Inlägg från: Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varje människa har rätt till ett bra liv)

Är invandringen en belastning?

Enligt Ulf Kristersson och högerfalangen är det så.

Hittade en annan bra artikel i ämnet i ETC

www.etc.se/ledare/inte-ens-ulf-kristersson-klarar-sig-utan-bidrag-fran-staten

På många sätt tycker jag den är en belastning eftersom integration, byråkrati, tidsödslingar (år som bara går åt till att vänta på beslut) och att kunskaper och färdigheter dessa människor kommer med aldrig kommer till användning pga ovannämnda faktorer. Många blir inte heller inkluderade i samhället eller vill bli det varför svenskar och invandrare sällan möts eller har något gemensamt att vara stolta över.

Men en människas liv har ett högt värde och bör alltid ges skydd och trygghet och världen måste få tillhöra alla så huruvida de är en belastning är orelevant. Vi bör istället fråga oss hur vi ger dem livskvalitet och inte slösa resurser och pengar på meningslösa åtgärder.

Tom Araya skrev 2021-07-13 23:46:12 följande:
    Jag kan inte se någonstans att Ulf Kristersson pekar ut Petra Halls läkare som en belastning. Gör du samma sak som Petra nu, buntar ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp?

Men en människas liv har ett högt värde och bör alltid ges skydd och trygghet och världen måste få tillhöra alla så huruvida de är en belastning är orelevant. Vi bör istället fråga oss hur vi ger dem livskvalitet och inte slösa resurser och pengar på meningslösa åtgärder.

Att världen måste tillhöra alla innebär inte att Sverige, Uzbekistan eller Singapore måste tillhöra alla. Det blir en omöjlig ekvation om inte vi svenskar kraftigt sänker vår levnadsstandard för att lämna resurser för massiva flyktingmottaganden.
    Jag har ännu inte läst artikeln du länkade till. Svarade på rubriken enbart.

Jo det är en poäng så klart och en ekvation som är svår att lösa på ett rättvisst sätt.  Men vi i Sverige särskilt på vänstersidan har en slags altruism och ett dåligt samvete som får oss att agera på ett naivt sätt utan att ha en regelrätt plan för hur detta ska appliceras på verkligheten i form av ett samhälle som alla mår bra i. Vi låter alltid saker gå för långt, se bara hanteringen av pandemin, migrationen och gängkriminaliteten..
    Jag har inget bra svar på detta men tror mycket av framtida invandring och flyktingkriser tex pga klimatkatastrofer måste lösas på andra sätt än idag. Nya platser och städer måste byggas upp i närområden med hjälp av bistånd osv och krav på större ansvar och humanare villkor hos de styrande i olika länder för sin egen befolkning. Omvärlden ska inte belastas mer än nödvändigt och vissa kulturer är svårförenade och ska inte blandas som jag ser det. Större hänsyn ska tas till kulturella likheter vid migration och även religion.

Återkommer med svar när jag läst artikeln.
    Jemp skrev 2021-07-14 08:55:50 följande:
    Så vi kan förstöra världen (genom klimatförändringar) men de främsta offren ska inte få "belasta" oss?
    Nej det skrev jag inte. Läs igen!
    Anonym (Johan) skrev 2021-07-14 12:30:06 följande:
    Kompetenta och efterfrågade på arbetsmarknaden kommer få jobb oavsett var de kommer från. Sysselsättningsgraden hos högutbildade invandrare är lika hög som hos svenskar vilket visar att diskriminering inte är problemet.

Även svenskar utan gymnasieexamen har väldigt stora problem att få jobb trots att de kan samhället och har kontakter. Då förstår man att tar man in folk som inte pratar svenska eller engelska, har låg eller ingen utbildning och inga kontakter så kommer man få enorma problem oavsett vad man gör.

För 40 år sedan kunde vi ställa folk vid löpande bandet så löste det sig. Den typen av jobb existerar inte längre i Sverige. Då är det dårskap att ha den invandring vi har.
    Det är sant som du skriver. Det viktigaste för lågutbildade är främst att lära sig språket och den sociala integrationen och kulturen.

I de högre yrkena/utbildningarna är å andra sidan inte språket lika viktigt eftersom dessa ofta klarar sig med att kommunicera på engelska. I de lägre arbetaryrkena är ju inte detta möjligt varför det krävs mer insatser från de lågutbildade att ta sig in i samhället. Vad politikerna alltid undviker och missar är kommunikationen kring hur de jobben ser ut som de har i åtanke. Detta gäller ju även för den svenska arbetsmarknaden som dragits med hög arbetslöshet i flera decennier. Om de inte kan trollas fram jobb till egna befolkningen lär det ju inte fungera med invandrade som inte kan svenska. Mycket mer behöver göras för att stimulera egenföretagande och studier.
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-14 12:58:18 följande:
    ...fast i verkligheten är det nästan inga högutbildade som kommer hit. Jag kommer t.ex. ihåg när den stora flyktingströmmen kom från Syrien år 2015, då hette det att i alla fall männen skulle vara typ läkare och ingenjörer allihopa. Det visade sig inte stämma. Det var det sämsta drägget som drog hit. Av förklarliga skäl. Drivna människor vill leva i ett land med låga skatter, där de får arbeta ocjh tjäna pengar och behålla dem. De kommer inte till Sverige. De som väljer Sverige är individer som vill leva på bidrag, och alltså är nöjda med de höga skatterna som försörjer dem. 
    Vilken unken inställning!
Svar på tråden Är invandringen en belastning?