följande:
    Kan du hitta någon företeelse där byte av -ing till -arna förändras på detta sätt som invandring / invandrarna verkar göra (enligt vissa)?

Jogging förbättrar folkhälsan.
    Joggarna får inte bättre hälsa.
    Nja...

Mobbing är bajs.
    Mobbarna är däremot inget problem
    Nja...
    Gör du en tokig liknelse med flit?
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-17 22:24:19 följande: #213
    ClumsySmurf skrev 2021-07-17 21:27:31 följande:
    Gör du en tokig liknelse med flit?
    Här önskar jag att du svarar på frågan om du kan hitta någon annan kombination av
    -ing
    -arna
    som fungerar på samma sätt som du verkar tycka man kan göra med
    invandring
    invandrarna

Jag lyckas inte.
     Gör du en tokig liknelse med flit? (spelar du dum eller kan du inte förstå?)
  • ClumsySmurf
    Iarwain skrev 2021-07-18 00:56:20 följande: #226
    Flash Gordon skrev 2021-07-18 00:50:11 följande:
    OK, du förstår inte skillnad mellan invandring och invandrare.

Invandring = ett fenomen, något som sker/görs.

Invandrare = en person

Ingetdera av begreppen är fixt. Bägge förändras över tid.

.
    Att invandringen, som den ser ut vid en enskild tidpunkt, är en belastning för samhället betyder inte att varje enskild invandrare som någonsin tagit sig över Sveriges gräns är en belastning.
    Du undviker problemen i det resonemanget.
    Invandrare är inte bara individ utan också grupp, som är de som står för invandring. Det finns inte, mig veterligen, något område där man kan diskutera problem med en företeelse utan att påstå att de som står för företeelsen är en del av problemet.

Som du skrev:
    "En sak i taget"

Kan du hitta någon annan företeelser enligt formen
    -arna
    -ing
    där det är meningsfullt att göra denna uppdelning?
     Du undviker fortfarande att förstå vad och vem som man ser som ett problem, missförstår du med flit?
  • ClumsySmurf
    Anonym (nils) skrev 2021-07-29 20:10:06 följande: #636

Massvåldtäkterna av svenska män fortsätter i Sverige. 1970 våldtogs 2 kvinnor om dagen i Sverige! Det är 60 våldtäkter per månad! Sverige var ju så himla tryggt då. Stackars kvinnor. Idag våldtar svensken 6 kvinnor om dagen. Bravo! Fantastisk fin kvinnosyn! Sveriges värsta våldtäksmän är svenskar. Sveriges värsta terrorister är svenskar. Svensken är bäst på allt i detta land även att plocka ut bidrag!

Misär!

tror du glömde att Sveriges värsta antiintellektuella är svenskar.  Den antiintellektuella belastningen kan vara för dum för att plocka bär och får nöja sig med att vara politiker, akademiker, värdegrundskonsult eller genuscertifierad antirasist.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Belastning) skrev 2021-07-29 21:21:29 följande: #639
    ClumsySmurf skrev 2021-07-29 21:02:22 följande:
     tror du glömde att Sveriges värsta antiintellektuella är svenskar.  Den antiintellektuella belastningen kan vara för dum för att plocka bär och får nöja sig med att vara politiker, akademiker, värdegrundskonsult eller genuscertifierad antirasist.
    Skulle akademiker vara antiintellektuella? Du lämnar öppet mål här ju...
     öppet mål?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Belastning) skrev 2021-07-29 21:48:18 följande: #641
    ClumsySmurf skrev 2021-07-29 21:37:23 följande:
     öppet mål?
    Ja, det är ett uttryck för när någon gör en tankevurpa.

Att kalla en akademiker för antiintellektuell är som att kalla en fascist för att vara humanist. Det går inte riktigt ihop.
      Genusakademiker med nyvänsterns intersektionella perspektiv tror inte på vetenskap, utbildar man sig några timmar med det nya och mycket bättre som man kallar för...vetenskap kan man bli värdegrundskonsult eller genuscertifierad antirasist.

Det är inte 'öppet mål', det är självmål av antiintellektuella akademiker.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Belastning) skrev 2021-07-29 23:13:36 följande: #644

Riiiight. Och låt mig gissa: de verkligt intellektuella i det här landet består uteslutande av "vanligt folk" och de som har sett "sanningen"?'

De som har sett "sanningen" är woke folket inbillar sig att de är de verkligt intellektuella men de består uteslutande av "dummare än vanligt folk"
  • ClumsySmurf
    Flash Gordon skrev 2021-07-30 13:34:25 följande: #653

Ivar Arpi om just dessa anti-intellektuella akademiker. I tur och ordning: forskare, politiker och journalister.

ivararpi.substack.com/p/politisk-aktivism-forkladd-till-vetenskap

"... där exempel på exempel lyfts fram på hur danska forskare inom migration- och genusforskning uttryckligen efterfrågat mer aktivism. "

" Vi har en regering som slår fast vetenskapliga sanningar - "kön är en social konstruktion" - och som genom sina direktiv till forskningsråden påverkar forskningens innehåll."

" Frågan är varför Per Svensson inte reagerat på något av detta, som debatterats under lång tid i Sverige, utan först tar till pennan när Folketinget debatterar problemen med aktivism i Danmark. Han är mer bekymrad av försöken att motarbeta politiseringen, än av själva politiseringen, tycks det."

Anna Karin Wyndhamn som jobbar på nationella sekretariatet för genusforskning kanske förstår vad jag menar när jag gnäller på genus"forskning" Skrattande
  • ClumsySmurf
    FDFMGA skrev 2021-07-30 16:52:13 följande: #659
    ClumsySmurf skrev 2021-07-30 15:24:38 följande:
     Anna Karin Wyndhamn som jobbar på nationella sekretariatet för genusforskning kanske förstår vad jag menar när jag gnäller på genus"forskning" Skrattande
    Hur går det med din egen forskning kring den feministiska Gillettereklamens förödande konsekvenser Skrattande
     Det som kändes mest förödande var när skadjeglädjen gick över Gråter

Hur går det för "jag är inte kränkt" att citera inläggen jag inte skrivit, så jag inte inbillar mej att du är en patetisk lögnare som hävdar sej bakom tangentbord. Länkarna till inläggen finns nedan så du slipper leta.
    KlantSmurfen skrev 2020-09-05 09:40:10 följande: #5503
    FDFMGA skrev 2020-09-05 06:56:25 följande: #5505
    Fel person att fråga. Jag delar inte kritikerklustrets fokus på den person du kallar ad hominem. Jag läser inte ens alla hans inlägg i den här tråden, precis som jag inte läser alla dina eller för den delen ens alla av någon annan skribent i tråden.
    Jag är för övrigt naturvetare och anser att pojkboksvetenskap som att tro sig kunna avgöra om personer låtsas bry sig för att få likes skulle platsa i det tänkta tv-programmet "Vi i telepatiska femman"
    Det tog inte särskilt lång tid att kolla hur många gillande/ogillanden du, jag och Påven Johanna hade fått i tråden, kanske 10 'minuter. Och resultatet var ju det förväntade, alltså att "Vi i telepatifemmans" svar inte stämmer, åtminstone inte för den här tråden.
    Testa att googla på nyauktoritär så kan du få lite vägledning.
    Ett annat tips är att bilda en sluten diskussionsgrupp där ni kan diskutera hur klyban kränker er utan att riskera att någon utanför intresseklustret reagerar.
    Och så måste jag ju fråga hur det går med kampen mot den manshatande Gillettereklamen. Har den rönt framgång eller har du liksom fastnat med fjunet i brevlådan?
    och som vanligt ingen länk till något inlägg...det var ju...oväntat...

After going woke and losing $8 billion, Gillette embraces masculinity again | The Post Millennial - News, Politics, Culture, and Lifestyle
    amp.thepostmillennial.com/after-losing-8-billion-gillette-embraces-masculinity-again/

Hur går det med att länka till inläggen?

Ett tips, ljug inte om det folk skriver.

Hur går det med att länka till inläggen?

KlantSmurfen skrev 2020-09-05 12:26:18 följande: #5520
    FDFMGA skrev 2020-09-05 11:55:50 följande: #5516
    Jag sparar inte på länkar - men jag minns att du mellan varven har haft samlingar så omfattande att bör ha gett scrollandet ett renässans i vissa trådar.
    Men hur har det gått med din forskning kring den manshatande Gillettereklamen - har den fått många likes?

Lycka till, hursomhelst Solig
    Ibland blir jag paranoid och får för mig att de som skriver om mig är patetiska lögnare´ så jag ber dem länka till inlägget/inläggen
    och vet du? de länkar aldrig smile3.gif ...Någon som vet varför?

Du lägger ner 10 min på att räkna likes (som alla andra skiter fullständigt i) men att lägga ner 1 min på att hitta några trådar + den här tråden går inte..för att du inte sparar på länkar. Emoji: Face with Tears of Joy
    Har du någon fler bra ursäkt som ingen tror på?

www.familjeliv.se/forum/thread/80358345-vi-som-ar-kritiska-till-sveriges-handhavande-av-pandemin/1/nick/80626083
    www.familjeliv.se/forum/thread/80094028-greta-borde-vara-tyst/1/nick/80102810
    www.familjeliv.se/forum/thread/79873249-ar-det-inte-markligt-att-svenska-man-blir-sa-oerhort-provocerade-greta-thunberg/1/nick/79876806
    www.familjeliv.se/forum/thread/79589367-fortjanar-greta-thunberg-nobels-fredspris/1/nick/79697079

Lycka till, hursomhelst Solig

KlantSmurfen skrev 2020-09-05 01:51:22 följande: #5503
    FDFMGA skrev 2020-09-04 08:04:56 följande: #5467
    Hmm, jag tror inte att det finns någon i tråden som är besatt av klybans person - men det finns vissa som medvetet eller omedvetet inte förmår skilja mellan åsikt och person.

Apropå åsikter - tror du att det är möjligt att ta reda på den asymptomatiska smittspridningens andel av den totala smittspridningen - och i så fall hur?

Jag får uppfattningen att vissa inom kritikerklustret anser att man ska ta ett påstående om att en person kände sig helt frisk när hen smittade för givet.

Det är ju ungefär lika genomtänkt som att fråga de som sitter i fängelse om de är skyldiga till de brott de dömts för och sen trumpeta ut att rättsväsendet är en fullständig katastrof Skrattande
    " ...men det finns vissa som medvetet eller omedvetet inte förmår skilja mellan åsikt och person. "
    Finns det verkligen såna? Man kan ju undra hur de blivit uppfostrade.
    Är det därför "vissa" ordbajsat högerextrem och andra dumheter när jag inte hållit med?

Apropå ingenting #1 vill du vara snäll och citera inlägget där jag påstått:
    FDFMGA skrev 2020-09-02 07:17:52 följande: #5263
    klyban skrev 2020-09-02 07:05:30 följande:
    Misstänker det inte finns nått intresse att tolka nått, än åt ett håll.
    Jag tyckte jag skulle kolla upp KlantSmurfens beskrivning att de som anser att Sveriges coronastrategi är korrekt inte gör mycket annat än att lajka varandras hyllningar.

Går du igenom den här tråden så kan du lätt konstatera att det i verkligheten ser lite annorlunda ut. För övrigt brukar det även vara så i mer politiska trådar där nyauktoritära gillar varandra.

Själv tycker jag att företeelsen är rättt oförarlig, ehuru en smula jagsvag.
    Snälla! Snälla! Snälla! Snälla! Snälla! Snälla! Snälla!
    Ibland blir jag paranoid och får för mig att de som skriver om mig är patetiska lögnare´ så jag ber dem länka till inlägget/inläggen
    och vet du? de länkar aldrig smile3.gif ...Någon som vet varför?
    Jag bad någon att h*n skulle länka till "stormar mot Greta inlägg" men ingen länk...
    Man skulle kunna tro att det finns vissa som medvetet eller omedvetet inte förmår skilja mellan åsikt och person och "fantiserar" om vad man skrivit.
    Vad tror du om det?
    Är jag paranoid eller finns det så korkade patetiska nötter?

Apropå ingenting #2:
    Hur lång tid tog det att räkna likes?

Apropå ingenting #3:
    Jag har missat vad "nyauktoritär" är för något...Är det en sån där jagsvag keyboard warrior som kompenserar för något med någon slags inbillad auktoritet eller är de lite auktoritär IRL så att de i alla fall vågar ha en egen åsikt?
    Någon skulle länka till "stormar mot Greta inlägg" men ingen länk...
  • ClumsySmurf
    Flash Gordon skrev 2021-07-30 17:17:01 följande: #661
    ClumsySmurf skrev 2021-07-30 15:24:38 följande:
    Alldeles säkert. Det är därför hon har raderats bort av sina fd jämlikar i kampen när hennes och Arpis bok "Genusdoktrinen" debatteras. Det är bara Arpi, Arpi hela tiden.

Osynliggörandet. Härskartekniker mot de som skall straffas.

Boken och hela historien kring den är rätt så ... talande ... och obehagligt.

Hatet som Arpi och Wyndham utsattes för. Fortfarande utsätts för.

Men det är nog en naturlig reaktion när man känner att man håller på att förlora. Då tar man till hatet istället. Som ens sista utväg. Slåss till sista blodsdroppen. Inte ge sig.

Vi ser det ju här på forumet också.
     Den intersektionella religionen är designad att göra identitetspolitik och att vara immun mot kritik, istället för att bemöta kritiken med argument undrar man varför någon kritiserar och det svaret bestämmer man själv. Anna Karin som jobbar med jämställdhetsintegrering blir automagiskt mot jämställdhet när hon kritiserar identitetsmarxismen som är för "jämställdhet"
    De kan bara förlora om någon sätter stopp.

Det blir en jäkla skillnad på att diskutera med någon som är lite genusfeminist och någon som köpt den intersektionella religionen, den sistnämnda attackerar.

De använder "jämställdhet" och genus"pedagogik" som trojansk häst för politisk aktivism.
  • ClumsySmurf
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-04 21:37:38 följande:
    Men asylsökande är ju en grupp. Om man istället använder termen invandrare inbegriper ju den mååånga fler människor. Vilka källor har du på att folktandvården överbelastas på grund av asylsökande? Jag trodde hela sjukvården var i kris på grund av att politiker inte lyssnar på dem som jobbar i vården, så administrerar dem mycket av arbetet och anställer inte tillräckligt med personal. Detta har ju vårdpersonal SKRIKIT högt om i 20 år. 

Men alla världens miljarder människor bosätter sig väl inte i Sverige? Just nu är världens befolkning uppmätt till ca 8 miljarder, varpå va 50.000 sökte asyl i Sverige år 2022. En droppe i havet kan väl tyckas? Vi har ett så gott välstånd i Sverige, haven dör och extremhettan blir värre varje år, men samtidigt slår resandet och julklappshandeln rekord. Vi driver ju människor ifrån sina hemländer genom vår livsstil, sen gnäller vi för att några vill komma hit och bo här? Obs, vet att de flyktingar vi har just nu inte i första hand är klimatflyktingar. Men bara för att visa min poäng. Vi har råd med bra sjukvård, rädda barn från att drunkna på medelhavet och en bra tandvård, vi har ju råd att handla onödiga julklappar för över 20 miljarder kr per år. Men  det kanske är viktigare att bortskämda medelklassbarn får fylla på sina redan överfyllda leksakslådor än att rädda andra barn från svält, död och våld. Vad vet jag. 
    Vi har råd att hjälpa många människor om alla avstår från stort boende, storbilds tv, iphone, netflix, julklappar, och mysiga utflykter till annat land men de som tycker att vi har råd med så mycket är väl de bortskämda medelklassbarnen och det är väl ingen av dem som
     skänker en peng till rädda barnen istället för att köpa en julgardin.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?