Tom Araya skrev 2021-07-13 23:46:12 följande:
Jag kan inte se någonstans att Ulf Kristersson pekar ut Petra Halls läkare som en belastning. Gör du samma sak som Petra nu, buntar ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp?
Men en människas liv har ett högt värde och bör alltid ges skydd och trygghet och världen måste få tillhöra alla så huruvida de är en belastning är orelevant. Vi bör istället fråga oss hur vi ger dem livskvalitet och inte slösa resurser och pengar på meningslösa åtgärder.
Att världen måste tillhöra alla innebär inte att Sverige, Uzbekistan eller Singapore måste tillhöra alla. Det blir en omöjlig ekvation om inte vi svenskar kraftigt sänker vår levnadsstandard för att lämna resurser för massiva flyktingmottaganden.
Jag har ännu inte läst artikeln du länkade till. Svarade på rubriken enbart.
Jo det är en poäng så klart och en ekvation som är svår att lösa på ett rättvisst sätt. Men vi i Sverige särskilt på vänstersidan har en slags altruism och ett dåligt samvete som får oss att agera på ett naivt sätt utan att ha en regelrätt plan för hur detta ska appliceras på verkligheten i form av ett samhälle som alla mår bra i. Vi låter alltid saker gå för långt, se bara hanteringen av pandemin, migrationen och gängkriminaliteten..
Jag har inget bra svar på detta men tror mycket av framtida invandring och flyktingkriser tex pga klimatkatastrofer måste lösas på andra sätt än idag. Nya platser och städer måste byggas upp i närområden med hjälp av bistånd osv och krav på större ansvar och humanare villkor hos de styrande i olika länder för sin egen befolkning. Omvärlden ska inte belastas mer än nödvändigt och vissa kulturer är svårförenade och ska inte blandas som jag ser det. Större hänsyn ska tas till kulturella likheter vid migration och även religion.
Återkommer med svar när jag läst artikeln.